לאור הצניחה של הניקיי: ממשלת יפן שוקלת צעדים לתמיכה בשוק המניות

הנפילות בבורסת טוקיו משפיעות על יציבות הבנקים המחזיקים בכמות גדולה של מניות ; המדדים המובילים באסיה ננעלו בירידות חדות - הניקיי סיים בשפל של 25 שנה

ממשלת יפן שוקלת לנקוט צעדים לתמיכה בשוק המניות המקרטע, מכיוון שהצניחה החדה במחירי המניות עלולה לשחוק עוד יותר את הונם של הבנקים היפניים ולפגוע ביכולתם להעניק הלוואות לחברות הרעבות למזומנים. המדדים המובילים באסיה ננעלו בשפל של 5 שנים.

קאורו יוסנו, שממלא כעת שלושה תפקידי מפתח - שר האוצר, שר השירותים הפיננסיים ושר הכלכלה - אמר היום (ג') כי הורה לפקידי ממשלה לבחון את הצעדים הנחוצים לבלימת ההידרדרות במחירי המניות. "לא רצוי שמחירי המניות יירדו ויניבו תוצאות בלתי נחוצות. ביום ו' שעבר דנתי עם פקידי ממשלה בצעדים שביכולתנו לנקוט כדי להתמודד עם הירידה במחירי המניות. עלינו לשקול זאת, תוך פקיחת עין על התנודות בשווקים".

בהלה בצמרת

דבריו של יוסנו נאמרו בעוד מדד טופיקס הרחב נסגר ברמה הנמוכה ביותר שלו ב-26 השנים האחרונות: 730.28 נקודות. המדד המוביל ביפן, ניקיי 225 , התקרב גם הוא לשפל של 26 שנים, אך לפני הסגירה התאושש במקצת ונסגר בירידה של 1.5% וברמה של 7,268.56 נקודות.

הירידה העקשנית של שוק המניות לקראת סוף שנת הכספים שתסתיים ביפן ב-31 במארס, זורעת בהלה בקרב הצמרת של עולם העסקים ובקרב הפוליטיקאים כאחד. פוג'יו מיטראי, יו"ר שדולת העסקים רבת ההשפעה קאידנרן, קרא אתמול (ב') לממשלת יפן להקים גוף ציבורי שיעסוק ברכישת מניות בשוק הפתוח.

לאחר שהביע הערכה לממשלה ולבנק המרכזי של יפן על הצעדים שנקטו כדי לסיוע לחברות לגייס הון, אמר מיטראי: "בנוסף לכך, אם ניתן גם לתמוך במחירי המניות באמצעות שימוש בכספי ציבור, נוכל לצפות לחיזוק חוסנם הפיננסי של מוסדות פיננסיים ולהרחבת פעילות ההלוואות".

חולשה מדבקת

הבנקים היפניים, שמחזיקים בכמויות גדולות של מניות, בנוסף להון שברשותם, נפגעו קשות מהצניחה החדה בבורסה היפנית, עובדה המוסיפה לקושי שלהם לשחרר אשראי בעוד הכלכלה מתכווצת במהירות לאור הייצוא הנחלש.

מתחילת 2009 איבדו המניות הנסחרות בבורסת טוקיו 18% מערכן, ואנליסטים מעריכים שאם ימשיכו מחירי המניות לרדת, ייאלצו הבנקים היפניים לגייס הון נוסף כדי לעמוד בדרישות הלימות ההון. הבנקים היפניים כבר פנו למשקיעים כדי לגייס הון נוסף בהיקף של מיליארדי דולרים.