הנקראות ביותר

היגיון אקו"ם

הארגון התמודד באחרונה עם תביעה של 17 יוצרים ובראשם עמיר בניון, שטענו לחוסר שקיפות ולקיפוח, שכר שירותי יח"צ כדי לשפר את תדמיתו המעורערת ; המנכ"ל, יוריק בן-דוד: "יודעים עלינו רק מה ששומעים מצד אלה שמתלוננים, אבל לא מצדנו"

76 מיליון שקל - זהו סכום התמלוגים שאותו העביר אקו"ם ליוצרים במהלך שנת 2008 - סכום שמצביע על גידול של 28% בהשוואה לשנת 2007. כמו כן, נרשם בשנה זו שיא בהכנסות הארגון, שעלו ל-99.4 מיליון שקל - גידול של 6.6% לעומת השנה הקודמת. נתונים אלה ואחרים נמסרו אתמול (ג') במסיבת עיתונאים שהתקיימה לראשונה מטעמו של ארגון אקו"ם, שאחראי על שמירת זכויות היוצרים מתחומי המוזיקה והספרות.

באירוע, שהתקיים במשרדים המפוארים של משרד יחסי הציבור שלמור תקשורת - שמעתה יטפל בתקציב יחסי הציבור של אקו"ם - הוצגה מצגת שמסכמת את פעילויותיו של הארגון בשנת 2008.

לפי הנתונים שהציג הארגון, פרט לתחום התקליטים, שבו נרשמה ירידה של 10% בהכנסות מתמלוגים, וזאת בשל הירידה במכירות הענף, בשאר התחומים ניתן להבחין במגמת עלייה. כך למשל, בתחום הרדיו והטלוויזיה חל גידול של 3.9% בהכנסות התמלוגים - על אף העובדה שהארגון נתקל, לדבריו, בבעיות גבייה מול כל גופי השידור, וכן, שתחנות הרדיו האזוריות מעבירות סכומים "מגוחכים, לפי ראות עיניהן וללא קשר להיקף השימוש במוזיקה או ההסכם שנחתם מולן".

לא משתתפים בחגיגה

גם בתחום הביצוע הפומבי (מקומות בילוי, אולמות שמחה, בתי קפה וחנויות), שמהווה כיום כרבע מסך ההכנסות של אקו"ם, גדל היקף ההכנסות - ב-18.9%. אבל הקטגוריה שרשמה את הגידול הגבוה ביותר בהכנסות תמלוגים במהלך 2008 היא הסלולר (רינגטונים, טרוטונים, הורדות של קובצי מוזיקה דיגיטליים, השמעות וצפיות בשידורי הדור ה-3) - עם גידול של 20%. זו השנה הראשונה שבה ההכנסות מהסלולר עלו על ההכנסות מהתקליטים.

יוריק בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם, מבקש "לציין לשבח" את חברות הסלולר: "תענוג גדול לעבוד מול שלוש חברות הסלולר, שמכבדות זכויות יוצרים ומדווחות בצורה מסודרת ומדויקת באילו יצירות נעשה שימוש. בנוסף, הן מקפידות להעביר את התשלומים במועד, מה שמאפשר לנו, בצורה חסרת תקדים, לחלק תמלוגים מתחום הסלולר כל שלושה חודשים".

*בתחום האינטרנט מדובר באופרה אחרת לגמרי.

"האינטרנט הוא ג'ונגל פרוע בכל הקשור לזכויות יוצרים. בין הגופים הבודדים בשוק שאני יכול לציין לטובה נמצאים אתר YNET NRG, וואלה, MAKO, נענע-10 ו-ONE. אבל זאת טיפה בים. להערכתנו, מדובר על פוטנציאל הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה שנמנעים מהיוצרים".

*אז מה עושים בכל זאת?

"אם היה אפשר להעמיד צבא של רובוטים שיעקוב אחרי כל הקבצים שעוברים באינטרנט, זה היה נהדר. אבל זה כמובן לא מציאותי. אני חושב שהאחריות צריכה להיות על ספקי הגישה והשירות באינטרנט. ידוע שכלי הרכב העיקריים שנוסעים באינטרנט הם קבצים של תכנים, כשמוזיקה וסקס מועברים בצורה הכי מאסיבית. יש כאן חגיגה שכולם משתתפים בה: ספקי הגישה, בעלי האתרים, הגולשים - ורק היוצרים, בעלי התכנים עצמם, לא לוקחים בה חלק. הגופים שעושים כסף באינטרנט צריכים לשלם תמלוגים. כיום, מה שעובר בכבישים שלהם זו סחורה גנובה, ומה שמאוחסן במחסנים שלהם זו סחורה גנובה".

