בזק בינלאומי תפצה עסק ב-25 אלף שקל בשל רשלנות בגיבוי הקבצים במחשבו

נקבע כי החברה לא הבהירה מפורשות ללקוחה כי עליה לבדוק את נושא הרשאות הקבצים המיועדים לגיבוי, שכן אחרת אין ודאות שאכן בוצע גיבוי בפועל

בית משפט השלום בתל-אביב חייב את בזק בינלאומי לפצות בעלת עסק ב-25 אלף שקל, משום שהתרשלה במתן שירותי גיבוי מקוונים. החברה לא הבהירה מפורשות ללקוחה כי עליה לבדוק את נושא הרשאות הקבצים המיועדים לגיבוי, שכן אחרת אין ודאות שאכן בוצע גיבוי בפועל.

טכנאי החברה התקין במחשבה של רוני לוי את תוכנת QBU, כשלוי בחרה בנוכחותו את הקבצים לגיבוי וביצעה גיבוי ראשוני לתוך מדיה ניידת שהביא. כעבור 4 חודשים נמחק הדיסק הקשיח שלה, וכשביקשה מבזק את קבצי הגיבוי - התברר כי הם אינם.

לוי הודתה כי לא ביצעה גיבויים נוספים ולא בדקה את הקבצים שבשרת הגיבוי, משום שמהטפסים לא ניתן להבין שההתקנה לא הושלמה עד לבדיקת החומר בשרתי החברה.

השופטת חנה פלינר קבעה כי בזק בינלאומי כשלה במבחן התוצאה, משום שמתוך 4,217 קבצים בנפח 900 מגה-בייט שאמורים היו להיות מגובים, 4,160 קבצים שנמצאו היו ריקים - בעלי נפח 0.

עוד נקבע כי גם אם הגיבוי נכשל באשמת לוי, שלא דאגה להרשאות לקבצים כך שיתאימו לתוכנה, וגם אם לוי היא היחידה שיכלה לבדוק את הצלחת הגיבוי - הרי שבזק בינלאומי התרשלה בביצוע חלקה בהסכם.

"בהיעדר אזהרה ראשונית בדבר נושא ההרשאות; בהיעדר הערה מפורשת שפעולת ההתקנה תסתיים בהצלחה רק לאחר בדיקה; במתן אישור פוזיטיבי של הטכנאי כי התהליך הסתיים בהצלחה והגיבוי אמור לעבוד 'פיקס', אכן המשתמש יכול 'ללכת לישון בשקט' כפי שמופיע באתר הנתבעת, ואין לו כל יסוד להאמין שהגיבוי שבוצע הינו למעשה ריק מתוכן", נקבע.

השופטת העריכה את הנזק ב-50 אלף שקל, ממנו ניכתה אשם תורם בשיעור 50%. זאת, משום שאם היתה לוי פועלת בהתאם להסכם הרישוי, המורה ללקוח לבצע בדיקת תקינות אחת לשבוע כדי לוודא שהגיבויים אכן נעשים באופן שוטף - ייתכן כי היתה מגלה את הבעיה בפתיחת הקבצים. (ת.א. 30437/07).