המדינה תסיר הפגיעה בדמי אבטלה רק עבור הכשרות מתחומי התעשייה בעיקר

במסגרת הקיצוצים שהוביל משרד האוצר מאז שנת 2003 בזכאותם של המובטלים לדמי אבטלה, הוחלט כי מובטלים שיופנו להכשרה מקצועית יזכו רק ל-70% מדמי האבטלה בתקופת ההכשרה

במסגרת הקיצוצים שהוביל משרד האוצר מאז שנת 2003 בזכאותם של המובטלים לדמי אבטלה, הוחלט כי מובטלים שיופנו להכשרה מקצועית יזכו רק ל-70% מדמי האבטלה בתקופת ההכשרה. עוד הוחלט להפסיק את הנוהל שבו משולמים דמי האבטלה עד תום תקופת ההכשרה המקצועית, גם אם תקופת הזכאות לאבטלה הסתיימה. כך נוצר פרדוקס בו מובטלים מעדיפים לשבת בבית על פני הליכה להכשרה מקצועית, זאת בזמן שהאוצר טוען כי הוא מעודד השתלבות במעגל העבודה.

באוגוסט האחרון הגיש ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הצעת חוק פרטית, הקוראת להחזיר את המצב לקדמותו ערב הקיצוצים משנת 2003, אולם הממשלה טרפדה את ההצעה המקורית. בעקבות גל הפיטורים במשק הוסכם היום (ה') במסגרת ועדת העבודה והרווחה על ידי כל הגורמים, לרבות האוצר, כי "הקנס" של הפחתת 30% מדמי האבטלה לא יינתן כל זמן שמדובר בהכשרה מקצועית במקצועות "נדרשים". בנוסף, במקרים בהם ההכשרה תימשך גם אחרי תקופת הזכאות, יהיו זכאים המשתתפים למלגה של 2,000 שקל בלבד לחודש, ועד 6,000 שקל בסך הכל.

ביקורת קשה

רשימת ההכשרות "למקצועות הנדרשים" גובשה על ידי משרדי האוצר והתמ"ת, ובהתייעצות צמודה עם התאחדות התעשיינים. התוצאה היא כי מרבית ההכשרות המקצועיות לא זכו להיכלל ברשימה, למעט מקצועות מענפי התעשייה השונים: ריתוך ומסגרות, עיבוד שבבי ממוחשב; מבלטנות; מקצועות שלד, בנייה רטובה ובנייה מתועשת; הפעלת מכונות ובניית כלים ותבניות; התמחויות במתכת או בפלסטיקה; הפעלת מכונות בתחום הטקסטיל; בישול אתני; אוטוטרוניקה, מכונאות, חשמלאות והפעלת ציוד מכני הנדסי; מיכון חקלאי, ניהול עבודות בחקלאות, סייעות מאומנות, עובדי ייצור באלקטרוניקה.

כך, לא נכנסו לרשימה הכשרות בתחום התוכנה והמחשב בכלל, הנהלת חשבונות, מזכירות רפואית ועוד. גורמים במשרד התמ"ת הסבירו כי ההנחה במשרד האוצר היתה שפרופיל המובטלים שמעדיף לימודי מחשב והנהלת חשבונות הוא של אנשים "חזקים" יותר מבחינה סוציו-אקונומית, ולכן לא נורא אם אלה יזכו לדמי אבטלה מופחתים.

בשיחה עם "גלובס" מעלה מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, ביקורת קשה על ההחלטה החדשה שהוביל האוצר, אף ששירות התעסוקה נאלץ להסכים לה. "התפיסה הזו שמדברת על 'מקצועות נדרשים' לא מתממשת בשטח. זו אידיליה יפה אבל המציאות היא שלא ניתן להכתיב לאנשים באיזה מסלול לבחור. זה מעולם לא צלח ומעולם לא יצלח. דעתי אומרת שרצון האדם הוא המרכיב הכי חשוב להצלחה", הסביר פרחי.

גורם אחר במשרד התמ"ת טוען כי העובדה שרשימת ההכשרות המקצועיות גובשה יחד עם התאחדות התעשיינים לא אומרת שניתנה עדיפות לגורם שמהווה סוג של "לובי", אולם בהחלט עדיף היה לדבריו אם היו מתחשבים גם בענפים אחרים.