האיש שעומד מאחורי קבוצת הרכישה של 10 המגרשים בסביון מאפריקה ישראל: איש העסקים והיזם אלון ליברמן

(עדכון) - אפריקה: "היקף השחיקה בשערי אגרות החוב הגיע לשיעור כה ניכר, עד שלא ניתן להתעלם עוד מהיתרונות הכלכליים הגלומים בו לחברה" ; מחירי המגרשים בסביון בעסקאות: כ-4 מיליון שקל לשטח של דונם וכ-2.5 מיליון שקל לחצי דונם

לאחר שאתמול (ב') אפריקה ישראל הודיעה לבורסה בת"א על מכירתם של 10 מגרשים בסביון, היום נודעה זהות הרוכשים. בראש קבוצת המשקיעים שרכשה השבוע את המגרשים עומד איש העסקים והיזם אלון ליברמן.

שישה מהמגרשים עומדים על שטח של דונם ו-4 מגרשים נוספים עומדים על שטח של חצי דונם. זאת, לאחר שאפריקה ישראל סיימה את הקשר עם קבוצת הרכישה של האחים חג'ג' שסיימה לפני כחודש את שיווקם של 30 מגרשים.

ליברמן אסף בתקופה אחרונה משקיעים שרכשו אג"חים מהסדרות ששימשו בתשלום עבור המגרשים.

בשנים האחרונות נעלם ליברמן מהעיתונים הכלכליים בהם הופיע עד 2003. באותה תקופה החזיק ליברמן במניות המיעוט (כ-7.7%) בקרן ג.א.פ החזקות - חברה בת של פרופיט שבשליטת צבי יצחקי. ג.א.פ החזקות והחברה הבת שלה החזיקו בשורה של נכסי נדל"ן בפולין, בוורשה ובסביבתה וכן השקיעו בסלולר, בנדל"ן ובמספר מיזמי אינטרנט, שהסבו להן הפסדים בתחילת העשור.

בנוסף היה שותף ברכישת השליטה בחברת ברטון שעסקה בהקמת מבנים טרומיים. בין השאר, ליברמן היה שותפו של יובל רן, קודם שרן, בעל השליטה בקווי אשראי שקרסה ברח מהארץ, תוך הותרת חובות של מאות מיליוני שקלים, בפרשה שהסעירה את שוק ההון בשנות ה-90.

המגרשים נרכשו בחלקם על ידי אג"ח של של אפריקה ישראל: החברה קיבלה עבור המגרשים 34 מיליון שקל: 12.42 מיליון שקל במזומן ו-33.2 מיליון שקל ערך נקוב באג"ח של החברה. כתוצאה מהעסקה תרשום החברה רווח חשבונאי (לפני מס) של כ-27.62 מיליון שקל - שמתוכו רווח לפני מס של כ-11.6 מיליון ש"ח בגין רכישת אגרות החוב.

כל אג"ח שווה 65 אגורות לאג"ח עם ערך נקוב של שקל אחד (עם זאת, נציין כי השוואה זו כוללת רק את הקרן - ולא את הפרשי הריבית וההצמדה שהצטברו על האג"ח מאז מועד התשלום הקודם), ולכן למעשה תקבל אפריקה ישראל תמורה של 21.58 מיליון שקל עבור האג"ח שלה עצמה השווה 33.2 מיליון שקל - לפני ריבית והצמדה.

עוד נציין, כי התמורה על פי הסכמי המכירה משקפת מחיר רכישה של 4 מיליון שקל לכל מגרש בשטח של דונם אחד ומחיר רכישה של 2.5 מיליון שקל לכל מגרש בשטח של חצי דונם.

מחירי סדרות האג"ח שנמכרו לאפריקה תמורת 65 אגורות לערך נקוב של 1 שקל נעים היום בבורסה בין 26.4 אגורות ל-55.8 אגורות לאג"ח בערך נקוב של שקל אחד. הערך המתואם שלהן (נטו), כלומר, השער שהן אמורות היו לשאת כולל הפרשי הריבית והההצמדה שנצברו וטרם חולקו, נע בין 1.06 שקלים בסדרה כ"א לבין 1.09 שקלים בסדרה ט"ז - כך שלמעשה לבייב אוסף את הסדרות שלו חזרה ב-59.7%-61.6% מערכן המתואם נטו, בהתאמה.

