עיתון כוויתי: בכיר חמאס שביקר בעזה קיבל מכתב מגלעד שליט

מוסא אבו-מרזוק קיבל מכתב מגלעד שליט אותו יעביר לידי הסורים ; בכיר אחר בחמאס אומר היום: "עסקת שליט מועדת לכישלון, לא תהיה התקדמות בקרוב"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

איתותים חיוביים מדמשק? העיתון הכוויתי "אל-ג'רידה" מדווח הבוקר מפי מקורות פלסטיניים ברמאללה, כי בכיר חמאס בדמשק מוסא אבו מרזוק, שביקר בסוף השבוע ברצועת עזה, נועד עם בכירי הזרוע הצבאית של החמאס ביניהם פעילי הארגון שחטפו את גלעד שליט. במהלך הביקור קיבל, על פי הדיווח, אבו מרזוק מכתב מהחייל השבוי והוא צפוי להעבירו למשרד החוץ הסורי. המקורות ציינו כי לא ידוע לאן יועבר אותו המכתב לאחר מכן. החמאס לא אישר את הדיווחים.

בתוך כך, ממשיך הארגון בלוחמה הפסיכולוגית מול ישראל. הארגון עסוק אמנם בימים אלו בשיחות הפיוס ובפסגה לשיקום עזה, הנערכים במצרים - אך שב ומאותת לתושבי עזה: ישראל היא האשמה בעיכוב עסקת האסירים, ובחתימה על הסכם הרגיעה. בכיר חמאס בדמשק, מוחמד נזאל, אומר כי "עסקת השבויים מועדת לכישלון, בשל התנאים שמציבה ישראל בפני חמאס".

נזאל, שהופעותיו בתקשורת הצטמצמו במידה ניכרת מאז מבצע "עופרת יצוקה", מנסה כמו יתר חברי הלשכה המדינית להפיג מעט מהלחץ העצום של הרחוב העזתי, המופעל על הארגון בחודשיים האחרונים. ההרס והחורבן שהביא החמאס על הרצועה, והעובדה שאלפי אסירים פלסטינים עדיין יושבים בבתי הכלא בישראל, הורידו את התמיכה בארגון לשפל חסר תקדים.

"לא תהיה התקדמות חיובית בתקופה הקרובה במימוש העסקה"

"המחלוקת הפוליטית בתוך הישות הציונית, היא שמשפיעה על הרגיעה", אומר נזאל. "בגלל הפוליטיקה, החליט אולמרט לקשור את הסכם הרגיעה לעסקת שחרורו של החייל". לדבריו, "עסקת החילופים מסובכת, בשל התנאים של שני הצדדים". עם זאת, באופן טבעי הוא ממהר להטיל את מלוא האחריות על המצב על ישראל, ואומר כי התנאים שמציבה ישראל הם שמעכבים את ביצוע העסקה.

בעניין הרגיעה עצמה, רומז נזאל על כך שסבלנותו של הארגון לא תיארך ימים רבים: "הרגיעה הקיימת כעת היא כורח המציאות. אין שום הסכם מסודר עליו סוכם". גם בעניין הזה הוא משליך את האחריות על ישראל: "הכדור כעת במגרש הציוני. גם מצרים אמרה זאת, וגם עמוס גלעד הודה בכך, לפני שהורחק מתפקידו".

נזאל שפך מעט אור על המגעים לקראת עסקת השבויים בתקופה האחרונה: "לעיתים המגעים מתקדמים, ולעיתים הם נתקעים. התנאים הנוכחיים שמציבה ישראל לא מקובלים על החמאס". בשל כך, סבור נזאל "כי לא תהיה התקדמות חיובית בתקופה הקרובה במימוש העסקה". הוא שב ותלה זאת בשינוי עמדתה של ישראל, וחוסר הפגנת הגמישות בתנאיה. "אם לא יחול שינוי בעמדת ישראל, אני סבור שנהיה רחוקים ממימוש עסקת השבויים", אמר נזאל.

חמאס נשאר קירח משני הצדדים

כיתר בכירי החמאס, החליט נזאל גם להתייחס לדיווחים בישראל על הביקורת בצה"ל בגין התמוססות הישגי מבצע "עופרת יצוקה". "בישראל תקום בקרוב ועדה נוספת, כמו וינוגרד, שתדון בכשלי המלחמה, ותחשוף את האמת". הוא גם שב וטען כי יש להעמיד את בכירי "הישות הציונית" לדין בגין פשעים בין-לאומיים שבוצעו לטענתו בעזה.

ההתבטאויות הללו של בכירי חמאס, לצד התבטאויות נוספות, מעידות רק על המצוקה בה נמצא הארגון. נראה כי פעם נוסף הוא נשאר "קירח משני הצדדים": בלי הסכם עם ישראל, וכפי שזה נראה - גם בלי תוצאה ממשית בשיחות הפיוס עם בכירי הפת"ח בקהיר. כעת ינסו בארגון, לכל הפחות, ליטול חלק פעיל בשיקום הרצועה, ולקבל לפחות חלק מ-5 מיליארדי הדולרים שנאספו עבור עזה אתמול במצרים.