גיוס ההון בחו"ל שתכנן החשכ"ל נדחה בכמה ימים עקב תנאי השוק; הרף התחתון לביצוע הגיוס: 750 מיליון ד'

גורמים באוצר: "החשכ"ל בודק על בסיס כמעט יומי את תנאי השוק. מדינת ישראל לא נזקקת בדחיפות למזומנים, בדגש על המילה דחיפות" ; האמריקנים מבקשים, לנוכח החמרת המשבר הכלכלי, לדחות את השימוש בערבויות לפחות עד אפריל-מאי

גיוס ההון שתכנן החשב הכללי, שוקי אורן, בשווקים בחוץ לארץ בימים הקרובים, נדחה. כך נודע ל"גלובס". ביום שני הקרוב ינסו אנשי החשכ''ל לבדוק שוב את תנאי השוק כדי לבצע את הגיוס. אם תנאי השוק לא יהיו ראויים, הגיוס יידחה שוב.

גורמים באוצר הדגישו כי החשכ"ל בודק על בסיס כמעט יומי את תנאי השוק. "מדינת ישראל לא נזקקת בדחיפות למזומנים, בדגש על המילה דחיפות", הדגיש אחד מהגורמים.

השאלה המתבקשת הינה מהם התנאים להם האוצר מצפה. ראשית כל, הריבית שאורן מתכוון להשיג נעה בין 5.5% ל-6% על אגרות חוב ל-10 שנים. על פי הערכות החשכ''ל ידחה את הגיוס אם הריבית שתוצע תהיה גבוהה משיעור זה. נזכיר כי הריבית על אג''ח אמריקנית דומה עומדת על כ-3%, כך שמדובר בריבית כדאית מאוד שכן אינפלציה של 3% בעשור הקרוב נחשבת להנחה סבירה.

עוד נודע כי בכוונת האוצר לגייס מיליארד וחצי דולר, אם תנאי השוק יאפשרו זאת, ולא פחות מ-750 מיליון דולר, שכן על פי הערכות, החשכ''ל ידחה את הגיוס אם ההצעה היא על פחות מסכום זה. בגיוס זה החשכ''ל לא צפוי להשתמש במסגרת הערבויות האמריקניות. "אין בזה צורך. מדינת ישראל יכולה לגייס כעת בלעדיהן. בנוסף, שימוש בערבויות בשלב זה עלול להעביר מסר לפיו המצב לא טוב וזה לא המצב", מסר הגורם.

בניגוד לפרסומים בכלי תקשורת אחרים מי שיוביל את הנפקת האג''ח יהיו סיטיבנק, גולדמן סאקס ודויטשה בנק, כאשר ג'י. פי. מורגן לא תשתתף. עוד נודע ל"גלובס", כי במקור היתה צריכה חברת מריל לינץ' להיות מעורבת בהנפקה, אך מסיבות לא ברורות היא הוחלפה בגולדמן סאקס ונשארה מחוץ להנפקה.

שר האוצר, רוני בר-און, מסר ל"גלובס" כי "אם נגייס כאן בארץ נחנוק את המשק עוד יותר. לכן אנו הולכים לגייס בחו"ל ובהמשך נשתמש גם בערבויות (האמריקניות, א.פ.). בכלל צריך לדעת שעל פי ההסכמים עם האמריקנים כל גג שנוצר בבנייה בהתנחלויות, מקצצים לנו בערבויות".

היקף הערבויות שנותרו לחשב הכללי נאמד עתה בין 3.8 לכ-2.9 מיליארד שקל. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי האמריקנים מבקשים, לנוכח החמרת המשבר הכלכלי, לדחות את השימוש בערבויות לפחות עד אפריל-מאי.