אירופה נותרה בטריטוריה השלילית: מדד דאקס נחלש ב-1%; BMW ירדה ב-4.5%; אפ"י פיתוח נפלה ב-9.2%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] המדדים המובילים באסיה סיימו בשפל של חמש שנים ; מדד פוטסי ירד ב-0.9% ; הקאק איבד 0.7% ; AIG צופה הפסד נוסף של 60 מיליארד דולר

שוקי אירופה המשיכו גם היום לאבד גובה בהובלת המניות הפיננסיות ויצרניות כלי הרכב, בהמשך לנפילות הבוקר באסיה והירידות החדות אתמול בארה"ב, ולאחר ירידה מפתיעה במדד אמון העסקים הגרמני (IFO). לקראת סיום המסחר התמתנו הירידות על רקע הפתיחה החיובית בארה"ב. בסיום המסחר איבדה הבורסה הגרמנית 1%.

"קשה לראות משהו שישנה את המגמה הדובית, למעט מהפך של 180 מעלות באמון המשקיעים", אמר מתיו באקלנד, מבית ההשקעות CMC.

אתמול (ב') לא התפרסמו חדשות כלכליות רבות מאירופה, אך נאום של נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הצביע על כך שהבנק יפעל יותר למען רגולציה פיננסית, שכן טרישה אמר שהמשבר הפיננסי הוא "קריאה ברורה להגברת הרגולציה על כל המוסדות החשובים," כמו קרנות גידור, סוכנויות דירוג אשראי ושוק הנגזרים.

ברקע, ענקית הביטוח AIG שזכתה לסיוע של מיליארדים מהממשל האמריקני נמצאת כעת במגעים לבקשת סיוע נוסף מהממשל. החברה צופה הפסד נוסף של 60 מיליארד דולר, סכום שיפגע בדירוג האשראי של החברה ובנוסף יגרום למחיקות נכסים נוספים של החברה.

חלק מהאג"חים של החברה צפויים להגיע למצב של חדלות פירעון בשל ההפסד הענק. החברה מבקשת כי הממשל האמריקני יגדיל את חלקו ולמעשה ירכוש מניות נוספות של החברה.

בורסת לונדון נסגרה בירידה של 0.9%, פרנקפורט איבדה 1% ופריז ירדה ב-0.7% .

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.64% ל-1.2774 דולר והליש"ט מתחזקת ב-0.46% ל-1.4538 דולר.

בזירת המאקרו

מדד אמון העסקים הגרמני IFO ירד לרמה של 82.6 נקודות בפברואר, בהשוואה ל-83 נקודות בינואר. תחזית השוק היתה לתוצאה זהה לזו של ינואר.

מניות בכותרות

בעלי מניות בחברת התרופות ג'ננטק האמריקנית נקראים לדחות את הצעתה של רושה השוויצרית, לרכוש את יתר המניות בחברה תמורת 86.5 דולר למניה, או סך של 42 מיליארד דולר, בטענה כי היא מעריכה בחסר את שווי החברה.

אסטרה-זנקה הודיעה היום כי ניסוי Phase III בתרופת UDB, טיפול פוטנציאלי המיועד לילדים עם אסטמה, לא עמד באמות המידה המוקדמות. לאסטרזנקה ולחברת MAP יש הסכם לפיתוח ושיווק משותף של התרופה, והן אמרו שיעבדו על ניתוח הנתונים, על מנת לקבוע את הצעדים הבאים. נציין כי לטבע יש חטיבת משאפים לטיפול באסטמה.

אקזו נובל , יצרנית הצבעים הגדולה ביותר בעולם, דיווחה על הפסד של 1.5 מיליארד אירו ברבעון הרביעי, בהשוואה לרווח של 8.5 מיליארד אירו ברבעון המקביל. החברה דיווחה על מחיקה של 1.2 מיליארד אירו בחטיבת אימפריאל קמיקלס אינדסטריז.

טום טום (סימול: T0M2.NA) יצרנית מכשירי ה-GPS למכוניות, דיווחה על הפסד של 989 מיליון אירו ברבעון הרביעי של 2008, לעומת רווח של 107 מיליון אירו ברבעון המקביל של 2007. היקף המכירות ירד ב-17% ל-528 מיליון אירו - בהתאם לתחזיות האנליסטים.

מורגן סטנלי עדכן מטה את המלצתו למניית יצרנית כלי הרכב BMW ל"תשואת חסר".

המניות הפיננסיות - קבוצת MAN , ברקליס , דויטשה בנק , BNP פריבה ו-HSBC מרכזות עניין לאחר ש-JP מורגן-צ'ייס חתך אמש את הדיבידנד ב-86.8%, ובשל תחזית כי AIG תדווח על הפסד נוסף של 60 מיליארד דולר.

ישראליות באירופה

אפ"י פיתוח , מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, מרכזת עניין על רקע דיווחים בעיתונות הרוסית והאוקראינית על כך שהיא הקפיאה פרויקט נדל"ן שעלות ההקמה שלו נאמדת ב-200 מיליון דולר. הפרויקט נבנה בעיר Zporozhye שבאוקראינה, והיה אמור להיות פרויקט נדל"ן רב גוני הממוקם במרכז העיר. בניית הפרויקט היתה צפויה הסתיים בשנת 2011.

הדריקטוריון של סיטיקון החליט בישיבה שנערכה ב-11 לפברואר לבטל רכישה חוזרת של 100 אג"ח שנעשתה ב-10 לדצמבר 2008.

מירלנד פיתוח , שבשליטת אליעזר פישמן, מרכזת עניין ללא כל סיבה נראית לעין.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".