הזדמנות לחברות ישראליות מענף הבריאות: ממשלת סין אישרה רפורמה במערכת הבריאות בהיקף של כ-124 מיליארד דולר

ממשלת סין אישרה רפורמה במערכת הבריאות בהיקף של כ-124 מיליארד דולר ; אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO ישראל: "הזדמנות משמעותית עבור חברות ישראליות בתחום הבריאות והרפואה"

[רוצה לדעת איך מקימים חברה בסין? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

ערב ראש השנה הסיני (22/1) הודיעה ממשלת סין על אישורה של הרפורמה בסקטור הבריאות. תוכנית הרפורמה, שהכנתה הממושכת עוררה עניין רב במהלך השנתיים האחרונות, צפויה לעלות 124 מיליארד דולר, ויישומה יתפרס על פני שלוש השנים הבאות. בחברת BDO מעריכים כי מדובר בהזדמנות חשובה עבור חברות ישראליות מענף הבריאות והרפואה.

העלייה המתמדת ברמת החיים של האוכלוסייה וההשקעה הציבורית והפרטית בפיתוח מערכת הבריאות והשירות הרפואי הופכים כיום את סין גם לאחד מהשווקים הבולטים והצומחים בעולם עבור יצרנים ומפתחים בתחום מדעי החיים והבריאות.

אילן מאור, מנכ"ל (ישראל)חברת SHENG-BDO העוסקת בפיתוח עסקי והשקעות בסין, מסביר כי ההתפתחויות במערכת הבריאות בסין, לצד ההשקעה והפיתוח של התעשייה הרפואית בסין, מייצגים הזדמנות משמעותית עבור חברות ישראליות בתחום הבריאות והרפואה במגוון נתיבים, החל בייצוא, דרך שתופי פעולה בפיתוח והקמת מערכי פעילות בתחום הרפואי וכלה בשת"פ ברמה הטכנולוגית עם התעשייה הסינית המתפתחת. תוכנית הפיתוח החדשה מבטיחה כי יואץ קצב הצמיחה בשוק זה ועימו יתרחב מגוון והיקף ההזדמנויות בענף.

במיוחד אמורים הדברים בתקופה בה שומרת סין על צמיחה מהירה (גם אם פחות מבעבר) וצפויה להציג צמיחה של 6-8% גם בשנה הנוכחית בהשוואה לצפי של המשך והעמקת המיתון בכלכלות המערביות.

התוכנית, שמטרתה המוצהרת היא לאפשר ל-1.3 מיליארד סינים נגישות לשירותי רפואה איכותיים ובעלות סבירה, ולנסות ולסגור את הפערים שנוצרו מאז הרפורמה הקודמת בשנת 1992, שנועדה אז להתאים את המערכת לכלכלת השוק החדשה, ובמסגרתה הצטמצמה באופן מהותי גם תרומת הממשל למימון השירותים הרפואיים, שהסתכמה בשנים האחרונות ב-17% בלבד.

על פי התוכנית, בשנת 2011 יהנו 90% מתושבי סין מנגישות לשירותי רפואה ובריאות בסיסיים ויכללו במערך הביטוח הרפואי הארצי. על פי נתון משרד הבריאות הסיני, קרוב ל-400 מיליון מתושבי המדינה אינם מחזיקים בביטוח רפואי.

בין הצעדים המתוכננים:

- בניית בתי חולים ושדרוג מערכים קיימים, בדגש על בתי חולים ברמת המחוז ומרפאות באזורים מרוחקים, שבהם מערכת הבריאות לקויה וחסרה במיוחד הגדלת התקציב הממשלתי לסבסוד תשתיות בבתי חולים ציבוריים.

- האצת הרפורמה בבתי החולים הממשלתיים, ובכלל זה חיזוק מערכת הניהול וייעולה, שיפור מערך התפעול ושיפור הפיקוח; הכשרת מערך השירות הרפואי ובשאיפה שיפור האמון ומערכת היחסים רופא מטופל הלקויה.

- רגולציה של תחום התרופות, שהוא מנקודות החולשה (והשחיתות) הבולטות כיום במערכת. מכירת תרופות לחולים מהווה כיום מרכיב מרכזי במקור להכנסות בתי החולים (עד למימדים של רישום יתר) ואחראית כיום לכ-44% מחיובי החולים (בהשוואה ל-15% באירופה).

- ארגון מחדש של מערך רשומות רפואיות ארצי. מערך בתי החולים בסין מקיף מעל לעשרת אלפים מוסדות, בהם כ-1,200 בתי חולים מהדרג הראשון (הגדול והמודרני יותר), כ-6,600 בתי חולים מהדרג השני, ומספר לא ברור של בתי חולים מהדרג השלישי והנמוך. כ-11% מבתי החולים מהדרג הראשון הם בהשקעה / מעורבות של חברות ויזמים פרטיים.

סין היא מיצרניות הציוד הרפואי המובילות באסיה ובעולם. התעשייה הרפואית בסין, שראשיתה בייצור במסגרת OEM וקבלנות משנה עבור שחקנים בינ"ל, לצד מערך יצור מקומי ברמה נמוכה ובינונית, נהנית בשנים האחרונות משילוב של מנועי צמיחה חשובים: החל בהתרחבות פעילותן של החברות הבינ"ל בייצור מערכות ותתי מערכות בסין (ברמה טכנולוגית העולה בהתמדה) ומעבר הדרגתי של פעילות ומרכזי מו"פ של חברות זרות בסין, דרך השקעה ממשלתית ופרטית בפיתוח מערך המחקר והפיתוח בתחום הרפואי בסין, וכלה בהתפתחות תעשייה מקומית שרמתה הטכנולוגית נמצאת במגמת עלייה מתמשכת.

תוכנית החומש הסינית לשנים 2006-1010 כוללת מרכיב מהותי של פיתוח התעשייה הרפואית במדינה, במטרה להביאה לכושר ייצור בהיקף של 150 מיליארד יואן בשנת 2010, נתון הצפוי להוות כ-5% מכושר הייצור העולמי בענף.

על פי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של סין, עמד היקף הסחר הסיני בתחום הציוד הרפואי, בשנת 2007 (טרם התפרסמו נתוני 2008), על 12.7 מיליארד דולר פי ארבע ויותר מהיקפו בשנת 2000. היקף היצוא עמד על 8.42 מיליארד ואילו היקף היבוא הגיע ל-4.28 מיליארד דולר.

חברת SHENG-BDO ZIV HAFT China Business Development מספקת שירותי פיתוח ויעוץ עסקי לחברות המעוניינות לפעול בשוק הסיני. החברה נותנת מענה ללקוחותיה גם בתחומי מיזוגים והרכישות ובתחומי השקעות וגיוסי חוב.