יצרניות המשחקים לא התרגשו מהטכנולוגיה של 3DV: מיקרוסופט במו"מ לרכישתה ב-40-30 מ' ד'

אלרון מחזיקה בכ-26% מהחברה באופן ישיר וכ-18% נוספים באופן עקיף באמצעות אחזקותיה ב-RDC ; החברה פיתחה טכנולוגיה מלהיבה: זיהוי של תנועה במרחב והנעה לפיה של גופים דיגיטליים

המשבר הכלכלי מביא איתו גם את סופן של חברות מעניינות במיוחד, כאלו שניסו את מזלן בשווקים מעט יותר צבעוניים מהשווקים הרגילים אליהם פונות בדרך כלל חברות ההיי-טק הישראליות. הפעם מדובר במפתחת טכנולוגיות זיהוי התנועה בתלת-מימד 3DV Systems, שמצויה במו"מ לרכישה על-ידי מיקרוסופט לפי סכום של 30-40 מיליון דולר.

על-פי נתוני חברת המחקר IVC, בחברה הושקעו במשך השנים כ-38 מיליון דולר, כך שהעסקה לא תשמח במיוחד את המשקיעים המעורבים. בעלת השליטה המובילה ב-3DV, חברת אלרון, ביקשה שלא להגיב על הידיעה.

הפתרון של 3DV, שמאפשר זיהוי של תנועה במרחב והנעה לפיה של גופים דיגיטליים, הוא טכנולוגיה מלהיבה במיוחד עבור יצרניות המשחקים הגדולות. מהרגע הראשון, הפיתרון של החברה היה יכול לפנות לשלוש יצרניות קונסולות המשחקים - מיקרוסופט עם ה-Xbox, נינטנדו עם ה-Wii, וסוני עם ה-Playstation.

החברה, שהוקמה בשנת 1996 כמיזם משותף של אלרון ו-RDC (שבה שותפים רפא"ל ואלרון לשם מסחור הפטנטים של רפא"ל), התבססה על טכנולוגיה אלקטרו-אופטית לטילים שמיוצרת ברפא"ל. ברשות אלרון, שמנוהלת על-ידי דורון בירגר, כ-26% מהחברה באופן ישיר וכ-18% נוספים באופן עקיף באמצעות אחזקותיה ב-RDC.

שוב אקזיט עם לואיס פל?

הגיוס האחרון שביצעה החברה היה בסוף 2006 ונערך לפי שווי של כ-30 מיליון דולר אחרי הכסף. מלבד אלרון ו-RDC, רשימת המשקיעים ב-3DV היא ארוכה יחסית וכוללת את קרן ההון סיכון האמריקנית קליינר פרקינס, פיטנגו, קרן אתגר, פורמולה ונצ'רס, שמכרה את אחזקותיה בחברה, שמרוק, דיסקונט השקעות והמשקיעים הפרטיים ג'ף בראון ולואיס פל, שמוכר יותר מהשקעותיו בחברות מכשור רפואי ושהיה מעורב ברוב סבבי הגיוס של 3DV. כיו"ר החברה מכהן גבי ברבש, לשעבר מנהל המרכז הרפואי איכילוב, ובחברה מועסקים כ-40 עובדים.

2008 הייתה יכולה להיות שנת הפריצה של 3DV. מוצר הדגל שלה, מצלמה בשם ZCam שמסוגלת לפרש שינויים באור לתנועה במרחב ולתרגם זאת לפקודות תנועה במשחקי וידיאו, הייתה אמורה להתחיל להימכר בשנה הקודמת, אולם זה לא קרה. החברה לא הצליחה להתרומם, כאשר מהצד השני התחרות בתחום שלה גברה.

כאשר השיקה החברה את פתרון ה-ZCam בסוף 2007, היא קיבלה חשיפה מכובדת בתקשורת העולמית. בראיון ל"פורבס" צוטט אז מנכ"ל החברה, צביקה קליר, כאומר ש"הוא לא חושש מהמתחרים, אלא מכך שהשוק אינו מוכן עבורנו". ככל הנראה, השוק עדיין לא מוכן והחברה נאלצה לחשוב על אופציה אחרת כדי לשרוד. על-פי הרישומים בדו"חות אלרון לרבעון השלישי, ל-3DV אין כרגע כל מכירות והחברה רשומה בספרי אלרון בשווי שלילי עקב התחייבויות שונות והפחתות שווי.

במידה שהעסקה תצא לפועל, הרי שעבור מיקרוסופט זוהי תהיה הגדלה נוספת של מרכז הפיתוח המקומי, שכבר מבוסס על מספר רכישות שנעשו בעיקר בשנתיים האחרונות. משה ליכטמן, סגן נשיא בחברה העולמית ונשיא מרכז הפיתוח בישראלי, הזכיר בעבר גם התעניינות בתחומים יותר ויזואליים הקשורים לעולמות המדיה והבידור. כרגע מונה מרכז הפיתוח של החברה בהרצליה ובחיפה כ-600 עובדים ועוסק בתחומי האבטחה, תקשורת, וירטואליזציה, טיוב נתונים, ניתוח מגמות באינטרנט ועוד.