פדיון רשתות האופנה בקניונים בפברואר - הנמוך ביותר מזה 3 שנים

מדובר בירידה של 10% לעומת פברואר 2008 ; הקניונים הגדולים רשמו ירידה ממוצעת של 10.5% בפדיונות, לעומת ירידה של 9% בפדיונות הפאואר סנטרים

משבר בענף האופנה: למרות יום הבחירות שבו נרשמו שיאים בפדיונות חנויות האופנה, פדיונות ענף האופנה בכל חודש פברואר הם הפדיונות הנמוכים ביותר שנרשמו בענף מזה 3 שנים והנמוכים ב-10% בהשוואה לפברואר 2008. כך עולה מניתוח מערכת ריס עבור "גלובס". הניתוח מתבסס על נתוני קופות של מרבית רשתות האופנה בארץ וכולל מדגם השוואתי של המכר בכ-1,000 חנויות זהות.

הפדיון הממוצע למ"ר בחודש פברואר השנה עמד על 1,370 שקל למ"ר, לעומת 1,520 שקל למ"ר בפברואר 2008. יצויין כי חודש פברואר נחשב לחודש חלש יחסית, אלא שרמת הפדיונות הפעם היא נמוכה במיוחד. יתרה מזאת, ב-10 לפברואר השנה, יום הבחירות, נרשם גידול ממוצע של 100% במכירות ענף האופנה.

יצויין כי בהשוואה לינואר השנה, למרות יום הבחירות ולמרות מזג-האוויר החורפי, הפדיונות היו נמוכים ב-16%, מרמה של 1,580 שקל למ"ר בינואר 2009 לרמה של 1,370 שקל למ"ר בפברואר. "ברמה יומית, אפשר לזהות כבר מראשית ינואר מגמה של ירידה אטית ומתמשכת בפדיונות חנויות האופנה", אומר שלומי ינאי, מנכ"ל ריס.

"חודש קטסטרופלי"

הקניונים הגדולים הובילו את הירידה בפברואר עם ירידה ממוצעת של 10.5% בפדיונות, לעומת ירידה של 9% בפדיונות הפאואר סנטרים.

"היה חודש קטסטרופלי אצל כולם. חוץ מיום הבחירות, כל היתר היה על הפנים. הירידות הן תוצאה של המיתון, מזג-האוויר והקדמת מבצעים. הקהל מיצה את המבצעים בחודשים דצמבר-ינואר ומזג-אוויר ההפכפך מחד לא דוחף אף אחד לקנות בגדי חורף ומצד שני לא ממהרים לקנות קיץ כי לא בטוחים שהקיץ הגיע. אני לא מאמין שמעכשיו תהיה חגיגה, אבל אני חושב שיהיה יותר טוב כי יוצאות קולקציות חדשות ומזג-האוויר יתייצב", אומר גידי גולדפינגר מנכ"ל ובעלי קונספט שיווק.

הקניונים שהובילו את הירידה בפדיונות בפברואר הם דיזנגוף סנטר עם ירידה של 16%, קניון הזהב עם ירידה של 15.7%, קניון ערים בכפר-סבא עם ירידה של 15.1%, קניון עזריאלי עם ירידה של 11.9%, וקניון רמת-אביב עם ירידה של 10.9%.

חשוב לציין כי מגמת הירידה בפדיונות אופיינית לרוב הקניונים וכוללת קניונים בולטים אחרים כמו למשל קניון איילון שרשם ירידה של 9.5%. עם זאת, 4 קניונים הצליחו לשמור על רמת המכירות - ובראשם קניון חולון, שאף רשם גידול של 2.8%, וקניון מול הים באילת, שרשם גידול של חצי אחוז.

"אצלנו האופנה היא 30% מהמחזור. אני עוקב אחרי הנתונים בצורה מדויקת. אני רואה ירידות מדודות ומצד שני אני רואה גם עליות של אחוזים בודדים ושמירה על מכירות בקרב שחקנים שמראש מכוונים לשווקים של דיסקאונט ולא מכוונים לאופנה ממותגת, אלא לצריכה יומיומית", אומר מנכ"ל גזית ישראל, רונן אשכנזי, שמפעיל את הפאואר סנטרים G.

באשר לגורמים לירידה אומר אשכנזי: "אין ספק שמלבד הירידה בכוח הקנייה, הירידות נובעות גם מהעובדה שהקולקציות לא היו מתאימות למזג-האוויר והיעדר החורף מנע מכירות".

ברשתות האופנה מצפים כי לאור הירידה המתמשכת בפדיונות, תחול ירידה מקבילה במחירי השכירות. "לא תהיה לקניונים ברירה. הם יהיו חייבים מהר מאוד ללכת לקראת השוכרים", אומר מנכ"ל אחת מרשתות האופנה. לדברי מנכ"ל אחר, בחלק מהקניונים מחירי השכירות כבר ירדו לאור המצב.