בועז איתן מצטער כנראה על ההרפתקה - ספנשן מבקשת הגנה מנושיה; החובות: 2.4 מיליארד דולר

בועז איתן, מייסד סייפן שנרכשה ע"י ספנשן, קיבל 70-80 מיליון דולר מהעסקה, אבל לא הצליח למכור את הרכיב המנייתי ; ספנשן צנחה לשווי של 8 מיליון דולר

אחרי מספר חודשים של ספקולציות בנוגע לעתידה, הודיעה הלילה חברת Spansion , יצרנית שבבי זיכרונות הפלאש הבלתי נדיפים, כי הגישה בקשה להגנה מפני נושים (Chapter 11) לבית המשפט בארה"ב. החברה, ששוויה כמעט התנדף לחלוטין בשנה האחרונה בעקבות הקשיים בשוק הזיכרונות והירידה בביקושים, נסחרת היום לפי שווי של כ-8 מיליון דולר לעומת שווי של מספר מיליארדי דולרים רק לפני מעט יותר משנה. מהמסמכים שהוגשו לדלוור עולה כי נכסיה הם 3.84 מיליארד דולר וחובותיה מסתכמים בכ-2.4 מיליארד דולר.

ספנשן היא יצרנית שבבי הפלאש השלישית בגודלה בעולם ולכן מהווה אינדיקציה למצב התחום. בישראל היא מוכרת בעקבות רכישת חברת סייפן, שייסד ד"ר בועז איתן, בסוף 2007. מצבה הקשה של החברה-האם מורגש בחודשים האחרונים, וסייפן עברה סבבי פיטורים, קיצוצים, ומעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע, ובשבוע שעבר קוצצה מצבת כוח האדם ל-120 אנשים - לפני הגשת הבקשה הנוכחית.

העובדה שספנשן הגיעה למצבה מראה באופן ברור ביותר: ההבטחה של סייפן לא התגשמה, לפחות כרגע. אולי היה לאיתן כדאי יותר להמשיך להחזיק את החברה כעצמאית, עם קופה דשנה ולהמשיך להשקיע במו"פ. אמנם, מכירותיה היו במגמת ירידה וגם שווי השוק שלה היה יורד עם השוק כולו, אבל כנראה לא היה מגיע למיליוני דולרים בודדים כמו שוויה הנוכחי של החברה-האם.

כאשר הוכרזה העסקה, היא שיקפה לסייפן שווי של 368 מיליון דולר. מאחר ששוויה של ספנשן כבר אז החל להידרדר, שוויה של סייפן היה כ-300 מיליון דולר בעת הסגירה - בלתי נתפס כמעט בהשוואה לכך ששוויה של ספנשן כולה הוא 8 מיליון דולר.

לצערם של בעלי מניות סייפן, ובמיוחד של איתן, העסקה הורכבה ממזומן בהיקף של 5.05 דולרים למניה ומ-0.7429 מניות של ספנשן על כל מניית סייפן, מה שהסתכם ב-9.1 דולרים למניה. לסייפן היו 235 מיליון דולר בקופה, מזומן נטול חובות, אך הוא נעלם - לפחות חלק הארי שלו - גם לצורך השלמת עסקת הרכישה.

ניסיון להתייצב

לו סייפן הייתה ממשיכה לפעול לבדה, יש להניח שלא הייתה מגיעה לתוצאה כזו. כל הקניין הרוחני של סייפן, הפטנטים ו-200 עובדיה נמכרו אז תמורת 65 מיליון דולר, בנטרול המזומן.

איתן, כמי שהחזיק ב-35% ממניות סייפן, סבל באופן ניכר מהצלילה של ספנשן. באופן וולונטרי, כדי להראות כמה הוא מאמין בחברה הממוזגת, הוא קיבל על עצמו Lock-Up של המניות, כלומר - הוא היה מנוע מלמכור אותן. המחצית הראשונה הייתה נעולה לשנה, כלומר עד דצמבר 2008 והמחצית השנייה עד דצמבר 2009. שווי המניות שואף לאפס, וגם אם מכר איתן את המחצית הראשונה של המניות, מדובר בכסף קטן. אלא שלא צריך לרחם עליו: הוא קיבל במזומן כ-70-80 מיליון דולר.

