הגלגול הבא של גילת

שנה לאחר שכמעט נרכשה בידי קבוצת משקיעים, גילת לוויינים נכנסת לתוך המשבר הכלכלי ברשות עצמה, ללא רוכשת ועם לא מעט אתגרים

מה שעברה חברת גילת לוויינים אשתקד יש חברות שלא עוברות במשך עשור, ומה שגילת הספיקה לעשות בתקופה של פחות מעשור, חברות אחרות לא עושות גם בגלגול שלם.

גילת לוויינים, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 125 מיליון דולר, התחילה את 2008 במקום שונה לחלוטין מהמקום בו היא נמצאת היום. חברת הלוויין גילמה אז את תפקיד העלמה שמספר מחזרים מתחרים על ליבה, אך בסוף אותה שנה ננטשה דווקא בידי המחזר שבחרה - קבוצת המשקיעים הישראלית-אמריקנית שהתכוונה לשלם תמורתה 475 מיליון דולר - והרומן בין שני הצדדים עבר לפסים משפטיים בהם כל צד טוען שהשני הפר את ההסכם.

גילת מפתחת ומוכרת תחנות לוויין זעירות (VSATs) שמשמשות להעברת קול, וידאו ונתונים. החברה, שנוסדה כבר לפני 22 שנה, תכננה להיכנס לשוק הצרכני בארה"ב ולספק שירותי אינטרנט משלה, אך השקעות עתק שביצעה ירדו לטמיון עם התפוצצות בועת מניות הטכנולוגיה. מחברה עם שווי של 4 מיליארד דולר נכנסה גילת להקפאת הליכים כשעל גבה חובות של כחצי מיליארד דולר. בהסדר נושים מורכב הפך בנק הפועלים לבעל המניות העיקרי, וההנהלה הוחלפה.

ואז נכנסה לתמונה הקרן האמריקנית יורק, שרכשה את חובה של גילת לבנק הפועלים וקיבלה אופציה להמרת החוב למניות. עמירם לוינברג, ממייסדי החברה, חזר לגילת כמנכ"ל, ומאז היא עברה תהליך הבראה די ארוך, שבין תוצאותיו היו חזרה לרווחיות וניקוי המאזן מחובות.

החיפוש אחר טכנולוגיות משלימות

אך לא באנו לספר לכם על העבר של החברה. גילת לוויינים של היום נכנסת למשבר הכלכלי הנוכחי שונה לגמרי מגילת של המשבר הקודם, ובמובנים מסוימים, יש לה יתרון על עמיתות ישראליות אחרות. למשבר הנוכחי גילת מגיעה עם 137 מיליון דולר בקופה, צבר הזמנות של 200 מיליון דולר, ומעמד של אחת משלוש החברות המובילות בשוק. השנה מצפה החברה לשמור על רמת הכנסות דומה לזו של אשתקד, לשפר את שולי הרווח ולחזור לייצר תזרים מזומנים מפעילות שוטפת.

"ברור שגילת היא לא אותה חברה של תחילת שנות האלפיים. המשבר הקודם פירק את החברה, ולוינברג החזיר אותה לפסים הנכונים", אומר האנליסט ניר זוננברג מבית ההשקעות מיטב. "לוויין זו טכנולוגיית נישה, שפועלת תמיד לצד הטכנולוגיות הראשיות, דוגמת הסלולר. לכן, השאלה שצריך לשאול היא האם גילת תשכיל לפתח מוצרים שימשיכו להיות רלוונטיים גם לצד הטכנולוגיות האחרות".

דוגמה למוצר כזה היא השילוב של יכולות |WiMAX, וזוננברג מסביר. "באמצעות הלוויין, מספקים אינטרנט לכפר מרוחק מהעיר, ובתוך הכפר 'מפזרים' את האינטרנט באמצעות WiMAX". לגילת יש היום שיתוף פעולה בתחום, אך ייתכן שתחזק פעילותה בו באמצעות רכישה.

ובכלל, בגילת מדברים היום בגלוי על האפשרות לגדול באמצעות רכישות, ובשיחת הוועידה האחרונה ציין לוינברג שלגילת יש מזומנים שפותחים לה אפשרות לרכישות מעניינות. נזכיר שלפני פרוץ המשבר הנוכחי גילת בדקה אפשרות של רכישת חברה, אך זה הופסק כשגילת עצמה עמדה להירכש. רכישות פוטנציאליות של גילת עשויות להיות רכישות להוספת טכנולוגיות משלימות ו/או לכניסה לשווקים חדשים כמו השוק הביטחוני בארה"ב.

