זה ילד זה?

לפני שנה, קם ילד בן 21 מהספסל, קלע 17 נקודות וסחף את ריאל לניצחון ראשון בתולדותיה על קבוצת NBA. לילד קראו סרחיו יול. היום, תוצר המופת של הכדורסל הספרדי כבר מככב ביורוליג

בערב קר בסוף אוקטובר 2007 הצטופפו כ-14,000 צופים ב"פלאסיו דה לוסדפורטס", ההיכל שאירח את הפיינל-פור במדריד. הם באו לראות את הקבוצה הכי יקרה עד אז בתולדות ריאל (20 מיליון אירו) במשחק ראווה מול טורונטו ראפטורס מה-NBA. המפגש היה מסקרן במיוחד, כי בשני צדי המגרש שיחקו כוכבים ספרדים - ראול לופז ופילפה רייס בצד הלבן, חורחה גרבחוסה וחוזה קלדרון בצד האדום "האמריקני". למרות השמות הגדולים, מי שגנב את ההצגה היה דווקא גארד צעיר בן 21, סרחיו יול (1.90 מטר), שהגיע כמה שבועות לפני כן מהקבוצה הקטנה מהאי מנורקה. מספר 23 האנרגטי עלה מהספסל, קלע 17 נקודות וסחף את ריאל לניצחון ראשון בתולדותיה על קבוצת NBA.

קפיצה קטנה בזמן. יום חמישי לפני שבועיים ב"פלאסיו ויסטלגרה", אולמה הביתי של ריאל. מכבי ת"א עולה לרבע האחרון מול הספרדים במינוס 9 נקודות, כשהיא מקווה לחתוך משמעותית את ההפרש. אולי אפילו לנסות לגנוב ניצחון. יול, שסבל מבעיית עבירות וקלע עד אותו רגע 2 נקודת בלבד, עלה מהספסל וחיסל את מכבי עם שלוש שלשות ושתי קליעות עונשין תוך 5 דקות.

71 נק' בנוער של מנורקה

זאת בהחלט עונת הפריצה של יול, שהתפרסם בספרד כשקלע 71 נקודות בגיל 17 במדי קבוצת הנוער של מנורקה. הראשונה ששמה עליו יד לאור תצוגות מרשימות בנבחרת הקדטים של ספרד היתה מנרסה, אבל אחרי 11 משחקים בלבד הוא חזר לבוגרים של מנורקה שבה הפך לשחקן מוביל. בקיץ שעבר ריאל כאמור רכשה אותו, אבל אשתקד הוא שימש רק כרכז השלישי אחרי ראול לופז וקרים טונצ'רי הטורקי.

העונה דברים כבר הסתדרו אחרת. במקום טונצ'רי הגיע לריאל פפה סנצ'ז הוותיק (31), הארגנטינאי הראשון ב-NBA ואלוף יורוליג לשעבר עם פנאתייניקוס, שלא ממש השתלב. יול ניגן כינור שני ללופז מתחילת העונה, אבל האחרון נפצע ערב פתיחת שלב הטופ-16 והמושכות עברו לידיים של הרכז הצעיר.

הוא תפס אותן בשתי ידיים. יול הוביל את ריאל לקאמבקים מדהימים מול בארסה בבית ואלבה ברלין בחוץ ביורוליג. גם בליגה הספרדית הוא הפך למנהיג של הבלאנקוס, כשהקהל מאמץ אותו בחום לליבו למרות שהוא לא מדרידאי במקור.

את מי מזכיר הכוכב העולה של הכדורסל הספרדי? לעיתונאי פראן מרטינז מאתר "יורובאסקט" אין ספק: "חוזה קלדרון שמשחק בראפטורס", הוא אומר ל"גלובס". "הרגליים, הגוף, הבגרות המנטלית ביחס לגיל וההתפתחות שלו כעושה משחק דומים מאוד לקלדרון", מרחיב מרטינז. "הוא אומנם צעיר עדיין וזקוק לעוד תקופת התחשלות, אבל אין לי ספק שהוא יכול כבר בקיץ הקרוב להיות הרכז השלישי של נבחרת ספרד באליפות אירופה".

