קנסות של 600 אלף שקל ל-10 חלפני כספים בשל עבירה על חוק איסור הלבנת הון

גובה הקנסות שהטיל אגף שוק ההון באוצר נקבע בין היתר בהתאם לחומרת ההפרה, היקפה, שכיחותה ופעולות שביצע המפר להקטנת הנזק ; התמורה מהקנסות מופקדת בקרן מיוחדת שהוקמה במסגרת המלחמה בסמים

יחידת רשם נותני שירותי מטבע באגף שוק ההון במשרד האוצר, הטילה קנסות כספיים בסך של כ-600 אלף שקל על עשרה נותני שירותי המרת מט"ח (CHANGE), אשר הפרו הוראות לפי חוק איסור הלבנת הון בשנת 2008.

וועדת העיצומים לפי חוק איסור הלבנת הון, באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דנה במהלך שנת 2008 בעניינם של 11 נותני שירותי מטבע אשר הפרו הוראות לפי חוק איסור הלבנת הון. על עשרה מתוכם החליטה הוועדה להטיל קנסות כספיים בסך כולל של כ-600 אלף שקל. על נותן שירותי מטבע אחד, הסתפקה הוועדה במתן התראה. שמות נותני שירותי המטבע אינם מפורסמים במסגרת הוראת החוק.

יחידת רשם שירותי מטבע אחראית על רישומם של נותני שירותי מטבע ומפקחת על קיום חובותיהם לפי הוראות חוק איסור הלבנת הון. הקנסות הוטלו בעקבות ממצאי הביקורות שבוצעו על ידי היחידה, על פיהם הופרו חובות המוטלות על נותני שירותי מטבע מכוח סעיפים 7 ו-8 של חוק איסור הלבנת הון. מדובר בין היתר בחובות הדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, זיהוי ואימות פרטי לקוחות, דרישת הצהרת מבקש שירות, שמירת מסמכים ועוד.

וועדת העיצומים קבעה כי חובות אלה אינן חובות טכניות במהותן, אלא חובות מהותיות ביותר אשר אי מילוין מסכל את מטרת החוק, להתחקות ולחשוף פעולות של הלבנת הון. כמו כן קבעה הוועדה כי הפרת הוראות אלה מסכלת את היכולת להתחקות אחר מבצעי הפעולות, לבקר ולפקח על פעילותם של נותני שירותי מטבע, ועלולה להכשיר ביצוע פעולות של הלבנת הון.

גובה הקנס נקבע בין היתר, בהתאם לחומרת ההפרה, היקפה, שכיחותה, פעולות שביצע המפר להקטנת הנזק וכו'. בהתאם להוראות החוק, תשלום הקנסות אותם מטילה הוועדה מופקדים בקרן מיוחדת שהוקמה במסגרת המלחמה בסמים.