ובחזרה לבר רפאלי

כשהופיעה דוגמנית לא אמריקנית בשער, נרשמו ירידות, כדאי לנצל זאת לקניות

חיים ונציה מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

כמו כל הישראלים, גם אנו התמלאנו גאווה לנוכח רשימת ההצלחות של בר רפאלי. תמונת שער על גיליון בגדי הים של ה"ספורט אילוסטריטד", הופעה אצל דיוויד לטרמן ומטוס, שתמונתה מתנוססת עליו. (לא אוטובוס, מטוס!!!).

כפעילים ותיקים בשוק ההון שמחנו במיוחד כשראינו שהיא זכתה ללחוץ על פעמון המסחר המציין את סיום היום בוול סטריט. זה היה נחמד לראות סוף סוף מראה מלבב בסוף המסחר בניו יורק. זה לא קרה הרבה בשנה האחרונה.
האמת, שמי שפעיל בשוק ההון בזמן הנוכחי זכה כבר לראות כמעט הכול. כבר ראינו דוגמניות-על בזירות המסחר ומטוסים עם תמונות של יפיפיות אבל גם ראינו מחזות פחות נעימים, מפולות קשות וגם מטוסים עם תמונות פחות יפות.

לבר רפאלי נחזור בהמשך, בינתיים ננסה להיזכר כמה מפולות עברנו כבר בעשורים האחרונים:

נתחיל במפולת מניות הבנקים ב-1982, קריסת אוקטובר בוול סטריט והמשבר הכלכלי בישראל ב-1987, התנפצות בועת השלום בישראל ב-1994, "השפעת האסיאתית" ב-1998, התנפצות בועת ההיי טק, נפילת התאומים והאינתיפאדה השנייה בתחילת המילניום וכמובן המפולת הנוכחית של שנת 2008. רשימה מכובדת זו של מפולות מספקת לנו מספר תובנות לגבי העתיד:

  1. הגרוע ביותר, כפי שהוא מתואר ע"י חוזי השחורות, כנראה לא יקרה.
  2. המערכת הבנקאית כנראה לא תקרוס.
  3. אחרי נפילה חדה כנראה עדיף לקנות מניות ולא למכור.
  4. אנשים יחזרו בסוף לקנות מניות במיוחד אם הריבית תהיה נמוכה כל כך.
  5. בישראל בסוף תקום ממשלה, שבדרך לא דרך, תצליח איכשהו לעשות חלק ממה שצריך.
  6. ממשלות, שהלאימו בנקים וחברות בקשיים, ירוויחו בסופו של דבר כשהם יבואו למכור אחזקות בגאות.
  7. התיקון יגיע בסוף, הוא יהיה מפתיע וייתן את רוב התשואה כבר בשנתו הראשונה.

יהיה מי שיגיד שהתובנות הללו מתבססות על ניסיון שנצבר ממפולות שאירעו בסוף המאה, ושיש להשוות את המצב הנוכחי דווקא למפולת שחווינו בשנות ה-20 של המאה הקודמת, שגררה את ארה"ב והעולם כולו למיתון כבד. אולי.

אבל כאן מגיעה לעזרתנו התובנה הראשונה שלמדנו מהמפולות הקודמות - שהגרוע ביותר אף פעם לא קורה. (בניגוד לחוקי מרפי).

המפולת הזו לא תהיה שונה באופן מהותי מהמפולות הקודמות. היא אולי תגרום למיתון חזק יותר במקומות אחדים ולקשיים ביציאה מהשפל במקומות אחרים אבל במהות זוהי מפולת כמו כל המפולות. לכן מי שרוצה להרוויח צריך ללמוד מניסיון העבר.

מחקר (נערך ע"י "טי רו פרייס") הראה שב-12 החודשים הראשונים של עליות, שבאות אחרי מפולת, עולה השוק בין 19 ל- 52 אחוזים, או 31 אחוזים בממוצע.

הבעיה היא כמובן שאיש אינו יודע מתי מתחילים בדיוק 12 החודשים האלו. אבל היו בטוחים שגם הפעם הם יתחילו מתישהו וצריך להתחיל ולהיערך לכך על ידי רכישה של מניות במחירים הנוכחיים.

בחזרה לבר רפאלי. בחיפושנו אחר כתבות עליה (לא תמונות, מה פתאום תמונות?) נתקלנו במאמר שפורסם בגלובס תחת הכותרת "מדד בר רפאלי", ובו נמסרה סטטיסטיקה ולפיה בשנים שבהן דוגמנית לא אמריקנית הופיעה בשער גיליון "ספורט אילוסטרייטד", היו שנות ירידה בשוק המניות. מכאן אנו צריכים ללמוד שהשנה הקרובה תהיה שנה לא טובה למניות. אולי רצוי לנצל את המצב לקניות?

מניות

שוק ההון בישראל הפגין מתחילת השנה תשואה עודפת ביחס לשאר שוקי ההון בעולם. הסיבות לכך יכולות להיות רבות ואחת מהן היא אולי שמלכתחילה מצבנו ביחס לעולם היה ונשאר טוב יותר.

לא בלתי סביר לצפות שהממשלה החדשה שתקום תתבסס על גורמים שיפעלו באחריות תקציבית מצד אחד ויעשו צעדים מעודדי צמיחה מהצד שני. הבורסה עד עכשיו האמינה בכך והראיה לכך היא שלמרות הפלונטר הפוליטי, השוק שומר על רמתו.

המלצתנו: לנצל חולשה בשוק, אם תהיה, כדי להגדיל אחזקות בעיקר דרך תעודות סל.

סולידי שקלי

במאמץ להוריד את הריבית ארוכת הטווח במשק, החל בנק ישראל לבצע רכישות של אגרות חוב ממשלתיות ארוכות. הבנק המרכזי ידפיס לצורך כך כסף, מהלך שבהכרח יגדיל את הסיכון להתגברות האינפלציה. מצד שני, עם מדדים שלילים כמו שהתפרסמו בחודשים האחרונים הסיכון הזה לא נראה גבוה במיוחד.

בנק ישראל הצליח להתמודד באופן מוצלח ביותר עם הירידה במחירו של הדולר על ידי ביצוע רכישות. הוא מתמודד עכשיו עם הריבית הארוכה ומשתמש גם כן בכלי הרכישות. אין סיבה להאמין שהוא לא יצליח גם עכשיו.

המלצתנו: רמת הסיכון בשוק האג"ח ירדה אפשר עכשיו להאריך מח"מ.

מט"ח

המשך הורדת הריבית על השקל עם הצעדים שנוקט בנק ישראל, לא יאפשרו למטבע הישראלי להתחזק, אך גם לא יגרמו לו להיחלש באופן ניכר מכיוון שהריביות על מטבעות אחרים נמוכות אף הן.

המלצתנו: להקטין החזקות בדולר בימים של עליות חזקות במטבע, אין סיבה לרכוש דולרים ברמות אלו.

הסתייגות:אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.