הצעת התקציב של אובמה לשנת 2010: 3.6 טריליון דולר

(עדכון) הגירעון התקציבי יגיע לשיא של 1.75 טריליון ד' ב-2009 שהם כ-12% מהתמ"ג של ארה"ב וב-2010 צפוי לרדת הגירעון ל-1.17 טריליון ד', כ-8% מהתמ"ג ; מבקש 75 מיליארד ד' ללחימה בעיראק ובאפגנסיטן

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שלח היום לקונגרס טיוטה לתקציב הממשלתי, בנוסף להוצאות הכלולות בתקציב בתחומי האנרגיה ושירותי הבריאוןת, מכיל התקציב גם סך של 250 מיליארד דולר שישמשו כרזרבות לאוצר במידה וידרש לנקוט בצעדים נוספים על מנת ליצב את המערכת הפיננסית. סכום זה מתווסף לסכום של 700 מיליארד דולר שכבר אושר.

על פי טיוטת ההצעה בשנת 2010 יעמוד תקציב הממשל על 3.6 טריליון דולר.

הגירעון הצפוי בשנת 2009 מסך התקציב יגיע ל-1.75 טריליון דולר (הכי גדול מאז מלה"ע ה-2), השווה ל-12.3% מהתמ"ג האמריקני. הגירעון התקציבי צפוי לרדת כבר בשנת 2010 ל-1.17 טריליון דולר שהם כ-8% מהתמ"ג. והגירעון צפוי לרדת לחצי לקראת סיום תקופת כהונתו הראשונה של הנשיא אובמה. בשנים הבאות, 2011 וב-2012 צפוי הגירעון התקציבי להצטמק ל-912 מיליארד דולר, ו-581 מיליארד דולר בהתאמה.

"בעוד שאנו חייבים להגדיל את הגירעון התקציבי בטווח הקצר על מנת לספק עזרה מיידית למשפחות ולהתניע מחדש את הכלכלה, נעשה הדבר רק באמצעות חידוש המשמעת התקציבית לטווח הארוך, אשר תאפשר לנו צמיחה מתמשכת ושגשוג" אמר אובמה הערב בבית הלבן.

התקציב גם כולל צפי להעלאת מיסים למשפחות בעלות ההכנסות הגבוהות ביותר, אך העלאה זו לא צפויה השנה.

אובמה הודיע על הקמתה של קרן עתודה (רזרבה) בשווי 634 מיליארד דולר לצורך מימון התוכניות לביטוח בריאות כללי, באמצעות העלאת נטל המס על האמריקנים העשירים ביותר. הקרן היא המשך להצהרתו של אובמה בנאום שנשא בקונגרס ביום ג', שבו אמר כי יניח "מקדמה איתנה" לצורך פיתוחו העתידי של השירות הרפואי.

קרן הבריאות היא חלק מתקציב המסגרת לעשור הקרוב, שהבית הלבן פרסם הבוקר במאמץ להוביל שקיפות מוגברת בניהול הכספים שלו. פקיד בכיר בממשל אמר כי "המסר הוא שאנחנו מתכוונים לנהל את התקציב תוך התחשבות בהוצאות העתידיות. הקרן הזאת היא ציון דרך לקראת רפורמה כוללת במיסוי וביצירת ההון הדרוש לנו לקידום מטרותינו".

אובמה גם מבקש עוד 75 מיליארד דולר ללחימה בעיראק ובאפגנסיטן, כשהמחיר הכולל של המלחמות האלו עומד על 140 מיליארד דולר.