הישרדות (איי המלאבס)

איך שמחו במכבי פ"ת שבית"ר חזרה למאבק האליפות. כי בית"ר תבוא בשבת לאורווה, והאוהדים שיירדו מירושלים ימלאו כמה כיסאות ויכניסו קצת כסף לקופה ; איך מתנהל מועדון כדורגל בלי קהל, שהספונסרים בורחים רגע אחרי שהם חותמים, ושהנשיא שמביא כסף מהבית מגורש על ידי האוהדים? רמז: מחכה לאקזיט הבא שישלח את הילד טל בן חיים לחו"ל

כל אוהד כדורגל ממוצע מכיר את הבדיחה הידועה ההיא עם המונית. זאת שמספרת איך מגיעים אוהדי מכבי פ"ת למשחקי החוץ. אבל גם במשחקי הבית המצב לא טוב בהרבה. מכבי פ"ת היא הדוגמה הקיצונית ביותר בליגת העל לקבוצה שלא באמת מכניסה כספים מהקהל שלה. היכולת שלה לשרוד על רקע הבעיה הבלתי פתירה הזאת היא די מרשימה, אבל למען האמת, מתקבלת התחושה שהכל במועדון הזה נמצא על כרעי תרנגולת.

בתחילת העונה איים הנשיא עמוס לוזון לפרוש, הספונסרים ברחו והעתיד נראה קודר. הסרט הזה יחזור כנראה בכל עונה, עד שהקהל יתחיל להעריך יותר את הבוס או עד שטייקון כלשהו יגיע למשחק הדרבי, יראה קהל שממלא יציעים ויחליט להיכנס כבעל עניין.

בשבת אין דרבי עם הפועל, והאצטדיון שוב לא יהיה מלא. אבל בקבוצה קיבלו בשמחה גדולה את העובדה שבית"ר חזרה למאבק האליפות השבוע. 2,000 האוהדים הירושלמים שיגיעו למשחק יהיו מתנה כספית אדירה לקבוצה, שחיה מבשורות פיננסיות רעות לבשורות פיננסיות רעות עוד יותר.

למרות שהיא הקבוצה השנייה הכי ותיקה בישראל (נוסדה ב-1912), למכבי פ"ת אין קהל. חלק מהעניין כמובן הוא חוסר הצלחות, הקבוצה מעולם לא זכתה באליפות, וקשה לזכור מתי בכלל היתה קרובה להתמודדות על התואר. למרות זאת, בקבוצה מרוצים. "למכבי פ"ת יש אוהדים", מתעקש היו"ר שינו זוארץ. "הם לא מגיעים כמו בקבוצות הגדולות, אבל הם איכותיים ומכניסים כסף". פ"ת מוכרת כ-1,000 מנויים בעונה. רוב האוהדים שמגיעים למשחקים שלה רכשו את המנוי המוזל בתחילת העונה (400-500 שקל בממוצע), כאשר יתר הקהל רוכש כרטיסים ומגיע בהפוגות. "אנחנו מכניסים 600 אלף שקל בעונה מאוהדים. ההכנסות מגיעות בעיקר מרוכשי המנויים ומתורמים", מוסיף זוארץ.

שאלה מס' 1: מאיפה הכסף?

אז איך בכל זאת הצליחה פ"ת להעמיד השנה תקציב של 16 מיליון שקל? התשובה הראשונה לשאלה הזאת היא עמוס לוזון. הבעלים של המועדון דיווח בעבר כי הוא משקיע מדי עונה סכום שנע בין 2 ל-5 מיליון שקלים בקבוצה, למרות שגורמים לא רשמיים מדווחים על פחות. בשורה התחתונה, הכסף של לוזון עוזר לפ"ת להחזיק את עצמה מעל המים. לפי ההערכות, עד היום השקיע לוזון כמעט 40 מיליון שקל במועדון (ממוצע של קצת יותר משלושה מליון שקלים בעונה).

רק שלעמוס לוזון קצת נמאס. בתחילת העונה איים עמוס לפרק את העסק והודיע על עזיבה. בקבוצה דיווחו כי הסיבה לא היתה רק כלכלית, אלא נבעה בעיקר מחוסר ההערכה של הקהל, שקרא לו ללכת. חודשיים אחר כך, כצפוי, לוזון חזר. "החזרתי אותו בכוח", מסביר היום זוארץ. "הבהרתי לעמוס שבלעדיו לא נוכל להביא אף זר. אמרתי לו: 'אם אתה רוצה שהמועדון יתרסק, תעזוב עכשיו'. בדיעבד, ידעתי שאני צודק. נשמע לך הגיוני שהוא מכניס אותי למועדון כדי שאנהל את העסק ואז יוצא החוצה?".

