הייסנס מחפשת מו"פ בישראל: נציגיה נפגשו עם עשרות סטארט-אפים מקומיים

בין החברות: סיאנו, מודו, דיסקרטיקס ורד בנד ; צ'ארלי וונג, סגן נשיא לפיתוח עסקי גלובלי בתאגיד מוצרי הצריכה האלקטרוניים הסיני: "הבנו שכדי להתחרות בשמות הגדולים, אנחנו צריכים להציע חידושים טכנולוגיים משמעותיים וכאן יש טכנולוגיות פורצות דרך"

כרזה מצידם של תאגידים סיניים כי בכוונתם לרכוש, להשקיע ולשתף פעולה עם חברות טכנולוגיה ישראליות היא אירוע יוצא דופן ובוודאי פתח לתקווה בימי המשבר הקשים. הכרזה כזו סיפק בשלהי 2008 תאגיד מוצרי הצריכה האלקטרוניים הסיני Hisense.

בשבוע שעבר היה תורו של הצעד המעשי, כאשר הגיעה הנה משלחת של בכירים בתאגיד, בהם צ'ארלי וונג, סגן נשיא לפיתוח עסקי גלובלי; ד"ר לאן לין, מנכ"ל הייסנס אינטרנשיונל, ון-לין יאנג, מנכ"ל חברת הפיתוח של חטיבת הסלולר בתאגיד וגיא-גין זהן, מנכ"ל חברת הפיתוח של מסכי הטלוויזיה בהייסנס. הבכירים הגיעו כדי להיפגש עם עשרות חברות ישראליות, בהן סיאנו, מודו, דיסקרטיקס ורד בנד.

כולם מדברים על הצורך לפרוץ לשווקים במזרח, וסין היא בהחלט יעד נחשק עבור חברות טכנולוגיה ישראליות רבות. אבל, עצם החדירה לשווקים האלה היא קשה. עד היום היו בישראל נותני שירותים שהציעו קשרים בסין או קרנות הון סיכון ישראליות שיש להן פעילות בסין. אבל, הביקור של בכירי הייסנס בארץ הוא מקרה יוצא דופן בו הסינים מאותתים שהם מגלים עניין בהיי-טק הישראלי.

רוצה להיות GE

הייסנס, שהוקמה בשנת 1969, היא היום היא אחד מהשמות המוכרים בסין. בראיון בלעדי ל"גלובס" מספר וונג כי בעקבות החלטות אסטרטגיות שהתקבלו בהנהלת הייסנס, הגיע המשלחת לישראל כדי להשקיע, לרכוש ולחבור לחברות המקומיות. את שנת 2007 היא סיימה עם הכנסות בהיקף של 7 מיליארד דולר וכעת היא מבקשת להפוך מחברה מקומית המייצרת מכשירי צריכה אלקטרוניים, לחברה בינלאומית ממותגת ומובילה טכנולוגית.

"הבנו שכדי להפוך לבינלאומיים ולהתחרות בשמות הגדולים, אנחנו צריכים להציע חידושים טכנולוגיים", אומר וונג. "המכשירים שאנחנו מייצרים הם העסק שלנו, אבל השאיפה היא להיות בעתיד כמו GE, שהיא דוגמה ליצרן שהפך באמצעות חידושים טכנולוגיים למוביל עולמי ולמותג שמוכר בכל מקום".

וונג אומר שכיום ההוצאה של הייסנס על מו"פ עומדת על 5% מתקציב החברה. לדבריו, "זה שיעור נמוך יותר בהשוואה למשל לתאגידים כמו מיקרוסופט ואינטל. כרגע זו המידה הנכונה עבורנו, אבל אני מקווה שבעתיד נוכל להגדיל את ההשקעה במו"פ. הדרך שלנו לעבור ממצב של חברה מקומית-יצרנית לחברה טכנולוגית-חדשנית ובינלאומית, היא באמצעות מו"פ. הבנו שהדרך לפרוץ קדימה היא לא לפתח הכל לבד. לכן כעת אנחנו בוחנים אפשרויות ברחבי העולם, וגם בישראל".

