מנכ"ל מנופים פיננסים: "אנו מקבלים פניות, אבל יש אנשים שחושבים שהם יכולים לקבל את בנין הליפסטיק בחינם"

דני וקנין באסיפת בעלי האג"ח: נאלצנו למחוק את כל ההשקעה שלנו בבניין בגלל המצב ; היקף החוב למחזיקי האג"ח כ-200 מיליון שקל והן נסחרות בתשואת זבל של 30% עד 36%

דני וקנין העומד בראש חברת נדל"ן מנופים פיננסים שבשליטת אברהם נניקשווילי וג'קי בן זקן הרצה הערב באסיפת אג"ח על מצבת הנכסים והתוכניות של מנופים פיננסים. היקף החוב למחזיקי האג"ח כ-200 מיליון שקל והן נסחרות בתשואת זבל של 30% עד 36%

"אנו מקבלים פניות, אבל בשוק של היום יש אנשים שחושבים שהם יכולים לקבל את בניין הליפסטיק בחינם. נאלצנו למחוק את כל ההשקעה שלנו בבניין בגלל המצב" דני וקנין, מנכ"ל מנופים פיננסים, שבשליטת אברהם נניקשוילי (59%) וג'קי בן זקן (19%), במהלך מצגת לבעלי האג"ח של החברה שהתקיימה הערב בתל-אביב.

למנופים פיננסים 35% בבניין הליפסטיק בן ה-36 קומות שבניו-יורק לאחר שנרכש ביולי 2007 תמורת 650 מיליון דולר בשותפות עם חברת טאו של אילן בן דב ומשפחת מרציאנו (חלקה של מנופים 228 מיליון דולר). דמי השכירות הממוצעים בבנין 645 דלר למ"ר לשנה (נמוך ב-30% מהממוצע באזור) ושיעור התפוסה מעל 97%.

נכס נוסף של מנופים פיננסים בארה"ב הוא 50% מבנין Comerica בן ה-60 קומות שבדאלאס ושנרכש בדצמבר 2006 תמורת 220 מיליון דולר. דמי השכירות הממוצעים בבנין 215 דולר למ"ר לשנה (נמוך ב-15% מהממוצע באזור) ושיעור התפוסה בבניין 80% בלבד.

בתחום הייזום בחו"ל מחזיקה החברה בקזחסטן בקרקע בעיר הבירה, אסטנה, בשטח של 580 דונם, המורכבת ממספר חלקות במיקום מרכזי. "לא ניתן כרגע לבצע שם בנייה בגלל בעיות המימון בעולם, אבל הרכישה בוצעה כבר מהון עצמי ואנו עוסקים בשלב זה בקידום שלבים אחרים בפרויקט", הסביר וקנין. בשנה האחרונה ועידת התכנון והבניה של אסטנה אישרה זכויות בניה בפרויקט ל-2.85 מיליון מ"ר.

בישראל הנכס המרכזי של החברה הוא קניון ארנה בהרצלייה שנרכש ביולי 2007 תמורת 538 מיליון שקל. הקניון עובר שיפוצים בהשקעה של כ-50 מיליון שקל ובחודש יוני יושק הקניון המחודש. על רקע העבודות, שיעור התפוסה 84% בלבד. התוכנית כוללת הגדלת השטח המושכר, עריכת שינויים פנימיים ושיפור תמהיל הדיירים.

וקנין: "השינוי בתפוסה של קניון ארנה זה כתוצאה מיוזמה שלנו בעקבות השיפוצים. מי שעזב זה כאלה שאנו רצינו שיעזבו או עסקים קטנים שלא יכלו לעבור את התקופה". כמו כן חשף וקנין באסיפה שהתקבל כתב ויתור מהבנק המלווה לגבי קובננט בגלל הירידה בהכנסות.

נכס גדול נוסף שימוזג בעתיד לפורטפוליו של מנופים פיננסים הוא קניון הסטאר סנטר שבאשדוד. הקניון מוחזק כיום על ידי בעלי השליטה במנופים פיננסים בשיעור של 75% ועל ידי חברת הביטוח הפניקס בשיעור של 25%.

השטח המסחרי משתרע על 107 אלף מ"ר, מתוכם 50 אלף מ"ר שטח בנוי ו-1,400 מקומות חניה. נזכיר שהפניקס רכשה באפריל 2008 את חלקה לפי שווי של 540 מיליון שקל לקניון. מול הנכס יש חוב של כ-210 מיליון שקל.

הצלחת המהלך היא תנאי להתקדמות בהכנסת חברה סינגפורית, בשליטת מרקוס וובר לשותפות בחברה. גם אברהם נניקשווילי מאמין ככל הנראה בהצלחתה של החברה והוא העמיד עד כה כ-400 מיליון שקל ערבויות והלוואות לחברה.
למנופים פיננסים שורה של קרקעות בישראל מלבד הקרקע בקזחסטן והרבה תוכניות כולל העסקה לרכישת הסינמה סיטי (מתחם הרב מכר בגלילות) תמורת 390 מיליון שקל. עם זאת חברות נדל"ן ובמיוחד יזמיות נמצאות בתקופה הנוכחית בקיפאון במקרה הטוב ושלב השימוש במנופים לבניה יאלץ לחכות.

מנופים פיננסים עדיין לא פרסמה את הדוחות לסיכום שנת 2008, אך את תשעת החודשים הראשונים סיימה בהפסד של 90 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות השוטפות 211.5 מיליון שקל וההתחייבויות לזמן ארוך 895.2 מיליון שקל.

ההתחייבויות של החברה כלפי מחזיקי האג"ח: 150 מיליון שקל לאג"ח א' ו-50 מיליון שקל לאג"ח ב'. הפרעונות מתחילים רק במאי 2011. אג"ח א' נסחרת בתשואת זבל של 36% ואג"ח ב' בתשואה של 30%.

באסיפה שהתקיימה השיבו דני וקנין, מנכ"ל החברה וג'קי בן זקן לשאלות מחזיקי האג"ח ובסך הכול הייתה אוירה נינוחה ויוצאת דופן יחסית לאסיפת האג"ח הסוערות שהתקיימו לאחרונה. אולי יש יותר ביטחון בעתיד החברה ואולי זה פשוט כי החזרי החוב למחזיקי האג"ח רק עוד שנתיים.