התסריט הקשה מתגשם והולך

גל אחרון יוביל את S&P לרמות נמוכות יותר, ובדרך יספק קצת בשר טרף לסוחרי היום

משה שלום סמנכ"ל פורקס איילנד ניהול תיקי מט"ח

התורה הטכנית, כמוה כמו כמעט כל דבר בחיים, יכולה להיות מסובכת ומתסכלת מאוד, או פשוטה ביותר ליישום. הדבר תלוי באופיו של המיישם, ובדרך שבה הוא בוחר לעשות זאת.

קיימים אינסוף כלים, אינדיקטורים ותורות משנה, ודי קל ללכת לאיבוד ביער הזה, מרוב עצים שצומחים בו. ניסיוני במקצוע, לימד אותי להשקיע את המאמץ העיקרי בגיבוש ארסנל מצומצם של כלים, המתאימים לאופיו של סוחר מסוים, ולפתח באמצעותם שיטה פשוטה שבה אפשר לבטוח לאורך זמן, כל עוד תנאי השוק מתאימים. בנית שיטה כזו, הנלמדת גם בקורסים, מהווה את השלב הראשון בדרך להצלחה בשוק ההון.

כמו שהזכרתי בעבר, אין די בשיטה, וכדי להצליח חייבים להוסיף לה משמעת וכללי ניהול כסף קפדניים, אבל בלי שיטה אין אפילו נקודת התחלה.

אציג לפניכם היום חלק מן השיטה שלי לבחינת מצבו של מדד ה-S&P500 האמריקני, ללא השקעה כספית או מאמץ מיוחד.

מדד זה מקובל כמייצג את השוק האמריקני כולו. למרות שהוא כולל רק 500 מניות, הרכבו אמור לייצג את הכלכלה האמריקנית למגווניה. משקל היתר של הסקטור הפיננסי הכביד מאוד על המדד לאחרונה, וזה בדיוק מה שהיה צריך כדי לקבל את התמונה הנכונה במשבר המתפתח.

תחילה, ברצוני להמליץ לכל העוקבים אחר השוק האמריקאי (המשפיע כל כך על כל האחרים) על אתר http://stockcharts.com. אתר מנויים זה, מחלק בחינם אינפורמציה יקרה מפז: הסבר על אספקטים של התורה הטכנית, גרפים יומיים ושבועיים של נכסים פיננסיים, וגרפים של מה שנקרא בלועזית: Market Indicators.

ללא תמורה ניתן שם לבחון אספקטים שונים ב"בריאות" המגמה, המתבטאת בכמות השיאים או השפלים החדשים, ה-VIX (סטיית התקן של האופציות המבטאת את חשש השחקנים הכותבים) ועוד.

אתרכז באחד מאינדיקאטורים אלה, בעזרת הגרף של כמות המניות במדד, הנמצאות מעל הממוצע הנע הפשוט (50 יום) שלהן. להלן הגרף היומי שלו:

משה שלום 3 במרץ אסנדפי


  1. מעוניינים להפיק גרף זה בעצמם ולעקוב אחריו, הסמל הוא
  2. $SPXA50.

  3. באוקטובר ובנובמבר בשנה שעברה (בשיא ירידות גל 3 מטה), כמות המניות שעמדו בקריטריון היה 2, 5, 13 וכן האלה. ערכים אלו, מציינים בבירור את שיאי הפסימיות והשפל באותה עת.

  4. בתיקון הטכני (גל 4) של תחילת השנה, קיבלנו כאן ערכים של סביבות ה-400 ומאז, מתקיימת התדרדרות מתמדת לקראת ערכי ה-50 בה נמצא האינדיקאטור כעת.

  5. ציון הגלים כאן מאוד מקורב, אבל מצביע ומחזק בזמן אמת את התפתחות השוק, לא רק מבחינת המחיר אלא גם מבחינת האווירה שבאה לידי ביטוי בפרמטרים שאינם משתקפים בגרף, ומבטאת היבט נוסף הנמצא מתחת לפני שטח.

  6. השילוב בין תנועת המחיר, בגרף שבועי רגיל, עם גרף כזה, יחזק את הסבירות הגבוהה, שכמנתחים טכניים עלינו להגיע אליה.
    במקרה זה - מחזק את העובדה שהמגמה השלילית לא נעצרה בתחתית שנרשמה בנובמבר.

זו דוגמא אחת למה שניתן להוסיף לארסנל הכלים הפשוטים העוזרים לנו להחליט.

לאחר שבחנו אינדיקאטור שימושי זה, הבה נבחן את הגרף היומי של המדד עצמו, וננסה להבין היכן הוא נמצא (הנתונים משקפים את מה שקרה עד יום שישי שעבר, אבל מה שקרה אמש (02-03-2009) תומך בכך:

משה שלום 3 במרץ אסנדפי 500



  1. המדד מבצע את גל 5 היורד מתחילת 2009. תתי-גל 1 ו-2 הסתיימו, ותת-גל 3 לקראת סיומו. לפי טכניקה המבוססת על מספרי פיבונצ"י (Fibonacci Projection), הסבירות הגבוהה לסיום תת-גל 3 נמצא באזור 684 או קרוב לכך.


  2. זו הסתברות ולא נבואה, והכוחות השליליים יכולים בהחלט להוריד את השוק נמוך מכך, אבל אם זה ייקרה (ובזמן כתיבת שורות אלו הוא נמצא באזור 706), נקבל אישור נוסף ל"היגיון" של השיטה ושל הכלי הנהדר הזה.

  3. בסיום תת-גל 3, נהיה כנראה עדים לתיקון טכני (תת-גל 4) אשר לפי חוקי אליוט, איננו יכול לעלות מעבר ל-804, כי זה מהווה את הגבול של טריטוריית תת-גל 1.
    חוק בל יעבור הוא שגל 4 אינו חודר לשם.

  4. כמו שקוראיי כבר קראו בעבר, ציינתי שאזור 650-630, הוא היעד הסביר הסופי של השלב הזה במשבר, ונראה שתת-גל 5 מטה (שיבוא לאחר תת-גל 4 כמובן) יצליח לעשות זאת.

מסקנה

למרות שהתורה הטכנית מציינת במפורש שגרף המחיר הוא הכול, והכול נמצא בו, יש אינדיקאטורים נוספים. למשל, זה המצביע על כמות המניות מעל או מתחת לממוצע נע מסוים. אינדיקטורים מסוגו מוסיפים לנו מידע על התרחשויות מתחת לפני שטח ונותנים את תחושת הקיצוניות שבה נמצא השוק ברמת ה"סנטימנט" שלו.

על המצב הנוכחי נוכל לסכם ולומר:

הכול הולך לפי התסריט: גל 5 יורד, ומסיים, יוביל את המדד לרמות נמוכות יותר. בתוכו, תתי-הגל, ייתנו בשר לסוחרי היום, אבל למשקיעים ארוכי הטווח, כנראה שיש עוד זמן כדי לחשוב על איסוף מסיבי של סחורה.

משה שלום מעביר במסגרת פורקס-אילנד (http://www.forexiland.co.il) קורסים בניתוח טכני ומט"ח.

המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולציין "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בגוף המייל.

משה שלום הינו מנתח טכני בכיר, והוא עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.