ליברמן: "אם אהרון ברק חלה בחיידק הפוליטי - שיקים מפלגה ויתמודד לכנסת"

עקב פרסומים כי נשיא העליון לשעבר ביקש מיו"ר העבודה אהוד ברק להצטרף לממשלה כדי למנוע את מינוי דניאל פרידמן לשר המשפטים, אמר ליברמן: "התערבות הרשות השופטת עוברת כל גבול" ; ברק הכחיש את הפרסומים

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, יצא היום (ג') במתקפה נגד נשיא בית המשפט העליון לשעבר, הפרופ' אהרון ברק, בעקבות הפרסום כי השופט בדימוס העביר מסרים ליו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, להצטרף לממשלת נתניהו כדי לעצור את מינוי דניאל פרידמן לשר המשפטים. "אם אהרון ברק רוצה להיכנס לפוליטיקה שיקים מפלגה וירוץ יחד עם השופטים לכנסת. אם הוא חלה בחיידק הפוליטי שיקים מפלגה ויתמודד", תקף ליברמן את המעורבות הפוליטית של הנשיא בדימוס.

אהרון ברק, מצידו, הכחיש את הפרסומים בעניינו. "מעולם לא הייתי מעורב בהרכבת ממשלות, וגם כיום אין לי שום מעורבות פוליטית ולא היה לי קשר בנושא הזה ליו"ר מפלגת העבודה", מסר. "כל ניסיון לייחס לי מהלכים בעניין זה, הוא שגוי. לא היו דברים מעולם. מן הראוי שמי שמגיב בנושא, יבדוק איתי האם היו דברים מעולם". ברק הוסיף כי "אני סבור שמינויו של פרידמן לשר המשפטים ימשיך לגרום נזק למערכת המשפט, ובעניין זה הבעתי את דעתי בפומבי. מעבר לכך אינני רואה לנקוט כל עמדה הקשורה להרכבת הממשלה".

ליברמן אמר כי "ההתערבות של הרשות השופטת במחוקקת עוברת כל גבול" ורמז כי לא מדובר בפעם הראשונה שברק מתערב במערכת הפוליטית. "לא הצבעתי לציפי לבני, אבל הבנתי שאהרון ברק היה גם אחד הגיבורים של הכתבה כנגד ציפי לבני בזמן הכי קריטי", אמר ליברמן, כשהוא מתכוון לכתבתו של העיתונאי ארי שביט ב"הארץ" ערב הבחירות, שבה צוטטו בכירים בעילום שם נגד כשירותה של לבני לכהן כרה"מ.

ליברמן הבהיר כי ישראל ביתנו תמשיך להתעקש במסגרת המו"מ הקואליציוני על מינוי פרידמן לשר המשפטים, תוך הסתייגות כי "אף תיק לא יהיה מכשול בדרך להרכבת הממשלה". לדבריו, מפלגתו תציב את ברית הזוגיות ושינוי שיטת הממשלה כקווים אדומים.

שקיפות מלאה

באשר לטיעונים כי ליברמן מעדיף כי פרידמן ישמש כשר המשפטים בשל החשש כי יוגש נגדו כתב אישום בקרוב, אמר יו"ר ישראל ביתנו כי "זכינו ל-15 מנדטים בשקיפות מלאה. הלכנו לבחירות כשהחקירה היתה בעיצומה וזכינו ל-15 מנדטים, הציבור ידע בדיוק למי הוא מצביע".

חבר מפלגתו של ליברמן, ח"כ דוד רותם, ביטל אף הוא את הטיעון ואמר כי ממילא שר המשפטים לא יכול להתערב בשיקול דעתה של הפרקליטות בכל הנוגע לכתבי אישום. הוא הבהיר כי ההתעקשות למינוי פרידמן נובעת מהעובדה שאמון הציבור במערכת המשפט יורד משנה לשנה, "ופרידמן הוא זה שיכול לתקן את המערכת".

"פגיעה בדמוקרטיה"

פרסום הידיעה היום על מעורבותו כביכול של ברק עורר תגובות סוערות במערכת הפוליטית. גורמים משפטיים אמרו היום כי "המתקפה הזו היא אחד הדברים הלא יאומנים שקרו בישראל. הבחירות הוכיחו שרפורמת פרידמן נמצאת היום בלב הקונצנזוס הישראלי וכל המקטרגים באים מקרב המיעוט, מהשוליים של המפה הפוליטית ובגיבוי שופטים מבית המשפט העליון, שמנסים באורח לא דמוקרטי לפגוע בתוצאות הבחירות".

גם יו"ר קדימה, ציפי לבני, התבטאה בנושא ואמרה כי "אם אכן שופטים בדימוס מתערבים במערכת הפוליטית זה לא ראוי. הצורך של הדמוקרטיה הישראלית הוא להפריד בין שתי המערכות". לדבריה, אותם אישים משתמשים במעמדם כשופטים בדימוס וקוראים את הדברים מלשכותיהם.

"אני מסרבת לקבל את המלחמה האישית של שופטים נגד פרידמן. אם לשופטים יש ביקורת על רפורמה של פרידמן שישמיעו את הביקורת לגופו של עניין ולא לגופו של אדם".

לטענתה, פרידמן ראוי להיות שר משפטים "וזאת למרות שאני חולקת על חלק מהרפורמות שהוא מציע".