טרישה מצטרף לתומכים בהרחבת הרגולציה; ידרוש עוד סמכויות לבנק המרכזי של אירופה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] נשיא הבנק האירופי המרכזי מצטרף למנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה, שהסכימו בסוף השבוע שעבר על הצורך בפיקוח מתואם והדוק יותר על שוק ההון

לדבריו של נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, הרגולציה חייבת להתרחב לכל המוסדות הפיננסיים ולשווקים "החשובים מבחינה מערכתית".טרישה אמר אתמול (ב') בכנס בפריז שהרפורמות צריכות להיות "כוללות" ושהמשבר הנוכחי הוא "קריאת השכמה ברורה" להרחבת הרגולציה לכל השווקים החשובים שמציבים סיכונים בסיסיים ליציבות הפיננסית.

דבריו - שכללו פרטים חדשים על התפקיד האפשרי שה-ECB יכול למלא ברגולציה החדשה - באו בעקבות קריאתם של מנהיגי האיחוד האירופי בשבת לשינויים מבניים סוחפים באופן שבו מתנהל הפיקוח על המערכת הפיננסית של האיחוד.

מפקחים נוספים תמכו אתמול (ב') במסע להרחבה גדולה של הרגולציה. "אין לנו זמן לרפורמות של צעד אחר צעד", אמר הנס הוגרוורסט, יו"ר רשות שוקי ההון ההולנדית.

שיטת הטלאים נכשלה

מקהלת התמיכה הזו משמעותית משום שהיא משמיעה את קולה יומיים לפני שצוות חשיבה רם דרג בראשות נגיד הבנק המרכזי של צרפת לשעבר, ז'אק דה לרוזייר, אמור לחשוף טיוטת הצעה לרפורמות במערכת הפיננסית.

כעת, המערכת הזו מבוססת בעיקר על פיקוח ברמה הלאומית ועל טלאים של שיתופי פעולה שאמורים לפקח על מוסדות רב-לאומיים. רוב השחקנים במערכת ורוב המשקיפים מסכימים שהפיקוח על המערכת הזו מיושן ואינו מתאים למצב הנוכחי.

הקשיים בשיתופי פעולה בפיקוח על מוסדות בינלאומיים הודגמו בצורה טובה בחילוצו של בנק פורטיס הבלגי, כאשר שלושה מפקחים לאומיים, הבלגי, הצרפתי והלוקסמבורגי, התאמצו לתאם את פעולותיהם. גם הדרך המקוטעת שבה נאסר מסחר בחסר (שורט) במניות מסוימות יצרה יותר בלבול מאשר סדר.

מה שפחות ברור הוא הצורה שתלבש המערכת החדשה - ובייחוד אילו רפורמות הן בנות השגה מבחינה פוליטית בהתחשב ברתיעתן של מדינות רבות באיחוד האירופי מפני ויתור על סמכויותיהן, למרות שמנהיגיהן הצטרפו כעת לתנועת הרפורמה.

הרחבת מנדט

בחודשים האחרונים התגבש כנראה קונצנזוס סביב הצורך להקים "מועצה אירופית" של מפקחים פיננסיים - אולי במתכונת דומה לזו של מועצת המנהלים של ה-ECB. המועצה הזו תקבע את המדיניות הכללית, והפיקוח היומיומי יישאר בתחום הסמכות של המפקחים במדינות.

בכנס אתמול, שאורגן על-ידי הוועדה האירופית לפיקוח על ניירות ערך, הובעה תמיכה רחבה במתכונת הזו. ה-ECB החל לדרוש לעצמו תפקיד מורחב לפני כמה שבועות, ואתמול אישר טרישה שבכוונתו להציע סמכויות מוגדלות כאלה.

"ל-ECB ולמרחב האירו יש יכולת טכנית לקבל על עצמם תפקיד בולט יותר בפיקוח על זהירות ברמת המאקרו. זו תהיה הרחבה טבעית של המנדט שכבר ניתן לבנק באמנת האיחוד האירופי לפקח על יציבותו הכלכלית של מרחב האירו", אמר טרישה.