הכלכלה האמריקנית מתכווצת במהירות: התמ"ג ירד ברבעון ב-6.2% במונחים שנתיים

(עדכון) כך עולה מהנתונים המקדמיים, המצביעים על הירידה החדה ביותר מזה רבע מאה ; הצריכה הפרטית ירדה ברבעון ב-4.3% ; מדד מנהלי הרכש בשיקאגו ומדד אמון הצרכנים של אוני' מישיגן עלו מעבר לצפוי

הכלכלה האמריקנית מתכווצת במהירות לרמתה הנמוכה ביותר מזה 25 שנה, כך עולה מנתוני המאקרו שפרסם היום (ו') משרד המסחר האמריקני. הצרכנים המשיכו להדיר רגליהם ולהימנע מלהיכנס לחנויות, ובכך לדחוף עוד יותר את הכלכלה האמריקנית אל מיתון עמוק יותר.

נתוני התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) הראשוניים מצביעים על ירידה רבעונית של 6.2% במונחים שנתיים. ברבעון השלישי התמ"ג ירד ב-3.8% והציפיות לרבעון הרביעי נאמדו בירידה של 5.4%. בפעם האחרונה בה נרשמה נסיגה כלכלית בשיעור גבוה יותר היתה ברבעון הראשון של 1982 - אז נרשמה ירידה של 6.4%.

בכך, צמחה כלכלת ארה"ב ב-2008 בשיעור של 1.1%, נמוך מציפיות הממשל. זאת, בהמשך לעלייה של 2% בלבד ב-2007, הנמוכה ביותר מאז המיתון האחרון ב-2001.

הצריכה הפרטית ירדה ברבעון ב-4.3% במונחים שנתיים, גבוה מהציפיות שחזו בממוצע ירידה של 3.7% - בהמשך לירידה קודמת של 3.5%. ההוצאה הפרטית נחתכה בכל הנוגע לריהוט, מכוניות, ביגוד, כלים ועוד - וזלגה גם למגזר העסקי, ולפיכך השפיעה על מגזרים ונספים.

ליבת האינפלציה הנגזרת מהנתונים עלתה ב-0.8% ברבעון, גבוה מהציפיות המוקדמות - עלייה של 0.6% בלבד, כמו העלייה בנתון הקודם. נתון האינפלציה הנגזר מנתוני הצריכה הפרטית עלה ב-0.5%, לעומת ציפיות כי ירד ב-0.1%. הנתון הקודם הצביע על עלייה של 0.1%.

בתוך, כך, פורסם זמן קצר לאחרת תחילת המסחר מדד מנהלי הרכש של אוניברסיטת שיקאגו. מדד פברואר עלה ל-34.2 נקודות - גבוה ממוצע תחזיות האנליסטים בוול סטריט שציפו כי יוותר ללא שינוי - על 33 נקודות, כמו בינואר. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש פברואר עלה ל-56.3 נקודות מ-56.2 נקודות בינואר, גבוה מציפיות האנליסטים ל-56 נקודות בלבד.