מנכ"ל זכיינית הרכבת הקלה בירושלים: "לא נגיע ליעד; אם המדינה לא תעביר את הכספים יש סכנה לפרויקט"

יאיר נווה מודה: "העבודות לא יסתיימו עד ספטמבר 2010 - אלא מאוחר יותר" ; בכירים בממשלה: לא ניתן לחברה עוד הקלות

חצי שנה בלבד לאחר חתימת הסכם הפשרה בין סיטי-פס המדינה ועיריית ירושלים ונראה, כי פרויקט הרכבת הקלה בעיר שוב צפוי להתעכב. מנכ"ל זכיינית הרכבת הקלה בירושלים קבוצת סיטי-פס, אלוף (מיל) יאיר נווה העריך היום (ג') כי צפוי עיכוב נוסף של מספר חודשים בלוח הזמנים להשלמת העבודות להקמת הרכבת הקלה בעיר. לדברי נווה, סיטי-פס תתקשה לעמוד ביעד שנקבע לספטמבר 2010, זאת לנוכח העיכוב בקבלת ההיתרים מעיריית ירושלים. "אני מעריך שככל שנעשה מאמצים לא נגיע לשם. הצפי הוא לדחייה של חודשיים ואולי אף יותר", אמר נווה בתדריך לעיתונאים שנערך במרכז התחזוקה של הרכבת הקלה.

מערכת היחסים בין המדינה ועיריית ירושלים וסיטי-פס עלתה באחרונה שוב על שרטון לאחר שעיריית ירושלים בראשות ניר ברקת לא העבירה לסיטי-פס אישורים לעבודות בחלק מהצמתים המרכזיים בעיר. כתוצאה מכך המדינה מעכבת מענק בסך 150 מיליון שקל שהייתה אמורה להעביר לסיטי-פס כחלק מהסכם הפשרה.

נווה בחר לתקוף בחריפות את התנהלות משרדי האוצר והתחבורה בנושא, "זה לא סוד שראש העיר החדש לא אוהב את הפרויקט, והוא לא מסתיר את זה גם היום, אבל לאור המציאות הוא מבין שצריך לקדם אותו. האיום העיקרי על הפרויקט הוא מצד המדינה שלא מטפלת בנושא הפיננסי . אם הכספים לא יעברו לזכיין יש סכנה ברורה להתארכות הפרויקט", אמר נווה.

נווה חשף עוד כי עד כה חברת ההקמה של הפרויקט הפסידה למעלה מ-100 מיליון שקל, "כרגע הפרויקט לא ריווחי לקבלן (אשטרום) ולמרות זאת אנחנו מחויבים להשלים אותו ומצפים מהמדינה שבתקופה כזו של משבר כלכלי יכירו בעבודות שביצענו ויתנו לנו את המגיע. לצערי הרב יש לנו לא מעט קשיים. חלק מהכספים מגיעים לנו עבור עבודות שכבר ביצענו וחלקם מעוכב בגלל שלא קיבלנו אישור לעבודות בצמתים מעיריית ירושלים. אי אפשר להעניש אותנו פעמיים", אמר נווה.

בהתייחסו לטענות הקשות של העירייה והסוחרים על העיכובים בעבודות במרכז העיר אמר נווה כי "יכול להיות שנעשה טעות בתכנון של הקו. כמו רבים אחרים, אני סבור שהיה צריך להשאיר את המעבר במרכז העיר לשלב מאוחר יותר.

נווה הוסיף עוד כי הוא מצפה מהמדינה ללכת לקראת הזכיין בנושא המחלוקת הכספית, "תמיד אפשר להפיל את כל האחריות על הזכיין. לא סתם פרויקט הרכבת הקלה בת"א תקוע. כי כל עוד המדינה מטילה על הזכיין לטפל בכל נושא ההיתרים ללא אחריות אמיתית של העירייה קשה להתקדם. מדובר בחוזים דרקוניים שגורמים בסוף לנטל על הזכיין והמדינה בגלל התארכות הפרויקטים".

סגן מנהל תוכנית אב לתחבורה, נדב מרוז, אמר בתגובה כי הטענות חסרות ביסוס, "המדינה והעירייה כלל לא מערימות קשיים על הזכיין ומקדמות את הפרויקט. כאשר הזכיין ישלים את העבודות שלהן התחייב הוא יקבל את הכסף המגיע לו".

מרוז הוסיף, כי "לבוא ולהטיל אשמה על עיריית ירושלים זו חוצפה. מאז חתימת הסכם הפשרה העירייה עשתה ככל הנדרש על מנת לקצר את ההליכים. לדעתנו, התוכניות של הזכיין לא היו מספיק טובות", אמר מרוז. גורמים בכירים בממשלה המקורבים לפרויקט אמרו כי עד כה סיטי-פס קיבלה מהמדינה 130 מיליון יורו עבור העבודות שביצעה. לדבריהם, עד לשעה זו סיטי-פס טרם העבירה למדינה את לוחות הזמנים המעודכנים של הפרויקט.

הגורמים הוסיפו, כי הם מקווים שהלחצים שמפעילה סיטי-פס לא נובעים מקשיים של קבלן ההקמה. הם הדגישו, כי "בניגוד לפעם הקודמת, עכשיו אנחנו נעמוד על כל סעיף, ולא נסכים לכל דחייה בלוח הזמנים של הפרויקט".