דובים - גרסת הניתוח הטכני

על "תיאורית דאו" שמאשרת מגמה וסימנה בשבוע שעבר את הבור שאליו מועדות פנינו

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד

הנרי דאו (1851-1902) נחשב למייסד התורה הטכנית. הוא זכה להכרה זו, בזכות הגדרת כללים המרכיבים את מה שמכונה "תיאוריית דאו". תיאוריה זו, שימשה אותו לניתוח המדדים, הנקראים גם הם על שמו, ומשחקים עד היום תפקיד מרכזי בזירת המסחר במניות בשוק האמריקאי.

להלן כמה מכללים חשובים אלו:

  1. הגרף מייצג את כל הדעות והידיעות.
  2. המגמה בתוקף עד שהוכח ההיפך.
  3. המגזרים השונים (המיוצגים על ידי מדדים), אמורים "לאשר" זה את זה.

הפעם ארחיב על הכלל האחרון, לרגל העובדה שבסוף השבוע שעבר, השוק האמריקני סיפק "אישור" דובי לפיו.

התופעה המתוארת בכלל 3 נדירה למדי, וכאשר היא מופיעה, אנליסטים רבים מחשיבים אותה כמנבאת במידה גבוהה של סבירות את כיוון השוק בעתיד הבינוני-ארוך.

כאשר מדד התעשייה (Industrial) ומדד התחבורה (Transportation), יורדים שניהם מתחת לתחתית הקודמת של המגמה שלהם, הדבר נחשב למנבא ומחזק מגמה "דובית". כאשר רק אחד עושה מהלך כזה כלפי מטה, והשני נשאר מעל התחתית הקודמת, אין אישור למגמה (ובלועזית - Non-Confirmation).

כדי להדגים את הדבר, לפנינו שני גרפים צמודים. מימין מופיע מדד דאו לתעשייה (בירוק) (DJIA) ומשמאל מדד התחבורה (בחום) (DJT):

משה שלום מדד ת``א 25 פברואר



  1. לאחר תקופה ממושכת שבה סימנה תנועת שני המדדים מגמת עליה, הגיע בסוף ספטמבר 2008 אישור דובי מהסוג שתיארתי לעיל: ביוני 2008, חצה DJIA מטה את התחתית הקודמת שלו (מלבן סגול ועיגול כחול עם 1 סגול) ולאחר מכן הגיעה חציה מטה של DJT.

  1. בשבוע שעבר, חזרה התופעה - הפעם הקדים DJT את ה-DJIA בימים רבים (מלבן סגול ועיגול כחול עם 2 סגול).

  1. אין בכך כדי להתריע שהירידה הצפויה עכשיו תהיה בעוצמת זו שנראתה לאחר האישור הראשון. מה שחשוב הוא, שהמגמה השלילית שוב קיבלה ביסוס טכני עז, ובכך מייצרת, בקרב סוחרים ומשקיעים רבים, ציפייה לרמות מחיר נמוכות בהרבה.

  1. קוראיי הקבועים יודעים שאני מחזיק בדעה ולפיה השוק האמריקני כבר נמצא בתוך גל חמישי יורד (ומסיים) של השלב הראשון במשבר הכלכלי הנוכחי. אישור זה, מבית מדרשו של הרב דאו, נותן רקע וחיזוק לסבירות קיומו.

אחד העם פינת מעו"ף - הפינה לחובבי מדד ת"א 25

לפנינו גרף יומי מעודכן:

משה שלום תחבורה תעשייה

קיבלתי בטוקבקים למאמר בשבוע שעבר ובאימיילים, שאלות רבות על סיומו האפשרי של גל 4 במדד. זאת ככל הנראה לאור העובדה, הברורה למדי, של סיומו בשוק האמריקאי. ובכן, למרות שמבחינות רבות, לא התקבל אישור סופי לסיומו, יש סבירות שזה אכן קרה.

  1. רמת 710, אשר היתה נקודת התנגדות רבת עוצמה, הצליחה להוות גם שיא של גל 4 במחיר. פריצת השווא (בינתיים) מן המשולש המתכנס, אשר נעצרה גם היא באזור 710 (2 סגול), מהווה סימן טכני מובהק לכך.

  1. נוכל לסמן את המשולש כמתכנס, או כעולה (שני הקווים הכחולים העליונים שלו). זה לא ישנה את העובדה שרק מעבר חזרה מעל 710 תבטל את ההשערה שגל 5 היורד אכן התחיל בתחילת פברואר.

  1. שבירת הגבול התחתון של המשולש(ים) תחזק מאוד את הסבירות הדובית (3 סגול) ותאיץ מאוד את תהליך הגעת המחיר לנמוך הקודם הממוקם ב-590.
    לאור מה שראינו בשוק האמריקאי (במיוחד ב-DJIA), ניתן לצפות לאחר מכן, לרמות מחיר נמוכות יותר, לפני סיום גל 5.

מסקנה

לאור המתרחש בחו"ל, ולאור ההתנגדות שנשמרה באזור 710, יש כרגע סבירות גבוהה שגל 5 התחיל ב-9 בפברואר השנה, ועושה את דרכו ל-590 ומשם לנמוך יותר. רק סיום גל זה, יהווה אות וסימן לתחילתם של זמנים חיוביים יותר.

משה שלום מעביר במסגרת פורקס-אילנד קורסים בניתוח טכני ומט"ח.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.