סקר במגזר הערבי: 40% מביעים עמדות שליליות בנוגע לשימוש באינטרנט

עורך Panet, האתר המוביל במגזר הערבי, טוען כי בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הגולשים במגזר

רוב המשתמשים במגזר מציינים כי עיקר המחסום להרחבת השימוש באינטרנט בקרב משתמשים בחברה ערבית הוא מחסום של מיומנויות, יידע והתמצאות, כך עולה ממחקר חדש שנערך על-ידי פרופ' גוסטבו מש וד"ר נימר ביאעה מאוניברסיטת חיפה, ואשר יוצג בכנס האינטרנט השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי.

ממצאי המחקר מעלים כי 80% מהמשתמשים באינטרנט עושים זאת למטרות של חיפוש מידע כללי ו-61% מחפשים עבודה ולימודים. השימוש למטרות תקשורת, לעומת זאת, נמוך למדי ורק 22% משתמשים באינטרנט לשם תקשורת, מתוכם כ-50% משתמשים בדואר אלקטרוני. פורומים וחדרי צ'אט הם בשימוש של בודדים בלבד.

מבחינת עמדותיהם של הנחקרים לגבי השימוש במחשב ובאינטרנט, עולה כי 80% מהנחקרים לא מסכימים להצהרות שליליות לגבי שימוש במחשבים. לעומת זאת, לגבי שימוש באינטרנט, נמצאה רמה גבוהה יותר של הסכמה עם משפטים המבטאים עמדות של חשש וחוסר ביטחון. כך, כ-40% מהנחקרים מביעים עמדות שליליות בכל מה שקשור לשימוש באינטרנט, אך רק 10% מהנחקרים מסכימים שהאינטרנט עלול לפגוע במוסר ובמורשת של החברה ערבית. המחקר כלל 305 נחקרים, הורים לילדים שלומדים בשמונה בתי ספר יסודיים.

במקביל לנתונים, טוען בסאם ג'אבר, המנהל הכללי של קבוצת "פנורמה" ועורך האתר המוביל במגזר, Panet, כי האינטרנט הוא לא תופעה חדשה בקרב המגזר הערבי בישראל, וכי בשנתיים האחרונות יש גידול משמעותי במספר הגולשים במגזר. "לפני כשנתיים, חגגנו את העובדה ש-2,000 גולשים שונים ביקרו באתר מדי יום, ואילו היום מדובר כבר בלמעלה מ-700 אלף גולשים שונים ביום. המספרים הללו מצביעים על ההתפתחות המהירה של האינטרנט במגזר, ממצא שמוביל להיווצרותה של תעשיה חדשה: עסקים המוכרים מחשבים, התרחבות רשתות האינטרנט וכניסה של ספקיות אינטרנט למגזר".

Panet הוקם ב-2002, כחלק מקבוצת עיתון "פנורמה", ומלבד הפופולריות שלו בקרב המגזר הערבי ישראלי, הוא גם פופולרי מאוד במדינות ערב ובקרב האוכלוסייה הערבית בארה"ב ובאירופה. "יותר מ-400 אלף גולשים מגיעים מישראל והיתר מחו"ל, כאשר האתר פופולרי מאוד במרוקו, מצרים, ארה"ב, קנדה, שוודיה וגרמניה", אומר ג'אבר. יחד עם זאת, "מרבית התכנים באתר מיועדים ופונים לאוכלוסייה שמתגוררת בישראל".

אולם, לפחות הבדל אחד משמעותי קיים בין הגולש היהודי לבין הגולש הישראלי-ערבי: האפשרות ליהנות מפורומים באינטרנט. "החברה הערבית היא חברה מסורתית, ולכן אנחנו בכוונה לא מאפשרים יצירת פורומים באתר", מסביר ג'אבר. "אנחנו לא יכולים לפתוח את האתר באופן שיאפשר לכל גולש לכתוב מה שהוא רוצה, שכן אנחנו מחויבים למנוע פרסום תכנים לא מוסריים או פוגעניים".