תדרוך יומי חדש לאובמה: דו"ח מודיעין כלכלי גלובלי של ה-CIA

גורמי מודיעין באמריקה הלטינית מזהירים את ארה"ב מפני ערעור היציבות ברחבי היבשת, ובמיוחד בארגנטינה, ונזואלה ואקוואדור ; יהיה צורך בכלכלנים נוספים בסי.איי.איי

הנשיא ברק אובמה החל לקבל אתמול (ד'), ביוזמתו, תדרוך יומי חדש: דו"ח מודיעין כלכלי גלובלי, מבית היוצר של סוכנות הביון המרכזית וזרועות מודיעיניות אחרות של הממשל. כך גילה הראש החדש של סי.איי. איי, ליאון פאנטה, בשיחה עם עיתונאים.

אובמה מקבל מדי יום, כקודמיו, דו"ח ביון שמתמקד בסיכונים לביטחון הלאומי של ארה"ב, בעיקר סיכוני טרור. זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד, החל אובמה לקבל דו"ח כלכלי עם דגש חזק על ההתפתחויות בכלכלה האמריקנית. הדו"ח החדש, השלישי במספר, מספק מידע "מזוקק", כלומר מידע שעבר ניפוי ואישוש של אנליסטים מתמחים, על התפתחויות כלכליות גלובליות ועל השפעתן האפשרית על כלכלת ארה"ב וביטחונה.

פאנטה, שהיה ראש מטה הבית הלבן בממשלו של ביל קלנטון, אמר לכתבים, כי חשוב שכל ממשל ידע כיצד ההאטה הכלכלית הגלובלית משפיעה על היציבות הפוליטית ומדיניות החוץ של בעלות בריתה של ארה"ב וכן של ירבותיה, ביחוד סין, רוסיה ומדינות מסוימות באמריקה הלטינית.

לדבריו, הזהירו גורמים מודיעיניים באמריקה הלטינית את ארה"ב מפני ערעור היציבות ברחבי היבשת בגלל ההידרדרות הכלכלית, ובמיוחד בארגנטינה, בוונזואלה ובאקוואדור.

"מה שמתרחש בכלכלה ומה שמתרחש בעקבות ההתפתחויות הכלכליות משפיע על היציבות העולמית", אמר פאנטה. "כסוכנות מודיעינית, אנו צריכים לתת את הדעת על כך כי חשוב שנדע האם התפתחויות כלכליות ברוסיה או בסין או בכל מקום אחר משפיעות על המדיניות של אותן מדיניות שבהן יש לנו עניין מיוחד בתחומי מדיניות החוץ".

פאנטה אמר, כי לסי.איי.איי יש מספר משמעותי של מומחים כלכליים, אך ייתכן שהסוכנות תצטרך לשכור כלכלנים נוספים לשורותיה.

לפני שבועיים אמר ראש מערכת המודיעין האמריקנית, דניס בליר, כי המשבר הכלכלי הגלובלי הוא האיום החמור ביותר על הביטחון הלאומי של ארה"ב. בשימוע בסנט אמר בלייר, כי הסיכון לביטחון ארה"ב נובע מהפוטנציאל של המשבר להפיל ממשלות, לחולל גלי הגירה ולחתור לחת יכולתן של בעלות ברית של ארה"ב לסייע לה באפגיניסטאן ובמקומות אחרים.

אבל פאנטה אמר, כי המאבק בטרור יוסיף להיות "המשימה העיקרית" של סוכנות הביון. לדבריו, הוא מוסיף להיות ממוקד במצוד אחר טרוריסטים של אל קאעדה בפקיסטאן. הוא הביע דאגה גוברת ממה שיעלה בגורלן של סומליה ותימן, שאותן כינה מדינות כושלות.