הבורסה בת"א ננעלה ברמות הגבוהות של היום; המעו"ף עלה ב-2.3%; החברה לישראל זינקה ב-10.1% וכי"ל ב-5.5%

גלובס tv מדד הנדל"ן בלט לחיוב בעלייה של 3.7% ; טבע ירדה ב-1.2% ; וריפון טיפסה ב-8.5% ; ויטה פרי גליל זינקה ב-70.4% עד שהופסק בה המסחר ; מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בפברואר ב-0.8%

הבורסה בת"א ננעלה ברמות הגבוהות של היום על רקע הציפיות לפתיחה חיובית בוול סטריט ועליות השערים בבורסות באירופה, כמו גם העליות שנעלו את המסחר בבורסות באסיה. המעו"ף עלה בסיום ב-2.3% ומדד הנדל"ן בלט לחיוב כשזינק ב-3.7%.

בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניותיה של החברה לישראל שזינקו ב-10.1% וכי"ל שהוסיפה 5.5% , לשלילה בלטה טבע שאיבדה בסיום 1.2%, בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים, כשמדדי התל בונד הוסיפו 0.7%-0.4%.

היום יתבצע פדיון מק"מ של סדרה 0818 בהיקף 5.8 מיליארד שקל. חשיבותו של הפידיון היא בבחינה של הגיוסים (הנפקות) של מק"מ מולו באותו חודשהנתונים יראו האם בנק ישראל גייס יותר החודש או שנזרקו לשוק יותר כספים כתוצאה מעודפי פידיון.

מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בפברואר ב-0.8%

חודש פברואר עמד בסימן הבחירות לכנסת ה-18 ומשבר כלכלי הולך ומעמיק; שני אירועים שמשתקפים במדד אמון הצרכנים. החודש רשם המדד ירידה קלה של חצי נקודה ל-62.8 נקודות, לאחר שבינואר נפל ב-7.2 נקודות לשפל של חמש שנים. המדד המורחב, הכולל את רכיב הציפיות הנוגעות לשוק התעסוקה, רשם החודש ירידה של 0.8%, וממשיך להתבוסס ברמת שפל. כדי להמחיש את גודל הבעיה בשוק התעסוקה ניתן להתבונן במאזן נטו של הרכיב שעמד בסוף פברואר על -43.7 נקודות, לעומת מאזן נטו חיובי של 4.2 נקודות ביוני 2007, עוד בטרם פרץ לתודעה משבר ה"סאב-פריים".

המדד, מבית "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מצביע על אפשרות שהציבור הישראלי נכון להעניק אשראי לממשלה החדשה שתקום, ובעיקר מצפה לצעדי המדיניות הראשונים של הממשלה החדשה בכדי להעריך עד כמה זו תוכל להתמודד עם המשבר. עיקר הפסימיות אצורה ברכיב הערכת הציבור את מצב המשק בהווה; הנתון השוטף של רכיב זה מתחיל להזכיר את הרמות שנרשמו במיתון הקודם. סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מראה שכ-73% מהמשיבים הגדירו את מצבו הכלכלי של המשק כרע, לעומת 46.5% שחשבו כך בפברואר אשתקד.

גאון בית השקעות: מגמת הירידות בחו"ל ובישראל תימשך

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות, מסר היום כי השווקים בעולם והחוזים העתידיים בוול סטריט שואבים עידוד מדברי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אשר התנהג אמש כמו יועץ השקעות ואמר כי המניות, ברמתן הנוכחית, מהוות הזדמנות השקעה טובה לטווח הארוך. דברים אלה, בצירוף התחזיות האחרונות של ה'פד' לפיהן הכלכלה האמריקנית תתחיל להתאושש ברבעון האחרון של השנה, הינם ניסיון פסיכולוגי לתמוך בשווקים הפיננסים.

עם זאת, יש לזכור כי לאמירות כאלה ישנה השפעה בטווח הקצר, אך בסופו של דבר הנתונים הכלכליים יכריעו את הכף, והנתונים הללו לא צפויים להיות טובים בעתיד הנראה לעין. "אנו מעריכים כי מגמת הירידות בחו"ל ובישראל תימשך. יש לזכור כי החודש מתחילה באמת עונת הדוחות הכספיים בארץ, ובעוד שבשוק מצפים לדו"חות גרועים, יתכנו עוד הפתעות שליליות מצד חברות מסוימות, מה שיוסיף עוד שמן למדורה.

