כלכלני לאומי: צפויה עלייה משמעותית בשיעור האבטלה בישראל - עד סוף 2009 יגיע ל-8%

הכלכלנים צופים כי על רקע הצמיחה השלילית, שיעור האבטלה בממוצע שנתי יהיה גבוה מ-7%, לעומת 6.1% ב-2008 ; בחודשים הקרובים ניתן לצפות ליציבות במחירי הדירות, ואולי אף לירידה במהלך השנה

כלכלני בנק לאומי פירסמו היום את סקירת המאקרו השבועית שלהם על המשק הישראלי. בתחילה, הכלכנים מתייחסים לשיעור האבטלה במשק, שעלה ברבעון האחרון ל-6.3%. הכלכלנים מציינים כי לכאורה, ישנו קשר ישיר בין עלייה זו לבין ההאטה החריפה בצמיחה במשק ברבעונים האחרונים של 2008, כאשר ברבעון האחרון של השנה, הצמיחה אף הייתה שלילית. יחד עם זאת, מספר המועסקים במשק המשיך וגדל ברבעון, בהיקף דומה לזה של הרביעים השני והשלישי של 2008.

ההסבר לעלייה באבטלה, מסבירים בלאומי, נובע מהגידול הקל בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי - יותר אזרחים ביקשו לעבוד ברבעון האחרון של השנה בעוד ששוק העבודה סיפק עבודה באותם היקפים שהיו בעבר.

להערכתנו, אומרים הכלכלנים, בשנה הקרובה צפוי שיעור האבטלה לעלות באופן משמעותי לאור הצמיחה השלילית, שתבוא לידי בצמצום מסוים במספר המועסקים במשק, ובסוף 2009 רמתו עלולה להגיע לכ-8% בקירוב, כך שבממוצע שנתי שיעור האבטלה יהיה גבוה מ-7%, לעומת 6.1% ב-2008.

בלאומי התייחסו גם לירידה בהכנסות ממסים בחודש פברואר, שהביאה לעלייה בגירעון הממשלתי. בפברואר לממשלה היה גירעון בתקציב של כ-3 מיליארד שקל, ומתחילת השנה הסתכם הגירעון בכ-1.5 מיליארד שקל, זאת לעומת עודף בתקציב של כ-3.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגורם הראשי אשר השפיע והביא לגידול הגירעון מאז ראשית השנה, היה הכנסות המדינה ממסים. במבט קדימה, שמירה על רמת הכנסות ממסים של כ-14 מיליארד שקל בחודש, משמעותה חוסר מצטבר השקול לכ-5%-6% תוצר, מבלי לקחת בחשבון את הרחבת ההוצאה.

לבסוף, הכלכלנים התייחסו לירידה במכירת דירות חדשות. בחודש ינואר הסתכם מספר הדירות החדשות בכ-884 דירות, המספר הנמוך ביותר בשבע השנים האחרונות. מגמה זו של ירידה במספר הדירות הנמכרות, אומרים בלאומי, נמשכת בחודשים האחרונים בקצב מהיר מהירידה הנמשכת במלאי הדירות החדשות שנותר למכירה. על רקע זה, ניתן לצפות בחודשים הקרובים ליציבות במחירי הדירות, בהשוואה לעליות מחירים בשנה שחלפה, ואולי אף לירידה במהלך השנה.