העשירים יממנו: הממשל האמריקני מקים קרן בהיקף 634 מיליארד דולר לביטוח בריאות ממלכתי

לפי תוכניתו של אובמה יזרמו לקרן העתודה 30 מיליארד דולר בשנה, לאחר שבוטלו קיצוצי המס שנתן הממשל הקודם למשקי-הבית שהכנסתם עולה על 250 אלף דולר בשנה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע היום (ה') על הקמתה של קרן עתודה (רזרבה) בשווי 634 מיליארד דולר לצורך מימון התוכניות לביטוח בריאות כללי, באמצעות העלאת נטל המס על האמריקנים העשירים ביותר. הקרן היא המשך להצהרתו של אובמה בנאום שנשא בקונגרס ביום ג', שבו אמר כי יניח "מקדמה איתנה" לצורך פיתוחו העתידי של השירות הרפואי.

תקציב שקוף

קרן הבריאות היא חלק מתקציב המסגרת לעשור הקרוב, שהבית הלבן פרסם הבוקר במאמץ להוביל שקיפות מוגברת בניהול הכספים שלו. פקיד בכיר בממשל אמר כי "המסר הוא שאנחנו מתכוונים לנהל את התקציב תוך התחשבות בהוצאות העתידיות. הקרן הזאת היא ציון דרך לקראת רפורמה כוללת במיסוי וביצירת ההון הדרוש לנו לקידום מטרותינו".

לפי תוכניתו של אובמה, יזרמו לקרן העתודה 30 מיליארד דולר בשנה, לאחר שבוטלו קיצוצי המס שנתן הממשל הקודם למשקי הבית שהכנסתם עולה על 250 אלף דולר בשנה. עוד 30 מיליארד דולר בשנה יוזרמו לקרן מהרפורמה שמתכנן הממשל בתחום הביטוח הרפואי לאזרחים בגיל הפנסיה.

התקציב שהוצג היום עשוי גם לספק הסבר למי שתהה כיצד מתכוון אובמה לעמוד בהכרזתו מתחילת השבוע, שבה הבטיח להפחית את הגירעון הממשלתי ב-50%, לסכום הנמוך מ-650 מיליארד הדולר, עד סוף תקופת כהונתו הראשונה.

מחפשים עוד מימון

התקציב צפוי לכלול גם כמה אזכורים ברורים לכסף נוסף שמיועד להצלתם של גופים פיננסיים כושלים. "הנשיא הדגיש כי על התקציב להיות ברור בנוגע למנעד הצעדים המלא שאנו עשויים להזדקק להם בעתיד לצורך ייצוב המערכת הפיננסית", אמר אתמול (ד') דובר הבית הלבן, רוברט גיבס.

הקרן תכסה רק כמחצית הסכום שנדרש לפי ההערכות ליצירתה של מערכת ביטוח בריאות לכל אזרחי ארה"ב, 120 מיליארד דולר. בכירים בממשל אמרו כי לאחר מו"מ עם הקונגרס, יפרסם הממשל עוד אפיקים למימון המהלך.