מדד המעו"ף ; ת"א-100 ; תל-טק 15 ; מדד הבנקים ; נדל"ן 15

מניות בכותרות

אתמול בערב פורסם כי ה-FDA הרחיב את ההתוויה לשימוש בקופקסון של טבע לטיפול בחולים לאחר אירוע קליני ראשון העשוי להעיד על טרשת נפוצה. אישור מנהל המזון והתרופות האמריקני ניתן לאחר אישור דומה מפברואר 2009 של הרשות הרגולטורית לתרופות ומוצרי בריאות (MHRA) במשותף עם 24 מדינות האיחוד האירופי.

בנוסף נראה כי ישנה תחרות נוספת לטבע בתחום הגנריקה: פייזר האמריקנית תשווק בארה"ב ובאירופה תרופות גנריות של אירובינדו ההודית. פייזר מתעתדת להגיע עד 2013 להגיע להיקף של מיליארד דולר מכירות של תרופות גנריות. החברה תבחן אפשרויות להגדלת נתח השוק בתחום הגנריקה במדינות המתפתחות - הודו, סין ורוסיה.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע עליות השערים שרשמו אמש מניות הדשנים הגדולות בוול סטריט, וכן על רקע המיזוג האפשרי בענף הדשנים: K+S הגרמנית, מתחרתה של כי"ל, שוקלת הצעת רכש לקומפס מינרלים. ה"דיילי טלגרף" דיווח כי K+S מתכוונת להגיש הצעת רכש בהיקף של 2.4 מיליארד דולר במזומן בעבור קומפס.

בתוך כך, מניית כי"ל עשויה לקבל אפסייד, על רקע דיווחים של מכון מחקר השווקים סרטיקון, בקרב חוג המנויים של המכון, בדבר המשא-ומתן בין סין, יבואנית האשלג מהגדולות בעולם, לבין יצרניות האשלג הגדולות לגבי מחירו של טון אשלג. ע"פ הדיווחים, הסינים התרצו, ולא יבקשו הנחה במחיר המינרל, שצפוי לעמוד ב-2009 סביב 580 דולר לטון, מחירו מהשנה החולפת. משמעות הדבר מבחינת יצרניות האשלג, וכי"ל בתוכן, היא שכעת הן יוכלו למכור יותר בקלות את מלאי האשלג הגדול שצברו במאגרים, מה שיקל על הפעילות השוטפת וישפיע באופן חיובי גם על המכירות.

מניות הבנקים לאומי , פועלים , דיסקונט מזרחי טפחות והבינלאומי 5 ריכזו עניין על ההתפתחויות במגזר הפיננסי אמש בוול סטריט ותוכניות הסיוע המתחדשות של הממשל.

וריפון דיווחה אמש כי הכנסותיה עלו ברבעון הפיסקלי הראשון של 2009 ב-15% ל-214 מיליון דולר. הרווח הנקי המתואם היה 17 סנט למניה לעומת 4 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2008. בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד חשבונאי נקי של 2.15 דולר למניה או 182 מיליון דולר, פי 5.5 לעומת ההפסד ברבעון המקביל אשתקד.

סאפיינס , המוחזקת בשיעור של כ-70% על ידי חברת פורמולה מערכות , עברה ברבעון הרביעי לרווח נקי מתואם של כ-1.3 מיליון דולר, שהם 6 סנט למניה. זאת, לעומת הפסד של כ-1.05 מיליון דולר, או 5 סנט למניה, ברבעון המקביל ב-2007. על בסיס GAAP, הרווח הנקי הסתכם בכ-1 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-1.1 מיליון דולר ברבעון המקביל.

עסקה שנייה השנה לפרוטרום - רוכשת את חברת FSI האמריקנית בתמורה ל-17.2 מיליון דולר במזומן. נקבע מנגנון תשלום תמורה עתידית המבוסס על ה-EBITDA הממוצע של FSI בשנתיים הבאות כך שהתמורה הכוללת בעסקה עשויה לנוע בין 27 מ' ד' ל-13.15 מ' ד' מחזור המכירות של FSI ב-2008 הסתכם ב-11.51 מ' דולר.

חברת נגב קרמיקה , דיווחה היום על תוצאות שיא לשנת 2008. הרווח הנקי רשם זינוק של למעלה מפי 2 ל-19.5 מליון שקל. תזרים מזומנים שיצרה החברה הסתכם בסיום שנת 2008 ב-26 מיליון שקל - פי 3 יותר מהתזרים ב-2007. ברבעון הרביעי החברה סיימה עם רווח נקי של 3.6 מיליון שקל לעומת 2.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 38.4%.

