האם שוק ההנפקות מתעורר לחיים? סטארט-אפ מתחום הקלינטק פרסם תשקיף לגיוס ראשוני באחד העם

חברת גלטן מקדימה, המייצרת שמן לביודיזל בגאנה, רוצה לעבור לייצור מסחרי - וזקוקה ל-10 מיליון דולר ; המטרה הראשונית היתה לגייס הון סיכון - אולם כעת החברה בונה דווקא על הציבור הרחב, ודווקא בזמן קשה זה ; איך? באמצעים יצירתיים

המשפט הבא אינו טריוויאלי: הסטארט-אפ גלטן (Galten - Global Alternative Energy) מהיישוב קדימה פרסם תשקיף לגיוס ראשוני באחד-העם. החברה, שהוקמה ב-2006, רוצה לקפוץ למעמד של חברה ציבורית ולגייס 10 מיליון דולר, ועוד בימים טרופים אלה. זאת הנפקת ה-IPO של מניות ואופציות הראשונה מזה שנה, שאותה תרכז חברת אקספרט פיננסים. שווייה של גלטן הנגזר מנתוני התשקיף הוא 30 מיליון דולר.

כמה מילים על גלטן. מדובר בחברה שמטרתה לייצר ביודיזל מצמח הג'טרופה, כלומר זוהי חברת קלינטק. ג'טרופה הוא צמח שגדל בקרקעות לא מעובדות ורווי בשמן, ולכן ניתן לייצר ממנו כמות רבה של ביו-דיזל ומבלי שהדבר בא על חשבון צמחי מאכל. חשיבות הדבר בכך שהדור הראשון של הביודיזל מושתת על צמחי מאכל, שמשמשים בעיקר את השכבות החלשות, כלומר בא על חשבונן, והדבר עורר ביקורת רבה.

משום סגולותיו הנוחות לייצור ביו-דיזל, מרכז הג'טרופה את מאמציהן המחקריים של חברות רבות שפועלות בתחום, מתוך מטרה להשביח את הצמח עוד מעבר לסגולותיו הטבעיות. כבר כיום משמש הצמח, שגדל בור, לייצור ביו-דיזל. את תהליך ההשבחה שלו מתכוונת החברה - וכבר החלה - לבצע בגאנה.

בקיץ האחרון סיימה גלטן פיילוט מוצלח על שטח של 1,000 דונם, עם ג'טרופה בתכולת שמן של 31%-37%. לפי נתוני גלטן, מכמות של 10 דונם צמחי מאכל (כגון תירס וסויה) מופק כיום טון אחד של שמן בערך, בעוד שבפיתוח של החברה (ג'טרופה שעברה השבחה) ובטכנולוגיה שלה מופקים כ-3 טון. כיום החברה כבר פועלת בשטח של 4,000 דונם בגאנה.

בעקבות זאת, גייסה החברה באוגוסט האחרון (כנגזר מנתוני התשקיף) סכום ראשוני של כ-750 אלף דולר, מקבוצת משקיעים ישראלית בראשות מוטי מערבי - בעבר מנהל יחידת מעו"ף בבורסה, ורמי אורדן - ששימש כמנכ"ל אינווסטק ניהול נכסים - שניהם כיום מבעלי חברת ההשקעות אקספרט. המטרה הייתה לגייס כבר אז את 10 מיליוני הדולרים. אקספרט היא גם כאמור רכז ההפצה של גלטן בבורסה, אך חתמי משנה לא נקבעו. ההערכה בשוק היא שאקספרט מעדיפה שלא להישען על חתמים ולהיעזר רק בהפצת המניות.

מניסיון לגייס הון סיכון עברה החברה לגייס בבורסה, כשהסכום נועד לאפשר לה להיכנס לפעילות מסחרית להפקת השמן הצמחי.

על-פי התשקיף, מדובר בצורה יוצאת דופן של גיוס - מוצעות מניות לציבור אך הן לא נרשמות למסחר בבורסה. למודל הגיוס הזה נקבע תקדים על-ידי קרן הנדל"ן של תמיר פישמן, שגייסה כך לפני כשנתיים.

גורמים בשוק ההון ניסו להבין את ההיגיון שמאחורי צורת הגיוס, והעריכו כי כך מתאפשר לציבור לקנות נכס בסכומים נמוכים יחסית, כלומר זאת הנפקה שפונה לקהל הרחב. "היום קשה להנפיק ולכן רצוי לפנות לכמה שיותר", ציין גורם בשוק ההון. עוד העריך הגורם, כי "האינטרס של הציבור לקנות בצורה כזאת הוא שיהיה בידיהם נכס ריאלי שאינו מושפע מהתנודות בבורסה בזמן קשה. החברה מצידה תוכל להפוך את הנכס לסחיר בהמשך, כלומר זוהי השקעה לטווח רחוק".

בראיון עבר הסביר דורון לוי, אחד מצמד מייסדי החברה, בעליה ומנהליה, כי יש בידי החברה חוזים לחכירת אדמות המשתרעות על 2 מיליון דונם בגאנה. עוד ציין, כי בידי החברה כבר יש טיוטת חוזה למכירת השמן שיופק עם שתי חברות גדולות, האחת מהן היא ענקית הנפט הברזילאית פטרובאס (החוזה הוא עם הסניף הלונדוני שלה) והשנייה היא חברת זיקוק אירופית.

על-פי התוכנית העסקית של יזמי גלטן, החברה מקווה שבתוך שנתיים-שלוש היא תפיק מהשדות שתשתול 3 מיליון ליטר ביודיזל לשנה. בהתחשב בעיתוי הגיוס (שבו תלוי מימוש התוכנית) מדובר בציפיות גבוהות מאוד, אולם מדובר בתחום שנראה כחסין מיתון, כי למרות ירידות נקודתיות במחיר הדלק נראה שהכיוון השולט של מחיריו הוא צפונה, והעולם זקוק לפתרון כלכלי. כמו כן, יש רצון עז לבטל את התלות במדינות הנפט, שחלקן נתפשות כתומכות טרור. הנושא הסביבתי, כלומר הצורך למצוא פתרונות תדלוק אקולוגיים, מהווה גם הוא זרז לא מבוטל.