רישיון להפעלת מנוף: הכירו את האנשים המתמודדים על המנדט לניהול כספי הציבור שבידי המוסדיים

הקבוצה שתיבחר מ-7 הקבוצות שעברו את השלב הראשון במכרז האוצר על ניהול קרנות המנוף, תהווה גורם מכריע בשוק האג"ח הקונצרני

בעוד כשלושה שבועות, ב-5 במארס, משרד האוצר עומד להכריע מי יהיה האביר על הסוס הלבן שיוביל את התערבות האוצר בשוק האשראי הקונצרני החוץ בנקאי. אז נדע מי יהיו שתי קבוצות הניהול הראשונות שיזכו במנדט לניהול כספי משלם המסים, יחד עם כספי החיסכון הפנסיוני של הציבור שבידי המוסדיים, במטרה להשיב את שוק האשראי החוץ בנקאי לחיים.

במכרז המקדמי של האוצר אושרו רק שבע קבוצות, המתחרות על הזכות לנהל את קרנות המנוף הראשונות ולהכריע לגבי שוק האג"ח הקונצרני, כמו גם על הכוח מול הפירמות העסקיות ועל דמי הניהול בהיקף עשרות מיליוני השקלים שבצידן.

בין שלל השמות שעלו, ולא הגישו לבסוף הצעה לאוצר במכרז על ניהול הקרנות הראשונות, בחנו את הנושא גם קרן פלנוס, שמואל סלבין יחד עם דוד בועז ואלי בן חמו, רמי ירדן עם גדעון תדמור ודוד כהן, כשגם שמותיהם של גבי רביד ודני זילביגר, צבי יוכמן ויצחק סוארי הוזכרו בשלב זה או אחר.

מניתוח אופי הדמויות המובילות בכל הקבוצות שבמרוץ, עולה שאין מודל אחד שהוביל את היגיון בנייתן. הגופים המתחרים מורכבים מדמויות מוכרות שמתמחות בשיווק וניהול פיננסי, בנקאים ואנשי אשראי לשעבר, ניהול השקעות מוסדי או בקרנות השקעה, יוצאי אוצר בעלי ראיית מאקרו, עורכי דין ורואי חשבון המתמחים בפירוקים, ועוד.

הקבוצה של גבי פרל, ד"ר מני וסרמן, רן גרודצקי וצורי לביא

בראש הקבוצה הזו מוזכר שמו של גבי פרל - מנכ"ל חברת ההשקעות אודין ומבעליה ובעבר מנכ"ל כלל פיננסים (במסגרת זו הקים את זרוע הפיננסים החוץ בנקאית הגדולה בישראל דאז), משנה למנכ"ל אי.די.בי, וסגן יו"ר קבוצת הראל - משמש כיו"ר הקבוצה אך אינו צפוי לנהל אותה באופן יומיומי. את העבודה הזו יעשו עימו שותפיו לקבוצה, שמרכזים ידע בשוק הון, הסדרים ופירוקים, מתן אשראי ועוד.

ד"ר מני וסרמן, שהיה נציג חברת מגנה קפיטל בה הוא שותף מנהל, ריכז את עסקת הענק למכירת תנובה לקרן איפקס, והוא בעל מומחיות בתחומי המיזוגים והרכישות.

את תפקיד מנהל ההשקעות תופס בקבוצה רן גרודצקי, מנהל ההשקעות של קרן מרקסטון, ובעבר מנהל אגף כלכלה בפרטנר.

לעו"ד צורי לביא, שותף במשרד ליפא, מומחיות רבה בתחומי הסדרים, חדלות פירעון ופירוקים של חברות. בנוסף, כוללת הקבוצה גם בנקאי בדימוס שייתן לה מענה בתחומי האשראי.

מדובר בקבוצה מקושרת ומוערכת, שלפי ההערכות זכתה להיענות גבוהה מצד המוסדיים לקראת המכרז המקדים לבחירת מנהלי קרנות המנוף, ונהנתה מהתחייבות מוסדיים גבוהה יחסית.

הקבוצה של KCPS, יוסי דאובר, גבי לב, שי איילון והדי בן סירא

KCPS היא חברת ניהול השקעות ושירותים פיננסיים עם משרדים בישראל ובניו יורק, המנוהלת על ידי טל קינן, לשעבר שותף בקרן ההון סיכון גיזה. לחברה שתי זרועות באמצעותן היא מספקת שירות ללקוחות מוסדיים בייעוץ וניהול השקעות מתמחה, וכן ניהול קרנות השקעה.