ספנשן היא עדות כואבת נוספת לשוק הזיכרונות המידרדר. המלאים שנוצרו בשנים האחרונות בעיקר אצל יצרניות הזיכרונות הבלתי נדיפים, הביאו לירידות מחירים של כמה עשרות אחוזים בכל רבעון. ברקע לכל זה, המשבר הכלכלי נותן אותותיו על ביצועי החברות בתחום. ספנשן שמפתחת ומייצרת שבבים המיועדים לזיכרונות שמריצים קוד הפעלה (NOR) המיועדים בעיקר לטלפונים ניידים, צברה כבר הפסדים של 350 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2008.

הסיבה לבקשת החברה להגנה מפני נושיה מאתמול היא החובות בגין שטרות חוב שאמורים להיפרע ב-2013 בסך כ-625 מיליון דולר. לחברה היו בקופה מזומנים בהיקף של 250 מיליון דולר בסוף הרבעון השלישי של השנה. כרגע מבצעת החברה את מה שלדבריה מוגדר "מהלך אסטרטגי לחיזוק מבנה ההון שלה", כאשר מאחורי הבקשה להגנה מפני נושים מעוניינת החברה לבצע מהלכים אסטרטגיים נוספים שיאפשרו לה לממש נכסים ולחזור לפעילות.

כחלק מהמאמצים של החברה להתייצב, היא הודיעה בשבוע שעבר על פיטורי כ-3,000 עובדים, כ-35% מכוח האדם בחברה. זאת בהמשך להגשת בקשה להגנה מפני נושיה שהוגשה לפני כחודש על-ידי החברה-הבת שלה ביפן. "ההנהלה והדירקטוריון החליטו כי בקשה להגנת בית המשפט תספק את האמצעי האפקטיבי ביותר עבור החברה לשימור עסקיה", מסר מנכ"ל החברה, ג'ון קיספרט, "במקביל נמשיך לחפש הזדמנויות למהלך אסטרטגי".

עוד בהודעה מסרה החברה כי היא מתכוונת להתמקד בתחומים שהם יותר רווחיים, מהלך שאולי קצת מאוחר מדי בשבילה. קיספרט פירט כי תחומים אלו יהיו זיכרונות הפלאש המשולבים בהתקני מחשוב וזיכרונות, פתרונות קניין רוחני בתחום זיכרונות ה-NOR (טכנולוגיה שנרכשה מסייפן), וכן בסגמנטים רווחיים של התעשייה האלחוטית. "ספנשן יכולה למנף את פורטפוליו המוצרים המגוון שלה ושירות הלקוחות בזמן שאנחנו ממשיכים לבדוק הזדמנויות לעסקאות אסטרטגיות", הוסיף קיספרט.

גם טובעת גם תובעת

בסוף נובמבר, כניסיון להציל משהו מעסקיה, הגישה ספנשן תביעה נגד חברת סמסונג, בטענה שענקית האלקטרוניקה הקוריאנית מפירה את הקניין הרוחני שלה בהיקף של מיליארדי דולרים. ספנשן דרשה שלא לאפשר למוצרים המבוססים על שבבי סמסונג להיכנס לארה"ב ופיצוי שעשוי להגיע לכמה מאות מיליוני דולרים. חלק מהקניין הרוחני נוגע לטכנולוגיה של סייפן.

ספנשן, הייתה עד לא מכבר אחת מחברות הענק בתחום השבבים, לאחר שהוקמה בסוף שנות ה-90 במיזוג בין חטיבת שבבי הפלאש של AMD ושל פוג'יטסו. היא החברה השנייה בשוק שבבי הזיכרונות שנכנסת להליך הגנה מפני נושים. בסוף ינואר הגישה קימונדה, יצרנית שבבי זיכרונות ה-DRAM - שוק שסובל מקשיים דומים - בקשה דומה, בעקבות אי קבלת סיוע ממשלתי וכישלון של החברה-האם אינפיניון, למכור חלק מנכסיה.