80% מכספי התמיכה של משרד הרווחה למוסדות חרדיים; "במיליונים האלה היה אפשר להציל את חיי הילדה רוז"

גלי צה"ל: ב-3 השנים האחרונות זכו 250 מוסדות חרדיים לסיוע של 130 מ' ש', בעוד שמוסדות חילוניים זכו ב-30 מ' ש' ; מנהל איגוד הישיבות החרדיות: "אם יש נוער בסיכון, זה כתוצאה מחינוך קלוקל; אצלנו החינוך ראוי"

80% מכספי התמיכה שמקצה משרד הרווחה למוסדות עבור ילדים, מופנים לפנימיות ולישיבות מהמגזר החרדי - כך דווח היום (ה') בגלי צה"ל. מסתבר כי בשלוש השנים האחרונות זכו 250 מוסדות חרדיים לסיוע של 130 מיליון שקל, בעוד שמוסדות חילוניים זכו ב-30 מיליון שקל בלבד. בין המוסדות המרכזיים מהמגזר החרדי שזכו לסיוע נמצאת ישיבת "תפארת התלמוד".

במשרד הרווחה מסבירים כי אופן חלוקת תקציב התמיכה לא נקבע על ידי המשרד, אלא על ידי הסכמים קואליציוניים היסטוריים עם הסיעות החרדיות. בכל מקרה, הסבירו במשרד, חלוקת התקציב נעשית בהתאם להוראות היועץ המשפטי לממשלה ועל פי כל כללי המנהל התקין.עוד מציינים במשרד כי לצד תקציב התמיכות הנחשב לנמוך יחסית, מקצה משרד הרווחה תקציב קבוע של "קניית שירותים" מעמותות, בעלות של מיליארד שקל בשנה רק עבור ילדים בסיכון.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, איציק פרי, לא מקבל את ההסבר הזה. "זה כל כך מקומם וכואב שבא לי לבכות. כעובד סוציאלי שעבד כל כך הרבה שנים בשטח, אני יודע שיש נערות בסיכון שנאלצות לחכות חצי שנה עד שימצאו להן מקום בפנימייה. אלה נערות שמידרדרות לזנות ואף נמצאות בסכנת מוות, ואין כסף לתת למקומות האלה", הסביר פרי. לדבריו, על ידי אותם הסכמים קואליציוניים, המדינה אומרת למעשה כי "הילדים החרדיים שווים יותר". פרי טוען כי במיליונים שמוזרמים למוסדות החרדיים ניתן היה להוסיף תקנים לעובדים סוציאליים ולקציני מבחן בלשכות הרווחה, ואף מציין כי ניתן היה להציל את חייה של הילדה רוז (שנרצחה), שהדיווח על מצבה הגיע לידי הרשויות אולם לא טופל בזמן בשל מחסור בכוח אדם.

למנהל איגוד הישיבות החרדיות, שלמה בריילנט, יש הסבר משלו: "אם יש נוער בסיכון, זה כתוצאה מחינוך קלוקל, בעוד שאצלנו יש חינוך ראוי", אמר בשידור. לדבריו, המפלגות החרדיות נאלצות להתחנן אל משרד האוצר כדי לקבל כספים עבור מוסדות חרדיים. זאת, משום שהקריטריונים הקיימים לא מאפשרים למוסדות אלה לקבל תקציבים קבועים כפי שמקבלים מוסדות חינוך חילוניים, אלא באמצעות תמיכות מצד משרד הרווחה.