חרדים בירושלים הפגינו נגד אגד: "לא רוצים שאגד תעשה הפרדה אלא שהנשים יעלו בדלת מאחור"

במודעות שנתלו בשכונות החרדיות נטען: "אגד רומסת בשיטתיות את נשמת הציבור החרדי, תוך כפיית נסיעות פריצות ותערובת מדי יום ביומו" ; אגד: "אנו משוכנעים שהבריונות לא תנצח"

החרדים נגד אגד: עשרות חרדים הפגינו היום בשכונות החרדיות גאולה ומאה שערים בירושלים כנגד אגד ושיבשו את תנועת האוטובוסים במקום. במהלך ההפגנות אף יידו חרדים אבנים לעבר אוטובוס שנסע בשכונת מאה שערים במחאה על כך שלא נשמרה בו ההפרדה. במקרה אחר נוקבו צמיגים של אוטובוס. איש לא נפגע כתוצאה מזריקות האבנים, אך נזק נגרם לאוטובוס.

בעקבות זאת, הוזעקו למקום כוחות משטרה במטרה לשמור על הסדר. בינתיים באגד מגיבים בחומרה והחליטו להשעות את כל תנועת האוטובוסים במאה שערים עד להודעה חדשה.

העימותים בין אגד לחרדים פרצו בעקבות תלונה שהגיש אגד למשרד התחבורה כנגד קווי "מהדרין" פרטיים שהחלו לעבוד בשכונות החרדיות ללא רישיון. קווי מהדרין הם קווים יעודיים לאוכלוסיה החרדית בהם נשמרת הפרדה בין גברים לנשים.

ועד מהדרין חנך אתמול קווי אוטובוסים פרטיים מהשכונות החרדיות לכותל בטענה שהצפיפות בקווי אגד גדולה מדי ולא ניתן להקפיד מספיק על ההפרדה בין גברים לנשים. בוועד טוענים כי אגד מסרב להפעיל במתכונת זו את קו 2, קו מרכזי שמסיע 20 אלף חרדים ביום.

במודעות שנתלו בשכונות החרדיות נטען, כי "אגד רומסת בשיטתיות את נשמת הציבור החרדי תוך כפיית נסיעות פריצות ותערובת מדי יום ביומו. כל ניסיונות הרבנים להידברות עימם נדחו בעקביות".

מנחם קניג, מראשי ועד המהדרין, מסר ל"גלובס" בתגובה, כי אין בכוונתם להפסיק את המאבק עד שיימצא פתרון לבעיית הצפיפות. "אנחנו לא רוצים שאגד תעשה הפרדה אלא שהנשים יעלו בדלת מאחור וזה כל הסיפור. כל אחד יודע שלציבור החרדי יש הפרדה. באוטובוסים של אגד קיים דוחק ופשוט אין מקום. הם דוחפים אותנו כמו סרדינים לאוטובוסים. גברים נופלים אחד על השני. גברים נופלים על נשים. מבחינתנו זה לא יעלה על הדעת".

קניג טוען, כי אין מניעה חוקית כנגד הפעלת הקווים הפרטיים מאחר שהנסיעה היא בחינם.

"אנחנו חתמנו על חוזה עם חברת הסעות שאנחנו שוכרים על חשבוננו. הנסיעה באוטובוסים היא בחינם, ולמרות זאת משרד התחבורה הודיע היום לחברת ההסעות שזה לא חוקי. זו פשוט דיקטטורה, אנחנו נמשיך בהפעלת הקווים עד שיימצא פתרון. הציבור החרדי נסער מהפרשה".

קניג הוסיף כי גם בנושא הרכבת הקלה בירושלים יש לציבור החרדי טענות קשות, "אנחנו מזמן רוצים לעשות הפגנה גדולה נגד משרד התחבורה. הרכבת הקלה היא כבר מזמן 'רכבת הקללה' וראש העיר, ניר ברקת, הבין את זה מהר. בירושלים הציבור החרדי הוא 60% מהאוכלוסייה, אבל לא מתחשבים בנו בקבלת ההחלטות. צריך לחיות כאן בשביל להבין שכל התחבורה הציבורית לא מתנהלת כמו שצריך".

מדוע אתם לא מגנים את האלימות?

קניג: "אנחנו נגד אלימות. לא ידעתי שזרקו אבנים, אלא רק שניקבו צמיגים. זה לא מקובל עלינו. מבחינתנו שיבוא שר התחבורה בכבודו ובעצמו ויעשה סדר בבלאגן. כבר 15 שנה אומרים לנו באגד שיתגברו את הקווים ובינתיים רק מצמצמים את מספר האוטובוסים.

באגד טוענים, כי כלל לא מדובר במאבק של הציבור החרדי כנגד החברה, אלא בפלג קיצוני שמנסה ללבות את היצרים.

"זה ממש לא חרם, והמפגינים בטח שלא מייצגים את רוב הציבור החרדי. מדובר בניסיון של גורם קיצוני לפתח תחבורה אלטרנטיבית שהיא בלתי חוקית לכותל. הסברנו היטב כי קו מס' 2 חולף גם על פני שכונות חילוניות ולא רצינו שזה יהיה קו של מהדרין", אומר דובר אגד, רון רטנר, שהוסיף כי " 5 אוטובוסים שלנו נגרמו היום באבנים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם המשטרה וברגע שנקבל אישור נחדש את תנועת האוטובוסים".

יצוין, כי חוקיות קווי מהדרין מחכה עדיין להכרעת בג"ץ עקב עתירה שהגיש המרכז לפלורליזם יהודי.

רטנר ציין כי "עד שבג"ץ לא יאמר את דברו אי אפשר לבצע שינוי במתווה הקיים. הטענות לגבי חוקיות הקווים הם מגוחכות. עשר שנים עובדים על רפורמה חוקית בתחבורה הציבורית, ופתאום נמצא ה'פיתרון'. אי אפשר לעשות צחוק מהעבודה. מה נמצא גבירים שיימנו לכולם את הנסיעה בחינם?. אנו משוכנעים שהבריונות לא תנצח".