הציבור בוחר להמתין: יציבות במדד אמון הצרכנים של ישראל - בהמתנה לצעדי הממשלה החדשה

1 מכל 7 ישראלים מגדירים את מצב המשק כרע, לעומת פחות ממחצית המשיבים שחשבו כך בפברואר 2008; המדד ירד ב-0.8% בפברואר ; להורדת חוברת המדד

חודש פברואר עמד בסימן הבחירות לכנסת ה-18 ומשבר כלכלי הולך ומעמיק; שני אירועים שמשתקפים במדד אמון הצרכנים. החודש רשם המדד ירידה קלה של חצי נקודה ל-62.8 נקודות, לאחר שבינואר נפל ב-7.2 נקודות לשפל של חמש שנים.

המדד, מבית "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מצביע על אפשרות שהציבור הישראלי נכון להעניק אשראי, גם אם במשורה, לממשלה החדשה שתקום, ובעיקר מצפה לצעדי המדיניות הראשונים של הממשלה החדשה בכדי להעריך עד כמה זו תוכל להתמודד עם המשבר.

עיקר הפסימיות אצורה ברכיב הערכת הציבור את מצב המשק בהווה; הנתון השוטף של רכיב זה מתחיל להזכיר את הרמות שנרשמו במיתון הקודם. סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מראה שכ-73% מהמשיבים הגדירו את מצבו הכלכלי של המשק כרע, לעומת 46.5% שחשבו כך בפברואר אשתקד.

שאלה מהותית היא שאלת עתיד הצריכה הפרטית במשק בהמשך השנה; בהקשר זה נציין, כי נתוני המגמה של המאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) של רכיב ציפיות הציבור באשר למצבו הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים - העומד עתה על -4 - בשילוב נתוני כוונות קניות לא שוטפות - המשקפים שפל של שלוש וחצי שנים - תומכים בהערכה שתירשם האטה נוספת בגידול בצריכה הפרטית.

המדד המורחב, הכולל את רכיב הציפיות הנוגעות לשוק התעסוקה, רשם החודש ירידה של 0.8%, וממשיך להתבוסס ברמת שפל. כדי להמחיש את גודל הבעיה בשוק התעסוקה ניתן להתבונן במאזן נטו של הרכיב שעמד בסוף פברואר על -43.7 נקודות, לעומת מאזן נטו חיובי של 4.2 נקודות ביוני 2007, עוד בטרם פרץ לתודעה משבר ה"סאב-פריים".

אפרופו משבר ה"סאב-פריים" בארץ הולדתו, ארה"ב, קרס החודש מדד אמון הצרכנים של ה-Conference Board ב-12 נקודות ונפל לרמתו הנמוכה ביותר מאז ומעולם 25 נקודות. בישראל, כך נראה, הציבור נשאר פסימי פחות.

לחוברת המדד: http://smile.globes.co.il/research/feb2009.pdf