לטובת המרוץ לניהול קרן המנוף, חברו ל-KCPS יוסי דאובר, לשעבר המשנה למנכ"ל בנק הפועלים ואחראי על תחום האשראי בבנק, וגבי לב, שכיהן בתפקידים בכירים בקבוצת סיטי וניהל השקעות נוסטרו בתחום החובות המסופקים ואג"ח של חברות בקשיים. שי איילון היה ממייסדי קרן פימי ונחשב לבעל ניסיון בתחום ה-Mezzanine (מימון ביניים). הדי בן סירא שימש בשורת תפקידים בתחום האשראי לנדל"ן ותשתיות בישראל, וביצוע הסדרי חוב, ובתפקידו האחרון היה מנהל מחלקה במערך האשראי בכלל ביטוח.

המובילים בקבוצה הינם אנשי השקעות ולא מומחים לפירוקי חברות והסדרי חוב. בניגוד ליתר החברות, ל-KCPS יש מערך ניהול השקעות פעיל ופלטפורמה קיימת לניהול ותפעול קרן השקעות.

הקבוצה של גבי טרבלסי, גיא ועדיה, גיל גרשלר וגיא זוקין

רו"ח גבי טרבלסי מתמחה בפירוקים והבראות, ושמו נודע לאחרונה בעיקר בהקשר של היותו נאמן הרשת הקמעונאית קלאבמרקט (יחד עם ד"ר שלמה נס). בנוסף, הוא מספק חוות דעת כלכליות גם על חברות בקשיים. טרבלסי אינו איש השקעות, אלא כלכלן שיודע לבחון היטב את מצבן הכלכלי של חברות.

יחד איתו מרכיבים את הקבוצה גיא ועדיה, ששימש בעבר בתפקיד מנכ"ל פיבי אחזקות ופי.בי בית השקעות, וקודם לכן היה מנהל אשראי בכיר בחטיבה לבנקאות עסקית בבנק המזרחי, וגיא זוקין, שותפו של טרבלסי, שמנוסה בתחום הייעוץ העסקי והכלכלי, בדגש על הבראת חברות והסדרים פיננסיים. בדומה לטרבלסי, הוא ניהל מספר הליכי חדלות פירעון וייעץ בשורת הסדרי חוב.

השותף הנוסף הוא גיל גרשלר, עד לאחרונה מנכ"ל קופות הגמל של פריזמה, תפקיד אליו נכנס באוגוסט האחרון. קודם לכן שימש כמנהל חטיבת ההשקעות של "עמיתים" - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, והוא מכהן כראש התמחות המימון בחוג לכלכלה במסלול האקדמי של המכללה למנהל.

הקבוצה של אהרון ציטרין, חן ברדיצ'ב, אורי שלו ושלום גולדבלט

אהרון ציטרין ניהל עד אשתקד את כ.פ.י (קרן הפנסיה של עובדי חברת החשמל), ובעבר שימש כמנהל ההשקעות של קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה. רו"ח חן ברדיצ'ב שמתמחה בפירוקים וכינוסים, מונה אשתקד לנאמן קבוצת מילומור של פרדי רובינסון, שנכנסה להקפאת ההליכים, שם העסיק גם את משרד עו"ד שלום גולדבלט, המתמחה בתחום האזרחי-מסחרי. ברדיצ'ב וגולדבלט פעלו יחד לא אחת בעבר, בהסדרי חוב.

אורי שלו, הפעיל בתחום הנדל"ן, ניהל עד לאחרונה את גמול ואת קמין נדל"ן שבבעלות חלקית של אודין השקעות של גבי פרל, שרץ במכרז המנוף בקבוצה נפרדת. הוא אמור לספק לחברה את הידע הרלוונטי לגבי שוק הנדל"ן - שנציגות רבות ממנו מהוות חלק מרכזי מ'הבעיה' בשוק החוב הקונצרני. בעבר עבד בפועלים בהשקעות ריאליות, ויש לו ניסיון כבנקאי מול חברות.

השותפים בקבוצה זו אינם משמשים במקביל בתפקידים בכירים אחרים בשוק ההון כיום, כך שלדבריהם לא קיים אצלם פוטנציאל ניגודי עניינים, והם מציינים שיעסקו רק בקרן בכל תקופת ההשקעה.

הקבוצה של אייל גבאי, אורי יוגב ורואי מכנס

כל ראש אגף תקציבים באוצר נחשב לבעל עוצמה גדולה מאוד, וכשאורי יוגב היה ראש אגף התקציבים הייתה לו עוצמה רבה במיוחד גם ביחס לקודמיו, והוא היה האיש החזק ביותר במשרד. כיום, יוגב נחשב ליועץ הכלכלי המקורב לבנימין נתניהו. הוא פרש מהאוצר ב-2004, וב-2006 הקים את חברת האחזקות בתחום טכנולוגיות המים, וייטווטר.