בהודעה לבורסה נכתב: "להערכת דירקטוריון החברה, בעקבות ההחרפה הדרמטית שחלה בחודשים האחרונים במשבר הפיננסי הגלובלי והתגברות השלכותיו על שוק ההון בארץ ובחו"ל, חלה שחיקה דרמטית בשערי אגרות החוב של חברות ציבוריות רבות, ובכלל זאת, של סדרות שונות של אגרות החוב של החברה הרשומות למסחר בבורסה. היקף השחיקה בשערי אגרות החוב הגיע לשיעור כה ניכר עד שלא ניתן להתעלם עוד מהיתרונות הכלכליים הגלומים בו לחברה".

"בנסיבות אלה נפתח לחברה פתח להפחית כיום את היקף התחייבויותיה העתידיות תוך נשיאה בתשלום נמוך יחסית לגובה ההתחייבויות הנפרעות. על רקע זה נפוצה בחודשים האחרונים בהיקפים נרחבים התופעה של רכישה עצמית של אגרות חוב על ידי חברות ציבוריות. כמו כן, מתכונת זו של עסקאות, מאפשרת לחלוק את הדיסקאונט שנוצר בשערי אגרות החוב בין החברה לבין רוכשי הנכסים, באופן שמגדיל את כדאיות העסקה לשני הצדדים גם יחד ומקל על סגירת עסקאות בתקופה ייחודית זו בצל המשבר הפיננסי הגלובלי".

"לדעת דירקטוריון החברה, ביצוע העסקאות נשוא הסכמי סביון תוך שילוב מרכיב אגרות החוב (מה שהחברה מכנה "עסקאות אג"חים, ש"ב) בתנאים המתוארים לעיל, מהווה איזון ראוי בין צרכי המימון השוטפים של החברה בתנאי השוק הנוכחיים לבין ההזדמנות העסקית הגלומה בניצול הדיסקאונט לפירעון התחייבויות במחיר הנמוך באופן משמעותי מזה בו צפויה החברה לשאת במועד הפירעון המיועד של התחייבויותיה אלה".

גם משפחת לבייב מתכננת לעבור

אפריקה ישראל החלה בשיווקם הרשמי של 192 מגרשים (ובהם 7 קוטג'ים מוכנים) בסביון בדצמבר 2007. ערב צאתם לשיווק נמכרו 15 מגרשים במכירה מוקדמת. בנובמבר השנה קיבלה קבוצת חג'ג' אופציה בשני שלבים לרכישת 74 מגרשים בהנחות גדולות של כ-35%, כאשר בשלב ראשון שהסתיים בתחילת 2009, שווקו על ידי קבוצת חג'ג' 30 מגרשים.

מכירת המגרשים שנמכרו בחלקם תמורת אג"ח של החברה הביאה את הכמות הכוללת של המגרשים ששווקה באופן עצמאי ל-50, לפי ההודעה לעיתונות שנמסרה אתמול, ועם המגרשים של קבוצת חג'ג' ל-80. בדו"ח השנתי של 2007 דיווחה אפריקה ישראל על מכירת 31 מגרשים עד לסוף 2007, כך שב-13.5 החודשים האחרונים נמכרו בידי החברה 19 מגרשים (כולל 10 האחרונים). בסוף 2007 הציעה אפריקה ישראל את המגרשים (הנמצאים בידי החברה מאז 1951) תמורת החל מ-749 אלף דולר (למגרשים של חצי דונם) ועד ל-1.2 מיליון דולר (למגרשים של דונם).

המגרשים ממוקמים בצד הצפון-מזרחי של סביון הוותיקה. מזרחית לשכונה נמצא מושב מגשימים, וצפונית לכפר מעש. משפחתו של לב לבייב, בעל השליטה בחברה, מתכננת לעבור בעצמה לשכונה כאשר צביה לבייב-אלאזרוב, סמנכ"לית השיווק באפריקה ישראל ויו"ר אפריקה מגורים , היא הראשונה ממשפחת לבייב שהעתיקה כבר לפני שלוש שנים את מקום מגוריה מבני ברק לסביון. משפחת לבייב רכשה בעסקת בעלי עניין שני מתחמים של קרקעות בסביון, בהיקף כולל של 23 דונם תמורת 60.8 מיליון שקל. במתחם הגדול של 15 דונם יגורו בני הזוג לבייב בעוד ילדיו של לבייב רכשו שמונה מגרשים נוספים בשטח של 7.6 דונם.

רוצה לדעת לפני כולם על הפרוייקט הבא שמוכר לבייב - הירשם היום לניולזטר נדל"ן של גלובס ותדע לפני כולם