שומעים את מי שמתלונן

למרות השיפור בפעילות של אקו"ם בשנה החולפת, בן-דוד עדיין רחוק מלהיות מסופק מהמצב. "חוק זכויות יוצרים דומה מאוד לחוק העישון. החוק קובע שאסור לעשן במקומות ציבוריים, ובכל זאת יש אנשים שמעשנים במקומות ציבוריים. באירופה, לא יעלה בדעתו של בעל עסק לפתוח פאב, למשל, ולהשמיע בו מוזיקה בלי רישיון. בישראל זה בכלל לא מהווה שיקול".

*אתה יכול להצביע על הגורם לבעיה?

"הבעיה היא שאקו"ם מתנהל גם כרשות המבצעת וגם כרשות המפקחת. אם אני אתקשר למשטרה ואבקש שישלחו שוטר כי בגן אירועים ביבנה משמיעים שירים בלי רישיון - יצחקו לי בפרצוף".

*בשנים האחרונות ועדת הכלכלה של הכנסת מקדמת הצעת חוק להקמת בית משפט לתמלוגים. מדוע אקו"ם נמנתה עם המתנגדים לרעיון?

"אנחנו תומכים נלהבים של הרעיון. הדבר היחיד שמפריע לנו פה הוא עניין הרגולציה הכפולה. מצד אחד, אנחנו נמצאים תחת פיקוח כבד של הרשות להגבלים עסקיים; ומצד שני, בית משפט לתמלוגים פירושו שכל מי שלא מבסוט מהתעריף של אקו"ם יוכל לקחת אותנו לבית משפט. החשש שלנו הוא שניטחן במטחנה כפולה - גם של בית משפט וגם של הממונה על ההגבלים העסקיים".

*אקו"ם הוא ארגון שפועל יותר מ-70 שנה. למה החלטתם דווקא עכשיו לצאת במסיבת עיתונאים כזו? אף ארגון מקביל לכם לא מחזיק בשירותיו של משרד יח"צ חיצוני - בטח לא במשרד מבוקש ויוקרתי.

"התשובה פרוזאית לחלוטין. אנחנו הארגון הגדול ביותר בתחום זכויות היוצרים. אקו"ם מייצג 6,000 יוצרים ישראלים ומעל מיליון וחצי יוצרים מכל העולם. הבנו שאנחנו, בכוחות עצמנו, עם כל הרצון הטוב, לא יכולים לפרסם את עצמנו או ליידע את הציבור בצורה ראויה, ולכן, אנחנו צריכים לשלם עבור שירות מקצועי בתחום הזה. התחברנו לאירינה שלמור, והדבר הראשון שהיא זיהתה זה שפשוט לא יודעים עלינו. יודעים רק מה ששומעים מצד ב' - את אלה שמתלוננים; אבל מצד א' - שזה אנחנו - לא שומעים".

*כשאתה אומר "צד ב'", אני מניחה שאתה מתכוון למוזיקאים. אקו"ם והמוזיקאים לא באותו צד?

"חשוב לנו שגם הציבור יכיר אותנו וגם בעלי המניות בארגון. באקו"ם, מאז ומתמיד, הצהירו על שקיפות מלאה. מהיום, אנחנו לא רק מצהירים אלא מוכיחים את הדברים בפועל. אין לנו מה להסתיר. נהפוך הוא. זה משרת מטרה מקודשת: להחדיר למודעות את הנושא של זכויות יוצרים וקניין רוחני, שעם השנים הופך לעניין יותר ויותר מרכזי בחיי כולנו".

*קשה שלא לתהות אם ההחלטה לשכור שירותי יח"צ אינה קשורה בתביעה הקבוצתית שהנהיג עמיר בניון נגד אקו"ם - שעוררה סערה תקשורתית - בגין חוסר שקיפות וחלוקה לא הוגנת של כספי התמלוגים.

"עמיר בניון משך את התביעה שלו מבית המשפט לאחרונה".

*לא מדויק. ראשית, מדובר בתביעה של 17 מוזיקאים ולא בבניון בלבד. שנית, המחוזי קיבל את טענת התובעים, אקו"ם ערער לעליון, ושם הוחלט לאשר את בקשת התובעים לעיין במסמכים לתקופה של שבע שנים אחורה. אם התובעים אכן ימצאו אי סדרים, קיים סיכוי שהסערה תתחדש.

"עד עכשיו לא הייתה לנו הזדמנות לספר את האמת. שמעו אותנו בצורה מצומצמת, חלקית ובררנית. שמנו לב שכל פעם שבניון מוציא אלבום חדש, הוא עושה רעש סביב עניין התמלוגים, העיתונאים מיד משחרים לפתחו והוא נהיה כוכב. אנחנו שקופים לחלוטין, תמיד היינו, ואני פוסל על הסף טענה אחרת". *

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות