האם סוחר טוב צריך גם שכל

ואן דאם חפץ לבדוק אם יש יחס ישר בין הצלחה במסחר לבין השכלה ואינטליגנציה

מה הופך אדם לסוחר מוצלח? תואר MBA מאוניברסיטה יוקרתית בארה"ב? דוקטורט במתמטיקה? אולי אופי חזק וניסיון חיים? מוסדות פיננסיים ברחבי העולם חותרים לפיענוח הקופסה השחורה שטומנת בחובה רווחי עתק. אם יידע גוף השקעות לנסח במדויק את קורות החיים המתאימים למשרה התובענית, יוכל לשפר את היחס המקובל היום, לפיו מכל עשרה סוחרים המתקבלים לעבודה רק אחד יהיה רווחי.

לקס ואן דאם, מנהל קרן גידור, החליט לבדוק האם נכונה ההנחה לפיה קיים יחס ישר בין הצלחה במסחר לבין השכלה ואינטליגנציה, או שסוד ההצלחה טמון בכלל באופי ובניסיון החיים. ואן דאם שאל את עצמו, מה תהיה הדרך המהימנה והמהירה ביותר להגיע לתשובה חותכת וחד-משמעית, והתשובה, בוודאי כבר ניחשתם, היא תוכנית ריאליטי ב-BBC.

מאות מועמדים נענו לאתגר, שסף הקבלה אליו היה יכולות מתמטיות גבוהות. שמונת הטירונים שלוהקו לנבחרת קיבלו מיליון דולר מהונו של ואן דאם (125 אלף דולר לכל אחד משמונת המשתתפים), איתם יישחקו בבורסה במשך חודשיים.

את השמינייה הרכיבו בעלי השכלה גבוהה, ממוצעת ונמוכה. הם עברו שבועיים של הכשרה אינטנסיבית באנליזה, מסחר טכני והכרת מערכות המסחר.

המשכילים: ביצועים נחותים

על אף שמדובר במיליון דולר מהונו העצמי, ואן דאם נשאר 'קול' וקר רוח, כמתבקש משם משפחתו. הוא טען שלכל אורך התקופה בה סחרו הטירונים - בחודשים יולי-אוגוסט, צוק העיתים של העולם הפיננסי - הרגיש אותה רמת ביטחון שהיה מרגיש לו היה שם את כספו בידיהם של הסוחרים הנחשבים לטובים ביותר בתחום.

מטרתו של ואן דאם הייתה לנפץ את ההילה סביב הסוחרים בוול סטריט, ולהוכיח שאין צורך בתואר יוקרתי או השכלה פיננסית אחרת כדי להיות סוחר מוצלח, אלא אופי שמתאים לעבודה בלחץ גבוה. לטענתו, הדרך המהירה ביותר להפסיד את כספך היא לפעול על סמך עצות המומחים, הצהרות הממשלה או דיווחים של החברות הנסחרות.

השבוע הראשון היה טראומטי, ועד סופו כל הטירונים הפסידו כסף, ללא יוצא מן הכלל. שבועיים מאוחר יותר כבר ניתן היה לסמן את הסוחר הגרוע ביותר. זה היה סיימון מתכנת המחשבים.

כשנשאל מה הייתה הסיבה לכישלונו אמר: "מה שאני יודע לעשות הוא לכתוב תוכנות מחשב. אחרי שהן נכתבו - או שהן עובדות או שלא. ואם הן עובדות - הן ימשיכו לעבוד לעד. אם הן לא עובדות - אחפש את הבאגים, אתקן אותם ואז התוכנה תמשיך לעבוד לעד. במסחר אני מבצע את אותן פעולות אך כל פעם מקבל תוצאות שונות. למה? מכיוון שבמסחר מעורבים בני אדם, משמע מעורבות רגשות".

בתום שלושה שבועות היו המשתתפים המשכילים עם ידם על התחתונה, ואילו קרוליין, אם חד הורית ויזמית, נבחרה לסוחרת המצטיינת. הצלחתה נזקפה לניסיון חיים המשלב הורות וקריירה - מתכון להתמודדות יום יומית עם לחצים, בעיות ומכשולים. פרפראזה לרצפת המסחר.

ספק אם התוכנית תצליח לפצח את הקוד הגנטי לסוחר מוצלח, אך ואן דאם מוכיח שהוא מוכן לחפש מחוץ לקופסה.

אייל לסקר, אנליסט קרנות גידור, פריוריטי