אם מהשקעות מוקדמות הקרנות נמנעות, מהשקעות Seed הן פשוט נמלטות

זו המגמה המסתמנת, לפי חברת המחקר IVC: ככל שהחברה נמצאת בשלב מוקדם יותר של הפעילות, הסיכוי שלה לגייס הון מהקרנות קטן יותר ; ומי הפעילות בהיקף ההשקעות? גריילוק עם 9 השקעות ב-2008, ורטקס עם 8

קרנות ההון סיכון חוששות במצב הנוכחי להשקיע בחברות בשלבים מוקדמים. במקום זאת הן מעדיפות להזרים את הונן לחברות בשלות שנתפסות כיציבות יותר, גם אם הן עם פחות פוטנציאל לספק החזרים גבוהים. מחקר חדש של חברת IVC מלמד כי יש חלוקה פנימית גם בהשקעה בחברות צעירות: הקרנות משקיעות היום פחות בחברות Seed בהשוואה לשנים קודמות, גם ביחס לקיטון הכללי במימדי ההשקעות המוקדמות.

לפי הנתונים, רק 33 מההשקעות החדשות שנעשו השנה, המהווים 28% מכלל ההשקעות, בוצעו בחברות בשלב Seed. זאת, לעומת 43% מכלל ההשקעות בחברות בתחילת דרכן בשנת 2007. נתון אחר מלמד גם הוא שאף אם בקרנות מאמינים בפוטנציאל של חברות חדשות, הרי שלא מממשים אותו: 12 קרנות הון סיכון מתוך 32 הקרנות שביצעו השקעות חדשות השנה, לא ביצעו אף השקעה בחברות בשלב Seed. פרוסיד, קרן הון סיכון ציבורית הנסחרת בתל-אביב, הובילה את ההשקעות בחברות Seed עם שלוש עסקאות.

נתון אחר מראה שגם אם 2008 הייתה שנת שיא מאז 2001 מבחינת היקף ההשקעות, הרי שבמספר ההשקעות החדשות של קרנות ההון סיכון הישראליות, הסתמנה ירידה, גם אם מתונה. בסך הכול בוצעו בה 119 השקעות חדשות בחברות היי-טק לעומת 127 השקעות כאלה בשנת 2007, ירידה קלה של 6%.

הקרן הפעילה ביותר במספר ההשקעות החדשות שלה היא גריילוק ישראל שהובילה את הדירוג ב-2008 עם 9 השקעות חדשות. ורטקס דורגה במקום השני, שנה שנייה ברציפות, עם 8 השקעות חדשות. DFJ תמיר פישמן ואקווה-אגרו מדורגות יחד במקום השלישי עם 7 השקעות חדשות כל אחת. בהמשך, מדורגות כרמל ו-IHCV, עם 6 השקעות חדשות כל אחת. בשונה מ-2007, אף קרן לא הגיעה למספר דו-ספרתי של השקעות ראשונות.

לדברי קובי שימנה, מנכ"ל IVC, "נתוני ההשקעות החדשות של הקרנות בשנת 2008 נמוכים ביחס לשנים עברו ומשקפים גם את ממצאי הסקר השנתי שלנו, לפיהם חלה ירידה של 28% בסכומים שהושקעו על-ידי הקרנות בעסקאות ראשונות. אנו צופים ירידה נוספת בשנת 2009 לאור הקשיים בהם נתקלות הקרנות בגיוס הון לקרנות חדשות".

רוב הקרנות המשיכו להתמקד בתחומים ספציפיים כמו למשל DFJ תמיר-פישמן שהשקיעה בארבע חברות אינטרנט; אקווה-אגרו, קרן הון סיכון ייעודית לתחום הקלינטק, שביצעה 7 השקעות בתחום; קרן IHCV שכל השקעותיה בוצעו בתחום אחד - סקטור מדעי החיים.

בחתך לתחומים, לעומת 2007, בה תחום התוכנה היה מדורג במקום הרביעי עם 16% מכלל ההשקעות בחברות חדשות, בשנת 2008 תחום התוכנה משך אליו את המספר הרב ביותר של השקעות ראשונות; 26 השקעות, שהן 22% מכלל ההשקעות החדשות. במקום השני נמצא תחום מדעי החיים עם 25 השקעות ראשונות שבוצעו השנה, שהן 21% מכלל ההשקעות החדשות. זאת לעומת 7% ומקום חמישי בשנת 2007.

בשנת 2008 ביצעו הקרנות הישראליות גם 10 השקעות ראשונות בחברות זרות. קרן אינפיניטי, המקצה 60% מההון המנוהל שלה להשקעות בסין, ביצעה ארבע מתוך חמש השקעותיה הראשונות בחברות סיניות.