שאלה מס' 2: מאיפה הכסף?

עניין נוסף שעולה השנה סביב מכבי פ"ת הוא איך מועדון עם תקציב צנוע ובעיות כלכליות לא מעטות הצליח להחתים מאמן יקר כמו רוני לוי. קבלן האליפויות של מכבי חיפה החליף בסוף דצמבר את גיא עזורי וחתם על חוזה שיבטיח לו, לפי הערכות, כ-75 אלף דולר עד תום העונה. או במילים אחרות, כ-15 אלף דולר בחודש.

"יש לזה הסבר פשוט", עונה זוארץ על התהייה. "דווקא כאן מדובר בשיקול כלכלי נכון. רצינו את רוני לוי מתחילת העונה, מנינו את היתרונות והחסרונות של מהלך כזה מבחינה כלכלית ומקצועית והגענו למסקנה שעדיף להביא מאמן יקר מאשר שחקן זר יקר, בעיקר משום שזאת העמדה הכי חשובה בקבוצה ובבניית השלד. מאמן יקר אפקטיבי למערכת פי כמה, ידענו שהוא ירים את הקבוצה".

עניין רוני לוי הוא דוגמה לאיך משחקים עם השמיכה הקצרה במהלך העונה. מצד אחד מחתימים, מצד שני בודקים איפה אפשר לקזז עלויות כדי להמשיך ולנוע. קודם כל, בחודשיים האחרונים הקבוצה מותחת את זמן התשלומים לשחקנים עד כמה שניתן, עניין טכני בלבד שמאפשר לראשי הקבוצה עוד כמה ימים של חמצן. הוכחה נוספת לקשיי התקציב היא העובדה שהקבוצה החליטה לשחרר את הקשר הסלובני דליבור סטבאנוביץ'. בתחילת העונה הגיע השחקן (24), שרשם מספר הופעות בינלאומית ושיחק בריאל סוסיאדד, על תקן שחקן מבטיח. המאמן גיא עזורי, ששמע מההנהלה שהיא מתכוונת לשחרר אותו בגלל שיקולים מקצועיים אך גם מתוך שיקולי תקציב, רמז מאוחר יותר כי זאת היתה אחת הסיבות לעזיבתו. עלות העסקה הכוללת היתה 250 אלף אירו. היום סטבאנוביץ' מככב במדי ויטסה ההולנדית, כובש נגד איאקס ו"אולי אפילו יימכר בעוד כמה שנים בסכום עתק שיוכל לממן את תקציב המועדון כולו", דברי עזורי.

לשחקני מכבי פ,ת, שעלות שכרם הכוללת לקבוצה מסתכמת ב-8 מיליון שקלים בעונה, אין יותר מדי צ'ופרים. מלבד השחקנים הזרים, אף שחקן בקבוצה לא מקבל דירה. הזרים מקבלים גם רכבים, הישראלים היחידים שקיבלו את הבונוס הזה הם עומר בוקסנבוים ולירן כהן. אין תלונות, בעיקר בגלל שכולם כאן יודעים שאין הרבה כסף.

שאלה מס' 3: מאיפה הכסף?

אבל פעם עוד היה. המועדון התבסס ב-10 השנים האחרונות על מכירה והשאלה של שחקנים בארץ ובחו"ל. מכבי פתח תקווה היא כנראה יצואנית השחקנים הגדולה ביותר בקרב הקבוצות הבינוניות של ליגת העל. הנה כמה דוגמאות בולטות: בעונה שעברה נמכר עומר גולן ללוקרן הבלגית תמורת 1.5 מיליון דולר, בנוסף ל-30 אחוז מדמי העברה עתידיים; על עידן טל חגגו בקבוצה במשך שנים והכניסו 1.5 מיליון דולר מעסקאות העברה שלו למרידה הספרדית, אברטון, וגם להפועל ת"א ומכבי חיפה; 600 אלף דולר התקבלו מקייסריספור הטורקית ומאוחר יותר מהפועל ת"א עבור סלים טועמה; וגל אלברמן עבר לראסינג סנטאנדר ואחר כך לבית"ר ירושלים בעסקאות שהניבו לקבוצה 340 אלף דולר בסך הכל. בחשבון פשוט: כמעט 20 מיליון שקלים ממכירה של ארבעה שחקנים.

