המסחר באירופה הסתיים בירידות שערים בהובלת יצרניות הנפט: הפוטסי ירד ב-0.7% והדאקס איבד 0.3%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] חברת הנדל"ן Hypo זינקה ב-46.85% ; ING דיווחה על הפסד של 3.7 מיליארד אירו ברבעון הרביעי ; קומרזבנק דיווח על הפסד של 809 מיליון אירו ; סוסייטה ג'נרל דיווח על רווח של 87 מיליון אירו

שוקי אירופה סגרו בטריטוריה השלילית בהובלת מניותיהן של יצרניות הנפט. זאת לאחר שגם בוול סטריט נרשמו ירידות למרות שממשל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, חשף תוכנית חדשה בהיקף של 275 מיליארד דולר למניעת עיקולי בתים. התוכנית עשויה לעזור ל-3 עד 4 מיליון בעלי בתים "תחת סיכון".

לראשונה מאז שנות ה-30', גרמניה בדרך להלאים בנק - מרקל חתמה על טיוטה להלאמת חברת האחזקות בהיפו נדל"ן. הטיוטה תאפשר לקנצלרית לרכוש מניות של "בנקים חיוניים" - ובכללם בנק המשכנתאות הגרמני. מניית הבנק מזנקת כעת ב-43%.

ING, סוסייטה ג'נרל וקומרזבנק - שפרסמו את דו"חות הרבעון הרביעי - מרכזות עניין רב בבורסות גרמניה וצרפת.

ארגון המדינות המתועשות, ה-OECD, הודיע היום כי התמ"ג של 30 המדינות החברות בארגון התכווץ ב-1.5% ברבעון הרביעי של 2008 - הנסיגה החדה ביותר מאז הושק המדד בשנת 1960. מדינות גוש האירו החברות בארגון התכווצו ב-1.5% ברבעון האחרון של 2008 לאחר נסיגה של 0.2% ברבעון השלישי.

המדדים המובילים של מזרח אירופה מגיבים לאזהרות של סוכנות הדירוג מודי'ס באשר לסכנה הנשקפת למערכת הבנקאית של האיזור.

סוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה אתמול (ג') שהמערכת הבנקאים המזרח אירופית חשופה יותר ל"האטה כלכלית חדה ומתמשכת" ושבנקים ממערב אירופה עם סניפים במזרח אירופה עשויים לחוות הורדת דירוג.

"הבנקים באזור האירו חוו את החשיפה הגדולה ביותר למרכז ומזרח אירופה, עם התחייבויות של יותר מ-1.5 טריליון דולר," המהווים "כ-90% מהחשיפה הכללית של בנקים זרים לאזור", נכתב בדו"ח שהתפרסם בפייננשל טיימס.

שר האוצר הגרמני פיר סטיינברוק אמר ביום שני שמדינות אירופה תאלצנה כנראה לסייע פיננסית למדינות החברות באיחוד האירופי, אך מכיוון שאין מבנה יציב, תהיה זו משימה קשה מאוד לתכנן תכנית הצלה. ישנם חששות שהבנקים האירופים עוד יכריזו על מחיקת חובות מסיבית, והדבר מהווה סיכון לשווקים הפיננסים בעולם. עד שהכל יתפרסם והנכסים הרעילים יוסרו מהספרים של מוסדות פיננסיים, שנאת הסיכונים צפויה להתמיד.

הקאק הצרפתי ירד ב-0.04%, הפוטסי איבד 0.68% והדאקס ירד ב-0.28%.

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.08% ל-1.257 דולר והליש"ט מאבדת 0.21% ל-1.4206 דולר.

מניות בכותרות

חברת השירותים הפיננסים ING דיווחה על הפסד של 3.7 מיליארד אירו (4.7 מיליארד דולר) ברבעון הרביעי של 2008 בשל מחיקת השקעות שנפגעו מהמשבר הגלובלי. בסיכום שנת 2008, ING ההולנדית הפסידה 729 מיליון אירו - פחות מהתחזיות שפורסמו בחודש שעבר. החברה הודיעה בחודש שעבר על כוונתה לפטר 7,00 עובדים ברחבי העולם.