מרטינז גם בטוח שמסלול ההתפתחות של יול יוביל אותו, בדיוק כמו קלדרון, ל-NBA. ולא רק הוא חושב כך. על פי ה"מארקה", במהלך הקופה דל ריי, שבוע גביע המלך הספרדי שהסתיים ביום ראשון עם זכייתה של טאו ויטוריה בתואר, הגיעו לצפות ביול סקאוטים של פילדלפיה 76' ושל... טורונטו ראפטורס. הקבוצה שקלטה הכי הרבה אירופאים לשורותיה בשנים האחרונות.

יול עצמו דווקא לא נתן משחק גדול מול ברצלונה ברבע גמר הגביע, שהסתיים בניצחון 75-83 של הקטאלונים. הוא שיחק 33 דקות, קלע 6 נק' ומסר 2 אס' בלבד. ועדיין, הנוכחות שלו הורגשה היטב על המגרש. בעידוד, בדרבון ובסידור המשחק. ולחשוב שהוא רק בן 22.

המלחמה תתחיל בקיץ

יול, שמעמיד ממוצעים כמעט זהים ביורוליג ובליגה הספרדית (בסביבות 8 נקודות ו-3 אסיסטים בקצת יותר מ-20 דקות משחק), הוא תוצר של ליגת הכדורסל המובילה ביבשת. זאת שניפקה בשנים האחרונות כישרונות צעירים ברמת NBA כמו ריקי רוביו (בדאלונה), סרחיו רודריגז (פורטלנד) ורודי פרננדז (פורטלנד).

מי שהצליח לצפות בשבת וראשון במשחקי גביע המלך בתחנת הטלוויזיה הממלכתית של ספרד (TVE), היה רואה איזה פערים הליגה הזאת פתחה על שאר אירופה. קבוצות עמוקות ועמוסות בכישרון ובשחקנים מקומיים, שמרכיבות ליגה מותחת שבה ארבע קבוצות מועמדות לאליפות (טאו, ריאל, ברצלונה ו-מלאגה), ועוד חמש-שש קבוצות שיכולות לנצח אותן בערב נתון.

התחרותיות היא כמובן המפתח להתפתחות הליגה ושחקנים מקומיים כמו יול (בספרד גם מספר הזרים מוגבל), אבל היא לא הגורם המרכזי בהצלחה. שם המשחק בליגה הוא המשכיות, כלומר שלד שחקנים קבוע להרבה שנים. זה בעצם הדבר החשוב ביותר לקבוצות. הספרדים גם אוהבים מאוד סמלים מקומיים, או שחקנים זרים שבאים ונשארים הרבה זמן, וזאת הקונספציה העיקרית שעליה נשענים בקבוצות.

כך למשל רק השבוע הודיעה טאו על החתמתו של הפורוורד הבוסני מריזה טלטוביץ' (24, 2.06), שהגיע אליה לפני שנתיים, עד שנת 2014. זר שחותם לחמש שנים. אין סיכוי שתמצאו משהו כזה בישראל.

יול עצמו חתום בריאל רק עד סוף העונה הבאה, אבל יש סיכוי טוב שבקיץ הקרוב הוא כבר יוכל לבוא אל הקבוצה בדרישות. "אין לי ספק שאחת היריבות הגדולות של ריאל בספרד תנסה לרכוש אותו בקיץ", גורס מרטינז, "אבל אני מעריך שלאור הפוטנציאל שלו ריאל תשווה כל הצעה כספית שיקבל".

רוצה לקבל את כל החדשות, העדכונים, הטורים וכתבות המגזין על מכבי ת"א והיורוליג? הירשם בחינם לניוזלטר והתראות ספורט של גלובס ותמיד תישאר בעניינים