חרף התנגדות האוצר: הממשלה אישרה תוספת של 3.2 מיליארד שקל לתקציב הביטחון בשנת 2009

2.45 מיליארד שקל מסכום זה יועברו לצה"ל, לצורך חידוש מלאים אחרי מבצע "עופרת יצוקה" והשאר, 800 מיליון שקל בגין הפשרת רזרבות מתוך תקציב הביטחון שניתנות לשימוש במקרה של אירועים מיוחדים

על אף התנגדות משרד האוצר, אישרה היום הממשלה תוספת תקציב של 3.2 מיליארד שקל בשנת 2009 לתקציב הביטחון. 2.45 מיליארד שקל מסכום זה יועברו לצה"ל, לצורך חידוש מלאים אחרי מבצע "עופרת יצוקה" והשאר, 800 מיליון שקל בגין הפשרת רזרבות מתוך תקציב הביטחון שניתנות לשימוש במקרה של אירועים מיוחדים, כפי שנקבע במתווה ברודט. הסכום כלול בתקציב 2009 שטרם אושר.

בנוסף, לא נמסר בישיבה מה הם המקורות התקציביים למימון סכום זה. במערכת הביטחון אמרו כי "על סמך החלטת הממשלה תפעל מערכת הביטחון באופן מייד לחידוש המלאים ולכשירות צה"ל".

הסכום שאושר היום הוא כפול ממה שמשרד האוצר התכוון להקצות לצורך כיסוי עלויות המלחמה. מתווה ההקצאה כבר גובש בדיון לילי שנערך ערב הבחירות ובו השתתפו גם שר האוצר, רוני בר-און וגם שר הביטחון, אהוד ברק.

בתוך 2.4 מיליארד שקל, נכללים 1.95 מיליארד שקל בגין עלויות הישירות של הממשלה וכן כ-500 מיליון שקלים שהבטיח ראש הממשלה, אהוד אולמרט לשר הביטחון אהוד ברק לפני כמעט שנה ולא הועברו. במערכת הביטחון טענו כי הלחימה עלתה כ-3.8 מיליארד שקלים וזה הסכום שנדרש.

שר האוצר, רוני בר-און, אשר הגיש התנגדות להצעת ההחלטה לפני הדיון שהתקיים היום טען במכתבו כי היעדר מקור מימון לתוספת המבוקשת, תאלץ את הממשלה הבאה לבצע קיצוץ חד של 20% בתקציב של שאר משרדי הממשלה. עוד כתב שר האוצר כי "סוגיה זו, בהיעדר תקציב מדינה מאושר, ראוי לה שתידון על ידי הממשלה הבאה.

עוד כתב בר-און כי "ההחלטה מכירה בעלויות לחימה החורגות בהרבה מהאומדנים שלנו במשרד האוצר". שר האוצר, בהשראת פקודיו הבכירים, ניצל גם את המכתב כדי לתקוף את "מתווה ברודט" שהוא ביסודו מתכון לתקציב רב-שנתי וטען כי "אישור החלטת ההצעה יוכיח ... כי יש בו כדי להטיל צל על יכולתנו לאמץ, במציאות הישראלית, שיטת תקצוב רב-שנתית".

נזכיר כי לשנת 2009, צפוי גרעון עתק של לפחות 37 מיליארד שקלים (כ-5.3% תמ''ג), כאשר 30 מיליארד שקל (4.3% מהתמ''ג) הם בגין הירידה הצפויה בהכנסות המדינה ממסים ועוד 7 מיליארד שקל (כ-1% מהתמ''ג) הוא יעד הגרעון שקבע משרד האוצר בהצעת תקציב 2009 שאושר בממשלה הקודמת אך לא הגיע כנסת. כתוצאה מהחלטה, התווסף היום עוד כ-0.3% תמ''ג לגרעון הממשלתי שכן לפחות 2 מיליארד שקל אינם מתוקצבים בהצעת התקציב המקורית.

גורמים במשרד האוצר טוענים כי, לפי מתווה ברודט עצמו, ניתן לפתוח ולשנות את ההקצאות למערכת הביטחון במידה והצמיחה לנפש תהיה שלילית (צמיחה כוללת של פחות מ-1.7%) כפי שיקרה בוודאות בשנת 2009. נזכיר כי תקציב משרד הביטחון עומד על כ-46 מיליארד שקלים בשנת 2009, כאשר, עקב אי אישור תקציב המדינה, הוקצה ב-12 מנות שוות (שיטת תקצוב 1/12).