יעקב שיינין: "פישר היה צריך לבצע הורדת ריבית חדה יותר"

מנכ"ל מודלים כלכליים אמר בשיחה ל"גלובס": "אם רוצים לעודד את הייצור המקומי והייצוא, צריך להחליש את השקל, והפחתת הריבית היא הכיוון הנכון"

"הורדת הריבית היא צעד נכון אבל עדיף היה להוריד את הריבית בשיעור משמעותי יותר" אמר אתמול ל"גלובס" ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל מודלים כלכליים, על החלטתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר להפחית את הריבית במשק ב--0.25%. לדברי שיינין, אחת הבעיות הקשות עימן מתמודד המשק היא עוצמת השקל בשלוש השנים האחרונות. "אם רוצים לעודד את הייצור המקומי והייצוא, צריך להחליש את השקל, והפחתת הריבית היא הכיוון הנכון".

שיינין אינו חולק, אם כן, על ההגיון שבהפחתה, אלא טוען שעדיף להגיע לשיעור הריבית המינמלי מוקדם ככל האפשר. "כמה שנגיע יותר מהר לסוף הורדות הריבית נרוויח. אין טעם לשמור לעתיד נשק שאפשר להשתמש בו עכשיו. אתה לא שומר תחמושת בעת הסתערות", אמר שיינין, "להערכתנו, התוצר יתכווץ השנה ב--1%, ומשמעות הדבר היא ירידה של 3% בתוצר לנפש, והאבטלה תעלה מעל ל--8%.

ביחס לפעולות נוספות שנגיד בנק ישראל יכול לנקוט על מנת לסייע למשק, מזכיר שיינין שנגיד בנק ישראל הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה, ובתור שכזה הוא צריך לסייע בגיבוש תוכנית כלכלית שתגדיל את התוצר. לדעת שיינין, כיוון הפעולה הנכון הוא השקעה בתשתיות, ובמיוחד ברכבות, כבישים והתפלה.

לדברי שיינין, ההשקעה בתשתיות תגדיל באופן מיידי את מספר המשרות במשק. "נכון שלא תהיה מיד רכבת, אבל יהיו עוד 5000 עובדים, וכשיש תעסוקה יש צריכה", סיכם שיינין.