*יש לכם שיתופי פעולה טכנולוגיים?

"לאחרונה חתמנו על הסכמים ומיזמים משותפים. למשל, בתחומי הטלפונים הניידים ומזגני האוויר אנחנו משתפים פעולה עם היטאצ'י ובתחום מכונות הכביסה עם חברת Whirlpool. יש לנו הסכמים גם עם IBM".

וונג מודה שהתאגיד הסיני זיהה את ישראל כמקור לטכנולוגיות מתקדמות, אך לא ידע כיצד לפעול כאן. את הסיוע הוא מקבל מחברת אקזיט טלקום, שלמעשה משמשת כמפיצת מוצרי הייסנס בארץ. עופר קידר, מנכ"ל חברת אקזיט, שמונה גם למנהל בהייסנס, ערך עבור התאגיד הסיני את המיון הראשוני של כ-100 סטארט-אפים שהביעו רצון להיפגש ולהציג לבכירי הייסנס את מרכולתם.

*למה דווקא ישראל?

"מנקודת מבט עסקית יש לנו נוכחות בישראל ושותף עסקי שיכול לעזור לנו. זיהינו שישראל יש הרבה אינטליגנציה, בוודאי ביחס לגודלה. יש כאן טכנולוגיות פורצות דרך, אך רובן חברות קטנות ובינוניות וצריך להכיר את השוק המקומי במטרה לגלות את השותפים המתאימים לנו. אחת מהסיבות לביקור הפעם הייתה הרצון שלנו לפגוש חברות בתחומי המכשור הרפואי ויותר מזה בתחומי ה-MRI. ראינו פה חברות מעניינות".

הייסנס סבורה שהפוטנציאל העסקי הוא דו-סטרי: "הייסנס יכולה גם לתרום לחברות הישראליות בגישה לשוק הסיני. אנחנו יכולים להציע לחברות שותף סיני הממוקם במצב מצוין ועם יכולות ייצור, שיסייע לחדור לשוק הסיני".

*מה יהיה המודל של שיתופי הפעולה?

"כרגע מיזמים משותפים זה המודל המתאים - להשקיע מעט בטכנולוגיה ולמנף אותה באמצעות יכולות הייצור, השיווק, וההפצה שלנו. חברות ישראליות יודעות היטב כמה התחרות בארה"ב ואירופה קשה. בסין זה קל יותר. עבור חברות עם טכנולוגיה פורצת דרך, יש בסין יותר פוטנציאל והתחרות קטנה יותר".

*ואתם מגיעים הנה דווקא במשבר?

"אנחנו מסתכלים על הטווח הארוך. אי אפשר לחכות שהמשבר יעבור ואז להתחיל לעבוד. אז יהיה מאוחר מדי".

*אינכם חוששים לעבוד עם חברות טכנולוגיה צעירות, שעתידן אינו ברור?

"בוודאי שקיים החשש, אך אנחנו מאמינים שהתזמון הכרחי. מי שרוצה להציע לשוק מוצרים חדשניים, צריך לקחת סיכון. אם נלך על בטוח, לא נוכל להציע חדשנות. החברות שבחנו אינן חברות רק של רעיונות. הן אולי קטנות אך יש להן מוצרים או אבטיפוס ויכולת להביא את הטכנולוגיה לייצור המוני תוך מספר חודשים עד שנה. זה מה שאנחנו מחפשים".

*בוודאי, על רקע המצב בשוק, היו הרבה מתעניינים.

"המשבר בהחלט מעודד הרבה חברות ומשקיעים להציע לנו חברות פוטנציאליות במחירים טובים".

לדברי קידר, הייסנס מתכננת לפעול בשני מישורים: "בטווח הקצר, לאתר טכנולוגיות שיכולות להשתלב במוצרי החברה במהירות, אפילו תוך כמה חודשים. בטווח הארוך אנחנו מחפשים את הטכנולוגיה פורצת הדרך שתוכל למנף את מוצרי הייסנס ולהפוך אותה למותג מוביל עם חדשנות משמעותית".