ליברמן הוא ה"ידיד" החדש של לבני: קדימה אישרה את 5 העקרונות לישיבה בקואליציה עם ישראל ביתנו

(עדכון) - חיים רמון הבהיר בפגישתו עם ח"כ סטס מיסז'ניקוב מישראל ביתנו כי קדימה מקבלת את הדרישות של ליברמן לכניסה לממשלה

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

מפלגת קדימה הודיעה בצהריים לישראל ביתנו כי היא מקבלת את חמשת העקרונות של ישראל ביתנו לכניסה לממשלה.

בפגישה שנערכה היום בין יו"ר צוות המשא ומתן של ישראל ביתנו, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, לשר חיים רמון שמנהל את המשא ומתן מטעם קדימה, הועלו העקרונות שהעבירה ישראל ביתנו לקדימה: הכרעת שלטון חמאס, ברית הזוגיות, חוק הגיור, נאמנות תמורת אזרחות ושינוי שיטת הממשל.

רמון השיב כי קדימה מקבלת בחיוב את העקרונות. בישראל ביתנו אמרו בצהריים כי הם מקבלים בברכה את תשובת קדימה, ומצפים לתשובה מהירה גם מהליכוד.

קדימה פירסמה את תגובתה למסמך חמש הנקודות, כפי שהועבר אל המפלגה על ידי ישראל ביתנו. בקדימה מדגישים כי העמדות המופיעות במסמך מבוססות על מצע קדימה ועל נאומים פומביים של לבני.

מסמך חמשת העקרונות

בנושא המאבק בטרור אומרים בקדימה כי "הממשלה בהנהגת קדימה תיאבק בנחישות בארגוני הטרור, במסייעים להם ובמממנים אותם, ותפעל באופן אקטיבי כדי לסכל, לשבש ולמנוע פיגועי טרור נגד אזרחי ישראל ויהודי העולם. קדימה שוללת משא ומתן עם כל ארגון טרור ורואה במיטוט שלטון חמאס יעד אסטרטגי".

קדימה התייחסה גם לסוגיית האזרחות: "אזרחי ישראל הם אזרחים שווי זכויות כפרטים. עם זאת, בישראל, כבית לאומי לעם היהודי, לא יינתן ביטוי לאומי למיעוטים לאומיים... קדימה תומכת בעיקרון האומר, שחובת כל אזרח ישראלי צעיר לשרת את המדינה, ועל הממשלה לעודד ולתגמל את הממלאים חובה זאת".

בעניין שינוי שיטת הממשל בישראל אומרת המפלגה כי "קדימה מאמינה שרק שינוי שיטת הממשל באופן שיבטיח יציבות ומשילות יאפשר ניהול תקין ונכון של המדינה". המפלגה, אומרים בקדיה, תפעל לשינוי מקיף של שיטת הממשל בישראל.

בסוגיית דת ומדינה קדימה מתחייבת לחוקק את "חוק ברית הזוגיות", שייתן מענה לבעייתם של זוגות שלא יכולים להינשא בארץ. "ממשלת קדימה תפעל לאפשר גיור בהיקף רחב ומשמעותי, שיענה לכל מי שיבקש להתגייר, וזאת מתוך מאור פנים ואהבת הגר ובכפוף להנחיות ההלכתיות של הרבנות הראשית בישראל".

קדימה גם מתחייבת לעודד ולקדם את העלייה. "לשם כך תוכן תוכנית ממשלתית מיוחדת ויוקם קבינט ממשלתי, שיופקד על תוכנית זאת", אומרים במפלגה.

מקדימה נמסר כי "עמדותינו לא השתנו וכל הנקודות עליהן הסכמנו עם ישראל ביתנו הן חלק ממצע קדימה ומנאומי יו"ר המפלגה לבני במהלך התקופה האחרונה. אין כל שינוי בעמדת קדימה ועליהן מתבסס צוות המשא ומתן מטעם המפלגה".

בקדימה מתעקשים: נרכיב את הממשלה

בקדימה עדיין לא מוותרים על האפשרות להרכיב את הממשלה. המפלגה התכנסה אתמול לישיבת סיעה ראשונה בכנסת מאז הבחירות כדי לדון, בין היתר, באפשרויות העומדות בפני המפלגה.

בכירים במפלגה גם לא פוסלים אפשרות לשבת באופוזיציה, לפחות כלפי חוץ. יו"ר קדימה ציפי לבני מתעקשת על כך שלא תיקח חלק בממשלה צרה. זה רמז לכך שבמידה ולא תשיג את מבוקשה - לעמוד בראשות הממשלה לארבע שנים, או רוטציה, היא תעדיף לשבת באופוזיציה.

