המוחות היהודיים חוזרים: 104 מדענים הוחזרו ארצה לאחר שנים של עבודה במוסדות יוקרתיים בחו"ל

משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב הקצו 95 מיליון שקל לשיפור ולהקמת תשתיות מחקר באוניברסיטאות ובסל קליטה עבור המדענים החוזרים

לאחר מאבק בקיץ האחרון על החזרת תקציבים והשבת מדענים ישראליים לארץ, הצליחה הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, בשיתוף עם משרד האוצר, להחזיר ארצה 104 מדענים שהועסקו על ידי מוסדות אקדמיים מובילים בחו"ל.

במסגרת הסיכום מול האוצר, הוקצו לוות"ת השנה 95 מיליון שקל לטובת סל לקליטת המדענים החוזרים, כשרוב התקציב מיועד להקמה ושיפור תשתיות מחקר באוניברסיטאות הקולטות את המדענים. בוות"ת ובאוצר מקיימים בימים אלה דיונים אחרונים לגיבוש חלוקת התקציב הייעודי בין מוסדות ההשכלה ולאחר הגיבוש יועברו התקציבים לאוניברסיטאות.

מבדיקות שערכו בוות"ת עולה כי גובה השכר אינו הקריטריון המכריע בהשבת המוחות לישראל. המדענים הישראליים בחו"ל מציינים בעדיפות ראשונה לחזרתם לארץ את השמירה על תשתית המחקר מתוך רצון להמשיך את המחקר שלהם בלי שייפגע. לכן, מרבית התקציב של האוצר והוות"ת יועד להקמה ולשיפור תשתיות בארץ.

שיתוף הפעולה בין האוצר לוות"ת הוא צעד משמעותי לאחר שבשנים האחרונות נשמעו לא מעט תלונות על בריחת מוחות ישראליים לחו"ל בשל היעדר תקציבים ותשתיות מחקר. לשם השוואה, בשנה שעברה הוחזרו לישראל 28 מדענים, שרק שמונה מהם היו בעלי משרות בכירות באוניברסיטאות בעולם והשאר פוסט-דוקטורנטים. השנה מדובר ביחס הפוך - 90 מדענים נמצאים במשרות בכירות ורק מעטים הם פוסט-דוקטורנטים.

בין המדענים שהוחזרו לארץ נמצאים אקדמאים בכירים ששבו לישראל לאחר שעבדו במשך 10-25 שנים במוסדות יוקרתיים כמו אוניברסיטת סטנפורד ו-MIT בארה"ב ואוניברסיטת אוקספורד באנגליה. בוות"ת אומרים שאמנם מדובר בתוכנית חד-פעמית אך מתכוונים להיאבק על המשך ההשקעה בהחזרת המדענים על מנת לקבל סכום זהה בשנה הבאה או אף להגדילו.

"אני שמח לגלות שחוקרים רבים בחרו לחזור ואני מקווה שאקדמאים נוספים יבחרו לעשות כמותם", אמר היום (ב') שר האוצר, רוני בר-און. "השכלה גבוהה היא מנוף צמיחה ארוך טווח וחזרתם של ישראלים ארצה מבורכת".

לדברי יו"ר הוות"ת, פרופ' שלמה גרוסמן, "המשבר הכלכלי יצר עבור ישראל חלון הזדמנויות להשיב ארצה את טובי המוחות שעזבו את האקדמיה בישראל לטובת עמדות מפתח באוניברסיטאות ומכוני המחקר המובילים בעולם. החזרת מדענים צעירים ומנוסים ארצה תחזק בצורה משמעותית את האקדמיה בישראל".