רשת דורשת להוציא את הפצת השידורים מידי הרשות השנייה

מחוות-דעת מקצועית שהזמינה זכיינית ערוץ 2 עולה כי העברת הפצת השידורים לגורם שלישי תחסוך מיליוני שקלים בשנה ; חוות-הדעת היא חלק מבדיקה פנימית של רשת לגבי הוצאות החברה

זכיינית ערוץ 2 רשת לא מוותרת: מחוות-דעת מקצועית שערכה עולה כי ניתן להביא לחיסכון של 15 מיליון שקל בשנה לערוצים 2 ו-10 בסעיף הפצת השידורים, עליהם אחראית כיום הרשות השנייה.

מהדו"ח שערך עבור רשת יאיר אלוני, לשעבר מנכ"ל רשות השידור, ושהגיע לידי "גלובס", עולה כי טיפול בשני תחומים מרכזיים בהפצת השידורים יכולים להוביל לחיסכון של כ-5 מיליון שקל בשנה לזכייניות ערוץ 2 בלבד, ולחיסכון נוסף של 8 מיליון שקל לערוצים 2 ו-10. בנוסף, ניתן לבצע חיסכון של 2 מיליון שקל נוספים מסעיפים אחרים.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, לאור המשבר הכלכלי, רשת החליטה לבחון לעומק את כל הוצאותיה, לרבות נושא תקציב הרשות השנייה אשר ממומן מדמי הזיכיון אותם משלמים הערוצים המסחריים, כמו גם תחנות הרדיו האזוריות, זאת תוך שימת דגש על נשוא הפצת השידורים. לצורך כך שכרה רשת את אלוני, ששימש עבר כאמור כמנכ"ל רשות השידור וקודם לכן כסמנכ"ל תכנון ופיתוח בתחום הפצת השידורים ברדיו ובטלוויזיה.

כיום משלמים ערוצים 2 ו-10 כ-30 מיליון שקל בשנה על הפצת השידורים, שכוללים תשלומים לרשות השנייה ואגרות נוספות למדינה. הפצת השידורים נעשית כיום על-ידי הרשות השנייה, ומהדו"ח עולה כי בעידן הטכנולוגי הנוכחי אין למרכז השידור של הרשות השנייה תפקיד אמיתי.

"באף לא אחד מן הרגולטורים שאני מכיר, ואחרים שאיני מכיר אך בדקתי עימם, קיימת התצורה הזו", כתב אלוני בדו"ח. "ה'רגולטור' הוא 'המסדיר', 'הווסת' אך לא 'המשדר' או 'מנהל' הערוץ, ובהביאי בחשבון את ערוץ 10, הרי זה כבר 'מנהל הערוצים'. הלוגיקה המבנית שלכם, לתפיסתי, שונה בתכלית. להערכתי, המבנה הנוכחי ברשות השנייה נולד בתצורתו מסיבות וטעמים אחרים. הרי כל חברת תוכן משדרת, אומר ההיגיון, תשאף ששידוריה יהיו המעולים מבחינה טכנית".

עוד נכתב כי "רשת, ואולי גם שתי הזכייניות האחרות, צריכה להחליט: להותיר את המצב בעינו; או להעביר הפצת השידורים לחברה שזו התמחותה". אלוני מבהיר כי משמעות דבריו היא ביטול מרכז השידור של הרשות, דבר שיביא לחיסכון מובטח של כ-8 מיליון שקל בשנה.

בעניין התדרים כותב אלוני כי רשת וקשת משלמות אגרת תדרים על 7 תדרים הנותנים כיסוי שידורי בכל הארץ, אולם להמלצתו, 5 תדרים נותנים את אותו כיסוי ואת אותה איכות קליטה.

מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, מנשה סמירה, מסר בתגובה: "הרשות השנייה פועלת בימים אלה בהתאם לחוק הרשות השנייה לשדרוג מערך הפצת שידורי הטלוויזיה שהיא מפעילה, כך שיאפשר שידורים דיגיטליים פתוחים לציבור של ערוצים 1, 2, 10, 33 ו- 99. מהלך זה צפוי לחסוך לזכייני ערוץ 2 תשלומים שוטפים בהיקף של למעלה מ-15 מיליון שקל בשנה ולרשות השידור למעלה מ-40 מיליון שקל בשנה. סכום זה אף עולה על היקף החיסכון אותו צופה הדו"ח ההנדסי שהגישה רשת מטעם מר אלוני. הדו"ח מעלה נקודות אשר רובן ככולן כבר נלקחו בחשבון במסגרת תכנון שדרוג מערך השידור, שנעשה לפני למעלה משנה. הרעיונות נשענים על הצעה ישנה של משרד התקשורת, טרם הקמת מערך הטלוויזיה הדיגיטלית, שאינה רלוונטית עוד".