ביהמ"ש למשפחה: הערכאה הדנה בגירושין תדון במשמורת על ילד שטרם נולד

פסיקה זו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית הדין הרבני בנתניה לפני כשנה, שהכריעה לראשונה בשאלה התקדימית

בית המשפט לענייני משפחה בראשון-לציון קבע כי הגשת תביעת גירושין מקנה סמכות שיפוט לערכאה שזכתה במירוץ הסמכויות (בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה) לדון גם בעניין משמורת והסדרי ראייה של ילד שטרם נולד בעת הגשת התביעה. פסיקה זו עולה בקנה אחד עם פסיקת בית הדין הרבני האזורי בנתניה לפני כשנה, שהכריעה לראשונה בשאלה התקדימית.

במקרה זה הגיש הבעל לבית הדין הרבני תביעת גירושין וכרך בה מפורשות את יתר העניינים. כידוע, עניין החזקת הילדים (הכולל גם את הסדרי הראייה) כרוך מעצם טבעו בגירושין, ובית הדין מוסמך לדון בו גם אם לא נכרך במפורש בתביעת הגירושין.

כעבור יום הגישה האישה לבית המשפט למשפחה תביעה למזונות אישה ומדור שקט. כשבועיים אחר כך נולדה לזוג המתגרש תינוקת, והאישה הגישה בקשה למשמורת. מאחר שהבעל הקדים בתביעתו, היה ברור כי הסמכות לדון בגירושין נתונה לבית הדין, הגם שבית הדין טרם הכריע בכך.

אלא שהאישה טענה בבית המשפט כי הסמכות לדון במשמורת על התינוקת נתונה לבית המשפט למשפחה, שכן תביעת הבעל הוגשה לפני הלידה, ואילו המשמורת שלה הוגשה לאחריה.

השופטת ד"ר ורדה בן-שחר סקרה את פסיקתו התקדימית של בית הדין הרבני, והסכימה לה. "למועד הגשת התביעה ביחס למועד סיום ההריון המתוכנן יש ליתן משקל מכריע כאשר נדונה שאלת סמכות השיפוט, ולכן אני קובעת כי בנסיבות תיק זה, בית הדין הרבני קנה סמכות לדון בעניין משמורתה של הקטינה". לכן הורתה למחוק את תביעת האישה. (תמ"ש 38411/08).