חוצפה נוסח סינגפור: לא מוכנה להפוך למדינה מפותחת - כדי לא להתחייב להפחתת פליטת גזי החממה

תחת פרוטוקול קיוטו, מדינות מפותחות מחוייבות להפחית את פליטות גזי החממה שלהן, אך הפרוטוקול מבוסס על רשימה של האו"ם מ-1992, המגדירה מיהן המדינות העשירות ומי המתפתחות

במו"מ נושא שינוי האקלים, אין זה הוגן לשפוט מדינות איים קטנות ועשירות על בסיס ההון ורמת הפליטות שלהן, אמר בסוף השוע ציר האקלים בסינגפור, כשגובר הלחץ על יותר ויותר מדינות להפחית את פליטות גזי החממה שלהן.

תחת פרוטוקול קיוטו, 37 מדינות מפותחות מחוייבות להפחית את פליטות גזי החממה שלהן בין השנים 2008 ל-2012. אולם, פרוטוקול קיוטו מבוסס על הרשימה של האו"ם, המגדירה מיהן המדינות העשירות ומי המתפתחות, כאשר הרשימה היא משנת 1992. אי לכך, מדינות עשירות, כמו ארגנטינה, סינגפור, דרום קוריאה ומלטה עדיין נחשבות למדינות מתפתחות. תחת קיוטו, מדינות מתפתחות פטורות מהתחייבויות להפחתות בפליטה.

הן אוסטרליה והן האיחוד האירופי טוענים שיש לעדכן את רשימת האו"ם, משום שהנוכחית אינה משקפת את המציאות הכלכלית. עוד הם סבורים שמדינות עשירות שלא מחוייבות תחת קיוטו, צריכות להכנס לאמנה החדשה, עליה צפויות המדינות להסכים בוועידת קופנהגן בדצמבר הקרוב.

ציר האקלים של סינגפור אמר כי המדינה אחראית ל-0.3% מפליטת גזי החממה הגלובלית, ומתמודדת עם לחצים להפחית את הפליטה, משום שהיא עשירה ובעלת רמה גבוהה של פליטת פחמן דו-חמצני לנפש. בתגובה לכך, אמר כי "גישה זו היא שגויה, מאחר שאינה מביאה בחשבון את השיקולים והיכולות השונים של מדינות. היא מענישה מדינות קטנות בעלות אוכלוסייה דלילה, בלי להחשיב את המגבלות שלהן".

לדבריו, שטחה של סינגפור הוא חמישית מהשטח של לונג איילנד ני-יורק, נעדרת משאבים טבעיים והמגזר החקלאי בה כמעט ואינו קיים. "עם כאלו תנאים, אנו תלויים במידה עצומה במסחר להשרדות שלנו". הוא הוסיף שהמדינה משקיעה במחקר ופיתוח של אנרגיה סולארית ואנרגיות נקיות אחרות.

נציין כי סינגפור היא מהמדינות העשירות בעולם, בעלת תמ"ג של 35,163 ולר לנפש, נכון ל-2007. פליטת גזי החממה שלה דומה לזו של ארצות אירופאיות רבות - 11 טון לאדם, לעומת 20 טון בארה"ב ו-4 בסין.

זאת ועוד, נתוני הממשלה מראים כי 98% מצרכי האנרגיה של המדינה מגיעים מדלקים מאובנים, ופליטת הפחמימנים צומחת ב-2.8% מדי שנה, על אף תוכניות ליעילות אנרגטית.

פרופ' נטשה המילטון מאוניברסיטת סינגפור אומרת כי סינגפור חייבת להפסיק להציג עצמה כמדינה מתפתחת, ולסכן את האמינות שלה בשיחות האקלים באו"ם, בכך שתאיץ במדינות אחרות להפחית את הפליטות שלהן, כשהיא לא מוכנה לעשות כן.

ומה איתנו?

ישראל חתמה על פרוטוקול קיוטו ב-1998 וב-2004 אישרה אותו הממשלה. ברשימה של האו"ם, ישראל מוגדרת כמדינה מתפתחת, ולכן, כמו סינגפור, לא חלות עליה הגבלות לעניין פליטת גזי חממה. יחד עם זאת, השוואה של פליטות פחמן דו-חמצני בין ישראל לבין מדינות אחרות מעלה שישראל נמצאת ברמה אחת עם המדינות המפותחות.