על קו הסיום: קרנות פריזמה והתיקים המנוהלים שלה צפויים להימכר לאקסלנס בתוך ימים

תמורת הנכסים המוערכים בכ-200 מיליון שקל, צפויה אקסלנס להקצות לפריזמה מניות בחברת הקרנות, וכן לקחת על עצמה חוב של כ-100 מיליון שקל ; במקביל מנהלת פריזמה מגעים למכירת פעילות חבר הבורסה שלה

המשא ומתן שמנהלת פריזמה עם אקסלנס למכירת קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלה נכנס לישורת האחרונה. ל"גלובס" נודע כי ההסכם בין שתי החברות צפוי להיחתם כבר בימים הקרובים.

במקביל, פריזמה כבר פועלת למכירת פעילות חבר הבורסה שלה. לצורך כך נפגש אתמול (ב) מנכ"ל החברה, יובל גביש, עם קובי סנדלר, בעל חברה לניהול תיקים. בפגישה עלתה האפשרות שהקבוצה שמייצג סנדלר תרכוש מפריזמה את פעילות חבר הבורסה. המחיר שפריזמה מבקשת בעבור העסקה הוא גובה ההון העצמי של חבר הבורסה, בתוספת 5 מיליון שקל.

עם השלמת העסקה בין פריזמה לאקסלנס, תהפוך האחרונה לשחקן השני בגודלו בתעשיית הקרנות, עם נכסים בהיקף של כ-12 מיליארד שקל. אקסלנס, בניהול דוד ברוך, מנהלת כיום כ-3 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות, בעוד בקרנות פריזמה מנוהלים כ-9 מיליארד שקל.

תמורת נכסי פריזמה, ששוויים מוערך בכ-200 מיליון שקל, צפויה אקסלנס להקצות לפריזמה מניות בחברת הקרנות, וכן לקחת על עצמה חוב של כ-100 מיליון שקל. יתרת החוב של החברה, העומדת על כ-400 מיליון שקל, תישאר בפריזמה. מקורות בנקאיים ציינו כי מרקסטון צפויה לקחת את החוב הזה על עצמה, ולשם כך היא העמידה בטוחות נוספות לבנקים הנושים, על בסיס נכסיה ומקורותיה.

במסגרת העסקה בין אקסלנס לפריזמה נשקלת האפשרות כי מאיר מזוז, שמכהן כיום כיו"ר קרנות הנאמנות של פריזמה, ימונה למנכ"ל חברת הקרנות החדשה. בשוק ההון מעריכים כי מזוז אכן יקבל את התפקיד, אך מינוי מעמיד בסימן שאלה את מעמדו של מנכ"ל הקרנות הנוכחי של אקסלנס, גלעד שמעוני, וכן את מעמדה של רבקה אלגריסי, מנכ"לית הקרנות של פריזמה, שבפועל במשך רוב תקופתה בפריזמה, שהתה בחופשת לידה.

במקביל להבשלת המו"מ עם אקסלנס, מסרה הבוקר פריזמה מספר מכתבי שימוע לקראת פיטורים, לעובדים ממחלקת השיווק. בשבועות הקרובים, גם עובדי המחקר צפויים לקבל מכתבי שימוע, ובהמשך, ככל שתושלם מכירת שאר הפעילויות, יפוטרו גם שאר עובדי החברה.

מעבר לחוב של פריזמה לבנקים, העומד על כמיליארד שקל, חתימת העסקה עם אקסלנס היא קריטית ודחופה גם מבחינת בעלי התפקידים המכהנים בה. מאז סוף דצמבר, אז נודע כי פריזמה מתפרקת, התנהלו העובדים בה תחת עננת אי ודאות, כשבכירי החברה כבר מחפשים מקומות עבודה חדשים. זאת, בנוסף לפדיונות מקופות הגמל ומקרנות הנאמנות של החברה, שנמשכו בתקופה הזאת.

עם הבשלת העסקה למכירת חבר הבורסה, תחסל למעשה פריזמה את כל נכסיה ופעילויותיה העצמאיות. את הפעילות העיקרית שלה, קופות גמל, היא מכרה לפני כחודש לפסגות, שבניהול רועי ורמוס ובשליטת קרן יורק. על פי מתווה העסקה אמורה פריזמה לקבל 24% מפסגות, אך בשל המשך הפדיונות מנכסיה, יוקצה לה לבסוף אחוז נמוך יותר.

במסגרת ההסכם עם פסגות קיבלה פריזמה גם אופציה לרכישת 6% נוספים ממניות פסגות, ואילו פסגות תערוב לחוב בהיקף 120 מיליון שקל בגין איגרות חוב פרטיות שהנפיקה פריזמה, וכן תעניק לה הלוואה בסך 50 מיליון שקל.