קומרזבנק , הבנק השני בגודלו בגרמניה, דיווח על הפסד ברבעון הרביע בשל מחיקת התחייבויות ושיעור גבוה יותר של הלוואות בעייתיות. הבנק הגרמני דיווח על הפסד של 809 מיליון אירו (1.02 מיליארד אירו) ברבעון הרביעי, לעומת הפסד של 201 מיליון אירו ברבעון המקביל של 2007. אנליסטים חזו הפסד גדול יותר של 851 מיליון אירו. מנכ"ל קומרזבנק, מרטין בלסינג, נאלץ לבקש הלוואה של 18.2 מיליארד אירו מממשלת גרמניה לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס בספטמבר האחרון, שהקפיאה את שוק האשראי.

סוסייטה ג'נרל , הבנק השלישי בגודלו בצרפת, פרסם היום (ד') את תוצאות הרבעון האחרון של 2008, כשהוא מציג רווחים הודות לעלייה בהלוואות הפרטיות בצרפת ועל אף ההפסדים בחטיבות ניהול הנכסים והבנקאות הבינלאומית. רווחי סוסייטה ג'נרל הסתכמו ב-87 מיליון אירו (110 מיליון דולר) ברבעון הרביעי, לעומת הפסד של 3.35 מיליארד אירו ברבעון המקביל שנוצר כתוצאה מהונאת הענק של ג'רום קריבל. אנליסטים חזו תוצאה טובה יותר של 109 מיליון אירו.

סוסייטה ג'נרל הציג תוצאות טובות בהרבה מאלו של BNP פריבה , הבנק הגדול ביותר בצרפת, שהפסיד 1.4 מיליארד אירו ברבעון הרביעי. סוסייטה ג'נרל הגדיל את חלוקת הדבידנדים ב-33% ל-1.2 אירו למניה.

קרלסברג (סימול: CARL-B.CO) מבשלת הבירה הגדולה ביותר בסקנדינביה, דיווחה על זינוק של 235% ברווחי הרבעון הרביעי ל-124 מיליון כתר דני (21 מיליון דולר) מ-37 מיליון כתר דני בתקופה המקבילה אשתקד.

רווחי היינקן ירדו ב-74.1% ל-209 מיליון אירו בשנת 2008 לעומת 807 מיליון אירו בשנת 2007.

ישראליות באירופה

ד"ר שולמית כצמן, אשתו של חיים כצמן, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן הישראלית גזית גלוב ביחד עם דורי סגל, רכשה מניות של חברת אטריום בחודשים האחרונים, אך מופסדת "על הנייר" לפחות כ-35,000 דולר, בהתחשב ברכישות האחרונות. במארס 2008 חתמה גזית גלוב על הסכם לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן המניב האוסטרית אטריום. חלקה של גזית גלוב ברכישה הוא 54% ושל שותפתה סיטיבנק 46%, באמצעות זרוע הנדל"ן של הבנק - CPI. גזית גלוב מחזיקה ב-10.3% ממניות אטריום וסיטיבנק ב-2.2% מהמניות.

נזכיר את מניית PSP נדל"ן שוויצרי . האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות IBI כותב כי החברה פועלת בשוק יציב ושנראה כי היא צלחה את המשבר בכבוד.

אטלס נכסים דיווחה לבורסה של וורשה כי היא השלימה את בניית שני המגדלים העיקריים בבניין הפלטינום שבוורשה.

אפ"י פיתוח הגיבה בירידות חדות להורדות הדירוג האפשריות של החוב הממשלתי הסחיר של מדינות מזרח אירופה. החברה תפרסם את תוצאותיה הכספיות ב-17 במארס.

מירלנד פיתוח , שאף היא פועלת ברוסיה, נסחרת ביציבות. פלאזה סנטרס מאבדת גובה.