כלל פיננסים לאחר הזינוק שרשמה הבורסה בשנחאי: "אנו מאמינים שסין תתאושש מהר ותוביל את הצמיחה העולמית"

המדד המשולב של הבורסה הסינית טיפס ב-6.1%, הגבוה מאז פרסם תוכנית התמריצים הראשונה ; לזינוק תרמו הערכות כי היא תודיע על תוכנית תמריצים חדשה

מדד מנהלי הרכש בסין לחודש פברואר פורסם היום (ד') והצביע על 49 נקודות, כלומר, עצירה מוחלטת כמעט של התכווצות התעשייה הסינית. זאת, כיוון שערך של 50 הוא קו פרשת המים, כאשר ערך מתחתיו מעיד על התכווצות המגזר ומעליו על התרחבות התעשייה.

אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות כלל פיננסים, מציין שמאז אוקטובר האחרון העיד במדד על התכווצות - שהגיעה לשיאה בנובמבר (38.8 נקודות). "נתון זה חיובי למחצה לגבי שאר העולם; מצד אחד הוא מאותת על יכולתה של סין לתמוך בכלכלתה, אך במרכיבים שקשורים לשאר העולם, ביצוא ובייבוא של התעשייה הסינית, אנחנו ממשיכים לראות התכווצות, (43.4 ו-41.8 בהתאמה)", הוא כותב היום בסקירתו.

ניתוח של רכיבי המדד מלמד כי תוצרת התעשייה הסינית התרחבה בפברואר (51.2 נק'), הזמנות חדשות עלו ל-51.2 נק', אך המלאים המשיכו לרדת (45.6 נק') ומספר המועסקים ירד גם הוא (46.1 נק').

"למרות הסינרגיה המתכווצת מול שאר העולם, בהשוואה לחודש הקודם אנו מזהים כי בכל זאת חל שיפור גם בסעיפים אלה וההתכווצות בהם מתונה מהחודשים הקודמים והשיפור המשמעותי ביותר היה דווקא בסעיף ההזמנות החדשות לייצוא (עלייה של 9.7 נק')", ציין.

כמובן, התוכניות הכלכליות החדשות במדינה לא נפקדות מעיניו של כהנוביץ, אשר מזכיר כי סין הודיעה על כוונתה להגדיל את הוצאותיה הצבאיות ב-2009 בשיעור של 14.9% ועל הערכות כי היא תודיע על תוכנית תמריצים חדשה, אשר הביאו לזינוק במדדי המניות במדינה.

באופן כללי, סין צמחה ברבעון האחרון ב-6.8% וממוצע תחזיות האנליסטים מעיד כי כלכלתה תאיץ את קצב צמיחתה לאורך הרבעונים הבאים מ-7.05% ברבעון הראשון ועד 8.5% ברבעון הרביעי ותישאר בקצב זה גם ב-2010. סין צפויה להמשיך להחזיק בעודף בחשבון השוטף שלה בשנתיים הקרובות, 6.45% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) ב-2009 ו-5.1% ב-2010.

מדד ההנג סנג בהונג קונג המהווה את עיקר ההשקעה של זרים בסין, עלה היום בהובלת מדדי הקמעונאות והביטוח. הבורסה בשנחאי זינקה ב-6.1%, השיעור הגבוה ביותר מאז ה-10 בנובמבר, אז פורסמה חבילת התמריצים הראשונה במדינה, מציין הכלכלן. "למרות הספקות שקיימים לגבי דיוק הנתונים שמפורסמים בסין, אנו נוטים להאמין בהם - ומאמינים ביכולתה של סין להתאושש מהר ולהוביל את הצמיחה העולמית".