משרד הפנים לוועדה: במשך השנים כשל השלטון המקומי בניהול משק המים והביוב

[הרשמה לניוזלטר סביבה]מנכ"ל ארגון לגננות ולנוף בישראל: אי-יישום תוכנית כלל ארצית להצלת הגינון הציבורי והפרטי עלול לחסל את הענף, שמועסקים בו כ-50,000 עובדים

ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים, בראשות השופט בדימוס, פרופ' דן ביין, ושני חבריה, פרופ' יורם אבינמלך ופרופ' יואב כסלו, עומדת בפני סיום שלב שמיעת הראיות ואיסוף החומר הרלוונטי. הוועדה תעסוק בתקופה הקרובה במיון ובעיבוד החומר לקראת כתיבת דו"ח המסקנות הסופי.

עד כה חקרה ועדת החקירה הממלכתית למעלה מ-70 עדים, ביניהם בכירי משק המים, ארגוני סביבה, אנשי אקדמיה, חברות התפלה, נציגי חקלאים, תאגידי מים, נציגי ממשלה ושרים בעבר ובהווה.

ישראל עֵנב, מנהל מינהל המים והממונה על תאגידי המים והביוב במשרד הפנים, מסר היום בעדותו כי היחידה בראשותו, בתוך שנה, תיקלט ברשות המים. ענב טוען כי "ככלל, ניתן לקבוע שבמשך השנים כשל השלטון המקומי בניהול משק המים והביוב. משק זה לא התנהל כמשק כספי סגור. הפער בין מחיר רכישת המים ממקורות למחיר המכירה לצרכנים היה משמעותי, והכספים אשר התקבלו עבור מכירת המים, שימשו את הרשויות לצרכים אחרים, ולא הוחזרו לפיתוח או לתחזוקת מערכות המים.

לפתרון בעיית זרימת הביוב הוקמו איגודי ערים לביוב. מרבית האיגודים נקלעו לחובות, ומצב משק המים ברשויות המקומיות הידרדר, והזנחת התשתית הלכה והעמיקה, בעוד פתרונות לא נמצאו. תת-ההשקעה המצטברת בתשתיות המים והביוב הגיעה להיקף של כ-2 מיליארד שקלים".

עד כה הוקמו 28 תאגידים ברחבי הארץ ע"י 48 רשויות מקומיות, הנותנים שירותים לכ-3.5 מיליון תושבים. ענב הדגיש שלולא שימת דגש על הבראת המגזר העירוני או פעילות נמרצת להשלמת הרפורמה במגזר וקביעת תעריפים מבוססי עלות לתאגידים, לא ניתן יהיה ליישם פעילות ממשלתית להגדלת היצע המים הארצי, ומאמצי המדינה לטיפול במשבר המים ירדו לטמיון.

רפורמת תאגידי המים והביוב נושאת, לדבריו, אפשרות לפתרונות ארוכי טווח, להבראת משק המים והביוב העירוניים. "על הממשלה לפעול בנחישות להשלמת הרפורמה ואכיפת החוק על הרשויות שעדיין לא התאגדו, ולאפשר ניצול הפוטנציאל העירוני לסיוע במשבר המים".

ענף עם מודעות גבוהה

יחזקאל מולא, מנכ"ל ארגון לגננות ולנוף בישראל, טען בעדותו בוועדת החקירה כי אי-יישום תוכנית כלל ארצית להצלת הגינון הציבורי והפרטי עלול לחסל את הענף, שמועסקים בו כ-50,000 עובדים.

"ענף הגינון הוא ענף עם מודעות גבוהה, שהצליח לצמצם את הצריכה השנתית שלו לדונם כמעט בחצי, תוך 10 שנים. לטעמנו, לא ייתכן כי יקבעו תקנות שתרומתן לחיסכון במשק המים קטנה יחסית. יש לפעול באמצעות חינוך, הסברה, הטמעה וחשיבה לטווח ארוך".

במהלך עדותו חשף מולא כי הארגון לגננות ולנוף בישראל, במשותף עם רשות המים, שוקד על תוכנית עבודה משותפת לניהול יעיל ומקצועי של משק המים להשקיית גנים ציבוריים. מטרת התוכנית להביא לצמצום צריכת מים להשקיית גנים בהיקף של כ-30%, ולהשקיה מבוקרת ומדודה של הגינון הציבורי, תוך מתן תמריצים לרשות שתעמוד בקריטריונים ותתחייב להיכנס לתוכנית.

מולא ציין כי רשות המים שגתה כאשר בחרה לשים במרכז הקמפיין לחיסכון במים את הגינון בכלל, ואת הגינון הציבורי בפרט, שמהווה 7.8% בלבד מתוך כלל צריכת המים העירונית שעומדת על 71.1%, כך שפוטנציאל החיסכון הגדול נמצא דווקא בצריכה הביתית.