קבוצת לוינשטין רכשה את הקומות שהציעה גמול נדל"ן למכירה במגדל לוינשטיין בתל אביב תמורת 26 מיליון שקל. כזכור, בדצמבר חשף "גלובס" כי גמול נדל"ן, החברה הבת של גמול השקעות שבשליטת ליאון רקנאטי, העמידה למכירה את שטחיה בקומות 22 ו-23 במגדל שבדרך מנחם בגין. מדובר בשתי קומות משרדים בשטח של 985 מ"ר כל אחת - ביחד 1,970 מ"ר וכן ב-25 מקומות חנייה. שתי הקומות מאוכלסות במלואן ולוינשטיין תגבה דמי שכירות בסך 2.6 מיליון שקל המשקפים תשואה של כ-10%.

עלות שכרו של עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום , בשנת 2008 הגיעה ל-10.9 מיליון שקל, כ-909 אלף שקל בחודש. כך עולה מהמסמך השנתי שהגישה החברה לרשות לני"ע האמריקנית (F-20). בנוסף קיבל שפירא בונוס בסך של 3.5 מיליון שקל, ו-5.3 מיליון שקל תוספת לתוכנית האופציות שלו.

בנק לאומי הודיע היום על תוצאות פגישה שהתקיימה הבוקר בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אנשי צוותו ונציגי ויטה פרי גליל , לבין נציגי יו"ר לאומי איתן רף ונציגי יו"ר דיסקונט שלמה זוהר ואנשי צוותם - בעקבות ההצעה שהגישו אתמול בעלי חצי חינם לרכישת ויטה פרי גליל. בפגישה עדכנו נציגי הבנקים כי המציעים האחרים הסירו את הצעותיהם לרכישת ויטה, וכי הצעתם היא היחידה שנותרה על הפרק, ולפיכך לא יתקיימו היום אסיפות נושים לדיון בהצעות. במהלך הפגישה התחייבו הבנקים לכסות את ההתחייבויות הכספיות הנובעות מהסכמי השכר ומהסכמי הפרישה לעובדי פרי גליל, וציינו כי הרוכשים - זכי שלום ומשפחת קופרלי, הודיעו שימשיכו להעסיק את העובדים עפ"י ההסכמים הנהוגים במפעל כיום.

מינויו של אייל לפידות למנכ"ל הפניקס עלול להתעכב על רקע הבהרות שביקשה דלק מרשות ני"ע, בעניין האופציות שמחזיק לפידות בדלק ישראל. כך נודע ל"גלובס". החברה פנתה בימים האחרונים לרשות בשאלה האם מינויו של לפידות דורש רק אישור דירקטוריון, או שמא גם את אישור האסיפה הכללית של דלק.

ל"גלובס" נודע כי הפורטל נענע10 ואתר nrg מקבוצת "מעריב " מקיימים מגעים במטרה ליצור הסכם הדדי לשיתוף תכנים, ומכירת מדיה משותפת. עוד נודע ל"גלובס" כי במקביל, nrg מנהלת מגעים גם עם חברת התוכן הסלולרי לוגיה. על פי ההסכם המתגבש, אתר נענע10 ייהנה מתכני החדשות של עיתון "מעריב", ובתמורה יאפשר ל-nrg לפרסם באתר שלהם תכנים חדשותיים שיגיעו מערוץ 10 הטלוויזיוני. בכך, מקווים שני האתרים, הם יצליחו להגדיל את החשיפה והטראפיק שלהם, ולהתחרות בשחקנים המובילים - וואלה ו-ynet.

חברת הראל השקעות השלימה את שלב ד' ברכישת קניון הגבעה בגבעת שמואל מידי גינדי השקעות, תמורת 13.6 מיליון שקל. באוגוסט האחרון השלימה החברה את רכישת שלבים א', ב', וג' תמורת 149 מיליון שקל בתוספת מקדמות בסך 27 מיליון שקל.

מניות הטכנולוגיה ממשיכות לבלוט, לאחר שאתמול הובילו את מדד התל-טק לירידה של 1.5% בערכו, על רקע פרסום הדו"חות הגרועים של נורטל הקנדית. נציין את החברות שמושפעות מהם: אודיוקודס , אלווריון , רדוור , בזק , סלקום , טלדור , HOT ונייס .

IDB פיתוח מקבוצת IDB תימחק מהמסחר בבורסה באחד-העם, בסיומו של שבוע המסחר הנוכחי.

אג"ח בכותרות

חברת דירוג האשראי S&P מעלות חותכת את דירוג האג"ח של אפיק הירדן , חברת הבינוי ופיתוח הנדל"ן הפרטית שבשליטת יאיר ושלמה עיני ב-16 דרגות ל-"CC" מ-"-AA", הדירוג הרביעי בגודלו. הדירוג החדש גבוה רק בדרגה אחת מדירוג חדלות הפירעון, הנמוך ביותר, ומיוחס כ"דירוג ברמת השקעה ספוקלטיבית ברמה נמוכה במידה רבה מאוד".

[לאתר המעו"ף]