יחד עם זאת בקדימה מקווים שבסופו של דבר תימצא הדרך לשיתוף פעולה עם הליכוד. "לבני ונתניהו צריכים לשבת ביחד", אמר בשבת ח"כ צחי הנגבי בראיון לתכנית פגוש את העיתונות. "בלי ממשלת אחדות מדינת ישראל תהיה בפני שוקת שבורה".

ליבני לא פוסלת רוטציה

יו"ר קדימה ושרת החוץ, ציפי לבני, לא פוסלת הקמת ממשלת רוטציה עם הליכוד. "האופציה של רוטציה לא נמצאת כרגע על השולחן, אבל כשהיא תהיה אשקול אותה", אומרת לבני לאילנה דיין, בראיון שישודר הערב בתכנית עובדה.

לבני התייחסה למצבה הפוליטי הסבוך והודתה שאין לה רוב של 61 חברי כנסת שימליצו עליה בפני הנשיא להרכיב את הממשלה, "אבל אני לא רואה גם את גוש הימין . נכון לעכשיו אין רוב לאף אחד, וכרגע לשנינו (לה ולנתניהו) יש בעיה", אמרה.

באשר לקמפיין הנגטיבי של הליכוד שטבע את הסיסמה "זה גדול עליה", אמרה שרת החוץ כי "לא הרגשתי שזה גדול עליי", והוסיפה ש"מי שאמר זה גדול עליה הוא קטן עליי", אמרה במרומז על נתניהו. דווקא על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הרעיפה לבני מילים חמות: "אנחנו מיודדים. יש בינינו יחסי אמון ויכולה להיות שותפות עם ישראל בתינו".

בראיון מתארת לבני את הדקות הראשונות בביתה אחרי המדגם, עם בעלה נפתלי שפיצר והילדים. "התחושה הראשונה", היא אומרת, היתה הקלה. "התחושה השנייה- שעשינו את זה. שאני עשיתי את זה".

ליברמן מתעדכן בחו"ל

גם אתמול המשיכו בקדימה לנסות לשכנע את "ישראל ביתנו" כי דווקא קדימה היא שותפתה הטבעית. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן נמצא במינסק בירת בלרוס, אך המפלגה כבר הודיעה כי החליטה מה היא תמליץ לנשיא פרס, והנשיא יהיה הראשון לגלות את ההכרעה.

בישראל ביתנו לא הסתירו את רצונם בממשלת אחדות לאומית שתהיה מורכבת מליכוד, קדימה והם עצמם. "אני מצפה מלבני וביבי לשבת בחדר סגור, עד שייצא עשן לבן, ולהחליט מי המתאים מביניהם להרכיב את הממשלה", אמר מסז'ניקוב בימים האחרונים. הצפי הוא כי דברים ברוח זו ימסור ליברמן, שיחזור לארץ ביום רביעי, גם לנשיא המדינה שמעון פרס.

פרס הכחיש כי יפעיל לחץ להקמת ממשלת אחדות

בתוך כך, נשיא המדינה שמעון פרס הכחיש הבוקר את ההערכות הטוענות כי יפעיל לחץ על לבני ונתניהו להקים ממשלת אחדות. "בדעתי להיענות לרחשי העם. העם אמר לי להתחשב בתוצאות הבחירות ביושר וכפי שמכתיב לי החוק, ואת ההחלטה אקבל לאחר שאשמע את כלל המפלגות", אמר הנשיא. בשיחה שקיים עם תלמידי כיתות י"ב בבאר שבע התייחס פרס לתפקידו במערכת הבחירות הנוכחית ואמר כי "ביום רביעי בשעה שש אקבל את התוצאות הרשמיות, ועד אז אני מהסס לשוחח אפילו עם עצמי על הנושא, משום שאני חושש שהעניין ידלוף לעיתונות ויתפרש שלא כהלכה".

הנשיא הצהיר כי הוא תומך בשינוי שיטת הממשל. "שיטת הבחירות פוגעת במפלגות הגדולות ומעודדת את הקטנות, וכתוצאה מכך יש ריבוי מפלגות, דבר שיוצר מיקוח וסחר-מכר המורידים את ערך הפוליטיקה בעיני הציבור. אני בעד שינוי שיטת הבחירות ולדעתי כולם רוצים לשנות את השיטה", אמר הנשיא והוסיף כי "אחת האפשרויות היא לעבור משיטת בחירות ארציות לאזוריות, כמו גם העלאת אחוז החסימה. בארץ אנו עומדים על 2%, אם נגיע למצב של 5%, כמו בגרמניה מצבנו ייטב", אמר הנשיא.