יחד עם יוגב מתמודד במכרז איש אוצר בכיר לשעבר נוסף - אייל גבאי, שניהל את רשות החברות הממשלתיות, ואחר כך כיהן כראש הנציגות הישראלית של חברת ההשקעות האוסטרלית בבקוק אנד בראון. בתקופתו באוצר הוא הוביל את הפרטת אל על, בזק ובתי הזיקוק. את רשימת הדמויות המובילות בקבוצה סוגר רואי מכנס, לשעבר שותף ומנהל בקרן פייט - קרן השקעות Turnaround המשקיעה בחברות הנמצאות במצוקה.

מבחינת האוצר, מדובר ב"בשר מבשרו", אנשים שאפשר לסמוך עליהם ש"יחשבו כמונו וידעו מה לעשות". מה גם, שכל בכירי האוצר מכירים אותם. זהו ללא ספק יתרון שמביאים שני יוצאי האוצר, ושמכנס יצטרך להשלים אל מול אנשי ההשקעות הבולטים בקבוצות האחרות.

הקבוצה של יעקב אלינב, אודי הילמן וקותי גביש

יעקב אלינב, לשעבר יו"ר בית ההשקעות דש ועדיין יו"ר דש גמל, הוא היחיד שעדיין משמש בתפקיד בכיר בגוף מוסדי בעל נוכחות משמעותית בשוק ההון (דש היא השחקן החמישי בגודלו בשוק הגמל).

בעבר היותר רחוק, אלינב היה משנה למנכ"ל בנק הפועלים, ומילא שורה ארוכה של תפקידים בבנק, ביניהם ממונה על האשראי בחטיבה העסקית, ניהול אזורים בחטיבה הקמעונאית ועוד. אליו חובר איש שוק ההון קותי (יקותיאל) גביש, שבעברו היה גם כן בבנק הפועלים ובפועלים שוקי הון, היה מהחתמים המובילים בשוק ההון הישראלי ופעיל בהנפקות רבות.

אודי הילמן כיהן כיו"ר חברת טאואר ובתפקידים בכירים בחברה לישראל, כששימש כאיש כספים וכמנהל זרוע אחזקות הטכנולוגיה של הקבוצה.

מדובר בשלוש דמויות ותיקות שהיו בעבר מבכירי השוק הישראלי. בשנים האחרונות הם פינו את מרכז הבמה, וקרנות המנוף הן האפשרות שלהם לחזור למרכז העשייה. לשלושתם ניסיון היסטורי וידע רב, אם כי הם היו רחוקים מהזירה המרכזית זמן רב.

הקבוצה של פרופ' נסים ארניה, ראובן צבאג, שמואל מסנברג, עזרא עטר וירון פיטארו

פרופ' ארניה הוא דמות ותיקה ומוכרת בנוף העסקי המקומי. בעבר עמד בראש החוג למינהל עסקים באוניברסיטת ת"א, ולאורך השנים שימש כדירקטור בחברות עסקיות והשתתף בוועדות ציבוריות, והיום הוא בעל משרד לייעוץ פיננסי, בדיקות כלכליות והערכות שווי. הוא חבר במכרז קרנות המנוף לראובן צבאג, ששימש כתשע שנים כמנכ"ל בנק לאומי למשכנתאות, ושמואל מסנברג, יו"ר ועדת האשראי הלא סחיר במנורה-מבטחים, והיה בעבר סמנכ"ל, חבר הנהלה ומנהל החטיבה העסקית והאחראי על סיכוני האשראי בבנק המזרחי טפחות. אולם, נראה שאת הקבוצה הזו מזהים בעיקר בגלל שני השותפים הבכירים האחרים החברים בה: ירון פיטארו, לשעבר מנהל ההשקעות הראשי בפריזמה, ועזרא עטר, לשעבר מנכ"ל קופות הגמל של החברה.

קופות פריזמה השקיעו בשוק האג"ח הקונצרני חלק ניכר מנכסיהן, מה שהוביל את החברה להציג בסיכומה של 2008 תשואות מהגרועות ביותר שהציגו הגופים המוסדיים, לא מעט בשל ההשקעה המסיבית באג"ח קונצרני שהובילו השניים. כלל לא ברור כיצד המוסדיים, שאמורים לתת את כספיהם לקרנות המנוף, תופסים את נוכחות פיטארו ועטר שאמורים לסייע לשוק היכן שכשלו המוסדיים, ובמיוחד הם עצמם, ולו רק מבחינת האחריות הניהולית.