חשיפה משתנה למשבר

גילת פעילה באמצעות שלוש יחידות עסקיות - Spacenet שמספקת שירותים לארגונים וגופי ממשל בארה"ב, Spacenet Rural שמספקת אינטרנט וטלפוניה לאזורים מרוחקים באמריקה הלטינית, ו-GNS, חטיבת ציוד התקשורת. למרות המצב הכלכלי, לספייסנט הייתה אשתקד שנה מצוינת. "לקוחות של גילת מתחום הלוטו זכו בהרבה תחנות חדשות, וההתרחבות שלהם סייעה לספייסנט. בנוסף, גילת הצליחה 'לגנוב' לקוח למתחרה", אומר זוננברג. כלל לא בטוח שספייסנט תשחזר השנה את ההצלחה.

GNS, לעומת זאת, יותר חשופה למשבר, וגילת מרגישה זאת כבר עכשיו, כשלקוחות משהים רכישות של ציוד תקשורת. מנועי הצמיחה העיקריים של GNS היום הם הסלולר, שם גילת מציעה Backhaul (חיבור של תחנת הבסיס) באמצעות לוויין, ופתרונות לייעול השימוש ברשת הלוויינית. בנוסף, החברה ממשיכה להתמודד בפרויקטים במימון ממשלתי, ודווקא בימים כאלה יש ממשלות שעשויות להגביר את ההשקעה בתשתיות. ובכל זאת, ברור שהשנה הנוכחית תהיה לא קלה ליצרניות ציוד התקשורת, וגילת אינה שונה מאחרות.

המקרה של Spacenet Rural בעייתי יותר. מדובר בתחום שהיווה אשתקד בעיה, אך במקביל טמון בו אפסייד אמיתי, שהגורם לו מצוי בקולומביה. גילת מספקת שירותי תקשורת לאזורים כפריים מרוחקים בפרו וקולומביה, אך בעוד שבפרו פעילותה עובדת כמתוכנן, בקולומביה התגלעו קשיים. גילת לא הכירה אשתקד בהכנסות מקולומביה אף שהוצאות של 15 מיליון דולר בגין הפעילות המשיכו להירשם בדו"חות החברה. ביום האחרון של 2008 הוסרה העננה ונחתם הסכם חדש, שיאפשר לגילת להכיר בהכנסות של 24 מיליון דולר, וברובם כבר השנה.

עסק שיודע להרוויח

שתי המתחרות העיקריות של גילת הן Hughes Network Systems ו-ViaSat, ולשתיהן נתח שוק גדול יותר בארה"ב. בשאר העולם, לעומת זאת, הנתח של גילת הוא המשמעותי יותר. ואם דיברנו קודם על המחזרים מהשנה שעברה, הרי שגם המתחרים הביעו באותם ימים עניין בגילת, אך השיקול המרכזי של האחרונה בבחינת ההצעות היה החשש שהרשות להגבלים העסקיים לא תאשר את העסקה.

כך, קבוצת המשקיעים - שכללה את מבטח שמיר, קרן Gores, רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה, בעלי קבוצת L.R וחברת DGB שבבעלות מנכ"ל וריפון, דאגלס ברג'רון - קיבלה את ברכת הדירקטוריון ובעלי המניות והייתה אמורה לרכוש את גילת. בחברה, כזכור, דאגו להכניס להסכם הרכישה סעיף שמחייב את הקבוצה לשלם קנס של 47 מיליון דולר בקירוב במקרה של ביטול - 10% מהמחיר הכולל. הרוכשים, מן הסתם, ינסו לשכנע את בית המשפט שהם אינם חייבים בתשלום הקנס, וכך המחלוקת המשפטית יכולה להפוך לתהליך ארוך ומייגע.

ביטול הרכישה והמצב הכלכלי דרדר את מניית גילת ממחיר של 11 דולר (קרוב למחיר שנקבע ברכישה) למחיר נוכחי של 3.12 דולר - מחיר ששוב יכול להפוך את החברה ליעד לרכישה. לדברי זוננברג, זה אולי יקרה, אבל לא השנה. "אם לוקחים את השווי של גילת ומנטרלים את הכסף שברשותה, יוצא שפעילות החברה מתומחרת לפי 20-30 מיליון דולר בלבד. יש לחברה בניין בפתח תקווה ששווה עוד 40 מיליון דולר, וגם דמי הקנס בהם אולי תזכה מהווים אפסייד. בנוסף, אסור לשכוח שגילת היא עסק שבשנים טובות יודע להרוויח", הוא אומר.

אך כרגע אין שנים טובות ברקע, ועד שאלו יחזרו גילת תנסה לצלוח את המשבר הנוכחי כמו שעשתה בעבר. כך או אחרת, ההיסטוריה כבר הוכיחה שאצל גילת אין רגע דל.