הימים האלו כבר נגמרו, ולפחות עד שהכישרון העולה הבא, טל בן חיים, יעשה את האקזיט שלו לחו"ל ("הוא יהיה יותר גדול מעומר גולן", מבטיח הסקאוט קובי רפואה), הקבוצה תמשיך לחיות מהיד לפה.

הבעיה הכספית המרכזית היתה ונשארה התרומה המעטה מצד הספונסרים. השחיקה הכלכלית שנגרמה כתוצאה מעזיבת הספונסר הראשי יורופקאר (כמיליון שקל בעונה) היא גדולה, פי כמה מההפסדים שנגרמים לקבוצה כתוצאה מחוסר באוהדים. בתחילת העונה דווח כי חברת השכרת הרכבים נמצאת בקשיים כלכליים וזוארץ, שקיבל את ההודעה כמעט בהלם, הודיע ללוזון שצריך לגייס משקיע אחר. כשהשניים לא מצאו אחד כזה, לוזון החליט לפרסם את החברה שלו, ע. לוזון נכסים, על חולצות השחקנים. לפני כמה שבועות מצאה החברה ספונסר אחר, חברת הפרסום "דיל טוב". היא צירפה לשורותיה גם את חברת DELL, שזוארץ הוא אחד מנציגיה. החברה העניקה חסות לקבוצת הבוגרים והעניקה סיוע טכנולוגי לילדים מעוטי יכולת במחלקת הנוער בתמורה לשילוט במגרשי האימון וב"אורווה". "זה סכום לא גדול, אבל הסכומים הקטנים הם מה שמחזיק אותנו", מסבירים שם.

כשהמצוקות הכספיות מחייבות את המועדון לאמץ לחיקו כל ספונסר קטן או גדול, לא פלא שהקבוצה שנוהלה על-ידי יו"ר ההתאחדות לשעבר, אבי לוזון, מביעה התלהבות מהמודל שלו להרחבת הליגה. בעונה הבאה, עם 16 קבוצות, במועדון מעריכים שיהיה קל יותר לשרוד ולהחזיק קבוצת כדורגל.

הישרדות, מבחינת מכבי פ"ת, זו לא רק תוכנית ריאליטי. גם זוארץ, שלא מקבל שכר מהקבוצה ולמרות הכחשות מצדו, לא פעם בשנתיים האחרונות נאלץ להכניס את היד לכיס, יודע את זה ומסביר למה הוא בכלל בעסק המפסיד והכפוי טובה שקוראים לו כדורגל: "המועדון הזה יקר לי. כמו שאר האנשים שנכנסו לכדורגל, גם אני סובל מאותו חיידק. לא תמיד זה נוח שהקהל לא מעריך, אבל זה חלק מההוויה שלנו. צריך לדאוג שילדים ישחקו כדורגל במקום להידרדר לפשע. יש כאן גם אלמנט חברתי, אסור לבטל את זה".

כמה הקהל של מכבי פ"ת באמת שווה? (לא הרבה) / טל וולק

אם רוצים להבין איפה עומדת מכבי פתח תקווה ביחס לשאר קבוצות הליגה, אפשר לקחת את טבלת ההכנסות ממכירת כרטיסים ומנויים בשלוש השנים האחרונות: מעונת 2005/06 ועד עונת 2007/08 הכניסה הקבוצה 2.61 מיליון שקלים ממכירת מכרטיסים ומנויים.

מכבי ת"א, למשל, הכניסה 24 מיליון שקלים מסעיף זה, למרות שכלל לא היוותה גורם במאבק האליפות. אפילו הפועל כפר סבא הקטנה הכניסה מעל 4 מיליון שקלים. בשלוש השנים האמורות מכרה מכבי פתח תקווה 58,110 כרטיסים ובנוסף עוד 2,701 מנויים. למעשה, למרות שהיא אחת מ-12 הקבוצות בליגת העל, היא אחראית ל-3.4% מכלל ההכנסות של קבוצות הליגה בשנים 2008-2005 ממכירת כרטיסים ומנויים.

אם עדיין קיים הוויכוח מי הקבוצה גדולה בעיר, אז גם מבחינת נתוני ההכנסות מקהל מכבי עדיין קטנה יותר מהפועל, שההכנסה הממוצעת שלה לעונה גבוהה ב-15% מזו של מכבי בכל הקשור להכנסות ממנויים וכרטיסים.

רוצה לקבל בחינם לתיבת המייל שלך את כל העדכונים, כתבות המגזין, הטורים והפרשנויות על הכדורגל? הירשם עכשיו לניוזלטר והתראות ספורט