על רקע חששות לעתיד האיחוד - הבנק האירופי צפוי להפחית היום את הריבית ב-0.5%

בעוד שגרמניה נהנית מקיומו של מטבע אירופאי אחד, המדינות החלשות יותר מאבדות את עצמאותן הכלכלית

[רוצה להישאר מעודכן? להרשמה ל-MoneyTime ללא תשלום לחץ כאן]

נשיא ה-ECB, ז'אן קלוד טרישה, מנסה למצוא הגיון במטבע אחד ל-16 מדינות

האם האירו, השיא של מאמצי איחוד בני חמישה עשורים, עומד בפני פירוק? היום נפגשים נגידי הבנק המרכזי של אירופה (ECB), במטרה להחליט על גובה הריבית ב-16 המדינות החברות בגוש האירו, והשווקים מעריכים שהבנק יחליט על הפחתה של 0.5% בריבית, אשר תרד לשפל של 1.5%. ברקע שאלת הריבית תהדהד שאלה אחרת - מהי ההצדקה להמשך קיומו של מטבע משותף ל-16 מדינות.

בשל קיומו של מטבע אחיד, מדינות כמו יוון, איטליה וספרד נמצאות בנחיתות מול גרמניה בכל הנוגע לפיתוח תעשייה, והתוצאה היא לחץ מתמשך על המשכורות ורמת המחיה במדינות אלו.

"איטליה איבדה 40% מהיתרון התחרותי שלה מאז 1999", אמר ג'ים אנדרסון, נשיא SVB אנליטיקס, "בעבר איטליה היתה יכולה לפחת את הלירטה ולהישאר תחרותית בשווקים הבינלאומיים. כעת, כשהיא תקועה עם האירו, היא אינה יכולה לעשות זאת".

אנדרסון מציין, שעזיבת גוש האירו לא תועיל למדינות הקטנות. אמנם המטבע שלהם יפוחת ביחס לאירו, אולם עלויות ההלוואה שלהן יזנקו למעלה, והמטבע החלש יבטיח שהחובות (הנקובים באירו) יאמירו. עם זאת, אם בעבר נשללה האפשרות לעזיבת גוש האירו על הסף, הרי שכיום אף אחד כבר אינו מוכן לשלול אותה לחלוטין.

היכן כל זה משאיר את ה-ECB? כלכלנים רבים מאשימים את הבנק במשיכת רגליים ובפיגור אחר הבנקים המרכזיים האחרים, בקצב הפחתות הריבית לכיוון האפס, ובנקיטת אמצעים יוצאי דופן לאספקת כסף לשווקים. ניל מקינון, כלכלן ראשי בקבוצת ECU, טוען שהוא לא יופתע לראות את ה-ECB מפחית את הריבית ב-1%, כדי לא לפגר אחרי עמיתיו. זאת, למרות שהפחתות ריבית, ולא משנה באיזה שיעור לא יועילו הרבה לפתרון הבעיות המאיימות על שלמות גוש האירו - בעיות שהן פיסקליות בעיקרן.